دنیای اقتصاد: ساعت‌های هوشمند با ورودشان به بازار حسابی مورد توجه قرار گرفتند. با این حال اما حالا برای اولین بار بازار جهانی ساعت‌های هوشمند شاهد کاهش رشد سالانه خود تا ۳۲ درصد بوده است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع ساعت هوشمند تا پایان فصل دوم سال جاری میلادی به ۵/ ۳ میلیون دستگاه رسیده است، در حالی که این میزان در فصل دوم سال گذشته میلادی برابر ۱/ ۵ میلیون دستگاه بوده است.

شرکت اپل همچنان حاکمیت مطلق این بازار را در اختیار دارد و ۶/ ۱ میلیون دستگاه ساعت هوشمند محبوبش را به سراسر دنیا صادر کرده است. با این حال اما این شرکت تنها تولیدکننده‌ای است که از میان تولیدکنندگان برتر دنیا کاهش سالانه را در میزان صادراتش تجربه کرده است. بسیاری معتقدند که این کاهش به خاطر آن است که هنوز نسخه دوم ساعت هوشمند اپل معرفی نشده است. «جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «کاربران از اوایل سال ۲۰۱۶ خرید ساعت هوشمند را تا حدودی متوقف کرده‌اند. آنها به امید به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری و بهبود سیستم عامل‌های ساعت‌های هوشمند، خرید این محصولات را متوقف کرده‌اند. اپل همچنان برترین تولیدکننده بازار جهانی ساعت‌های هوشمند است و به همین دلیل کاهش صادرات جهانی آن به کاهش صادرات کل بازار این محصولات منجر شده است. حالا همه شرکت‌های تولیدکننده با چالش‌های مشابهی در زمینه همراهی با روند مد روز و اضافه کردن قابلیت‌های جدید مواجه هستند. با این اوصاف ما انتظار داریم بهبودها و به‌روزرسانی‌های مهم در این بازار در سال آینده میلادی اتفاق بیفتد.»

شاید یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاقات در بازار ساعت‌های هوشمند، غیبت برندهای قدیمی و سنتی تولیدکننده ساعت است. «رامون لیاموث» یکی دیگر از کارشناسان IDC در این مورد معتقد است: «تا حالا تنها تعداد بسیار کمی از برندهای قدیمی و شناخته‌شده تولیدکننده ساعت، وارد بازار بزرگ ساعت‌های هوشمند شده‌اند. با این حال اما این تولیدکنندگان قدیمی هنوز در بازار ساعت‌های هوشمند با فاصله زیادی عقب‌تر از رقبای تولیدکننده تکنولوژیک خودشان مانده‌اند. با این همه انتظار می‌رود که این روند به کندی رو به تغییر باشد و برندهایی مانند Casio، Fossil و Tag Heuer به‌تدریج مدل‌های جدید و هوشمند خودشان را به بازار معرفی و عرضه کنند. با این اوصاف بازار ساعت‌های هوشمند رقابتی‌تر شده و در کنار طراحی، تناسب و قابلیت‌های متنوع می‌توان مدل‌های جدیدتر با امکاناتی متفاوت را در بازار دید که کار انتخاب و خرید را برای خریدارانشان سخت‌تر می‌کنند. با اضافه شدن قابلیت‌هایی مانند ارتباطات سلولی، افزایش تعداد اپلیکیشن‌های ویژه ساعت‌های هوشمند و توسعه و بهبود پلت‌فرم‌ها، پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی ساعت‌های هوشمند روند رو به رشدی را در آینده طی کند. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ دوباره به روند رشد خودش بازگردد.»

اولین کاهش در بازار ساعت‌های هوشمند

اولین کاهش در بازار ساعت‌های هوشمند