نگاهی به لپ‌تاپ‏های نوظهور جهان

دنیای اقتصاد: بازار لپ‏تاپ در جهان با وجود گرمی بازار به موبایل‏های هوشمند راه خود را می‌رود و تولیدات جدید کمپانی‏های معتبر نیز حاکی از این است که رقابت در صنعت سخت‌افزار همچنان گرم است. همچنین بازاری که گیمرها برای تولید سخت‌افزارهای حرفه‌ای برای شرکت‌های سخت‌افزاری ایجاد می‌کنند نیز خود یک فرصت بالقوه برای کسب سودهای نهفته این بازار است. در ادامه به برخی از آخرین تولیدات لپ‌تاپ که در بازارهای جهانی در حال عرضه هستند، نگاهی می‌اندازیم.

لپ تاپ 14 اینچی HP

درحالی‌که چندی پیش اچ پی لپ‏تاپ‏های ارزان‏قیمت سری Stream خود را به بازار عرضه کرد حالا این کمپانی قصد دارد با ارائه سخت‏افزاری قدرتمندترمدل جدیدی را هم به این سری اضافه کند. به نظر می‌رسد که لپ‏تاپ Stream ۱۴ جایگزین نسخه ۱۳ اینچی شده است. در کنار اندازه بزرگ‌تری که به دست آورده، به کارآیی بهتر و حمل آسان‏تر نیز رسیده است. به وای‏فای سریع‏تر ۸۰۲.۱۱ac، پردازنده Celeron سال ۲۰۱۶ و باتری قوی‏تر با عمر ۱۰ ساعت و ۴۵ دقیقه مجهز شده است؛ اما نسبت به لپ‏تاپ ۱۳ اینچی وزنی کمتر و برابر با ۴۳/ ۱ کیلوگرم دارد. با رم ۴ گیگابایتی، ۳۲ گیگابایت حافظه فلش و رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل آن شگفت‏زده نخواهید شد، اما Stream ۱۴ قیمت ۲۱۹ دلار دارد و در ۱۷ شهریور عرضه می‏شود. برای لپ‏تاپ قابل‏حمل و میان رده‏ای با ویندوز ۱۰، چندان بد عمل نمی‏کند.

لنوو و دو پی‏سی گیمینگ حامل واقعیت مجازی

برای راضی نگه داشتن گیمرهایی که هنوز هم دوست دارند از سیستم‏های رومیزی با ماوس و کیبورد کار کنند لنوو سعی کرده از دو محصول جدید رده گیمینگ رونمایی کند که هردوی آنها از ویندوز ۱۰ نسخه پرو بهره می‏برند.بر این اساس IdeaCentre Y۷۱۰ را می‏توان کیس گیمینگ جدید لنوو دانست. این محصول ۱۶ پوند وزن داشته، برای جابه‌جایی متداول مناسب بوده و این در حالی است که حتی با کنترلرهای کنسول ایکس باکس وان و ایکس باکس وان اس نیز سازگار است.

IdeaCentre Y۷۱۰ همچنین با گجت‏های واقعیت مجازی سازگار بوده و از نمایشگرهای ۴k نیز پشتیبانی می‏کند. نکته دیگر اینکه این محصول قابلیت استریم کردن بازی روی کنسول بازی مایکروسافت را داشته از این رو اگر مایل بودید می‏توانید ادامه بازی خود را روی ایکس باکس وان انجام دهید. از دیگر ویژگی‏های این محصول می‏توان به کارت گرافیک GeForce GTX ۱۰۸۰، تراشه نسل ششمی Core i۷ اینتل، امکان برقراری ارتباط از طریق KillerDoubleShot و مودم داخلی وای‏فای، ۳۲ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR۴، دو ترابایت هارد و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD اشاره کرد. طبق اعلام شرکت سازنده این پی‏سی قرار است با باندل ویژه ماوس و کیبورد مخصوص از مهرماه با قیمت پایه ۱۲۹۹٫۹۹ دلاری راهی بازار شود. در سوی دیگر کامپیوتر یکپارچه IdeaCentre AIO Y۹۱۰ از سخت‏افزاری همچون نمایشگر ۲۷ اینچی بدون حاشیه کناری با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و نرخ به‏روزرسانی ۱۴۴ هرتز، کارت گرافیک تازه معرفی شده GTX ۱۰۸۰ انویدیا یا
AMDRadeon RX 460، اسپیکرهای ۵ وات HarmanKardon، هارد ۲ ترابایتی در کنار حافظه ۲۵۶ گیگابایتی از نوع SSD، حافظه رم ۳۲ گیگابایتی و تراشه نسل ششمی Core i7 اینتل بهره می‏برد. این محصول نیز قرار است با قابلیت پشتیبانی از هدست‏های واقعیت مجازی از پاییز سال جاری با قیمت ۱۷۹۹٫۹۹ دلاری در بازارهای هدف عرضه شود.

گرافیک‏های سری GTX ۱۰ انویدیا در گیمینگ‌های ایسوس

ایسوس به تازگی اعلام کرده که تعدادی از لپ‏تاپ‏های مخصوص بازی‏اش از الان به بعد از سری کارت گرافیک‏های Nvidia GeFroce GTX 10 پشتیبانی خواهند کرد که این سری پردازنده گرافیکی شامل GTX 1060، GTX 1070 و GTX 1080 می‏شوند. این کارت گرافیک‏ها توانایی‏ها و سرعت کلاک مشابهی دارند که تنها اندازه آنها برای جا گرفتن در قالب یک لپ‏تاپ تغییریافته است. در میان این سه، GTX 1070 نسخه لپ‏تاپ، حتی تعداد هسته‏های CUDA بیشتری نسبت به نسخه دسک‌تاپی خود دارد.

حالا نوت‏بوک‏هایی که از پردازنده‏های گرافیکی جدید پاسکال Nvidia پشتیبانی می‏کنند شامل لپ‏تاپ‏های GX800، G800، G752 و Strix GL502 می‏شوند. به‏این‏ترتیب ایسوس می‏تواند لپ‏تاپ GX800 را به اولین لپ‏تاپ جهان که از بازی با کیفیت واقعی 4K UHD و پیکربندی SLI برای استفاده از دو کارت گرافیک GTX 1080 پشتیبانی می‏کند، تبدیل کند. می‏توان این هیولا را از طریق داک جداگانه‏ای هم با استفاده از سیستم مایع خنک کرد و از دستگاهی متحرک، کارآیی یک سیستم بازی دسک‌تاپ کامل را انتظار داشت.

لپ‏تاپ GX800 که قبلا با دو کارت گرافیک GTX 980 عرضه می‏شد، شامل یک پردازنده اینتل Core i7-6820HK و صفحه‏نمایشLED 4/ 18 اینچی با رزولوشن عظیم 3840 در 2160 پیکسل است و از تکنولوژی G-Sync انویدیا نیز پشتیبانی می‏کند. همچنین دارای دو کارت گرافیک GTX 1080 تا 64 گیگابایت حافظه سیستمی DDR4 که در 2800 مگاهرتز کلاک شده‏اند، حافظه داخلی 512 گیگابایت SSD، اتصالات وایرلس AC و بلوتوث 1/ 4، کیبورد مکانیکی با نور پس‏زمینه و یک دوربین وب کم HD است. تمام این سخت‏افزار از باتری 8 سلولی 76 وات در ساعت انرژی می‏گیرند.

لپ‏تاپ G800 هم ویژگی‏های مشابه دارد، با این تفاوت که مدل GX800 از پورت داک مخصوص کمپانی برای سیستم خنک‏کننده مایع خارجی بهره می‏برد و لپ‏تاپ G800 این‏طور نیست. این داک اضافی در لپ‏تاپ GX800 به کاربران اجازه می‏دهد که جی‏پی‏یو و سی‏پی‏یو را در سرعتی بالاتر از تنظیمات پیش‏فرض آورکلاک کنند. با وجود این هر دو لپ‏تاپ را می‏توان برای بهره بردن از سرعت‏های بالاتر تنظیم کرد و سیستم خنک‏کننده مایع GX800، تنها امنیت بیشتری را تامین می‏کند. سی پی یو در حالت پیش‏فرض بر 9/ 3 گیگاهرتز کلاک شده و می‏توان آن را تا سرعت‏های 2/ 4 گیگاهرتز و بیشتر هم آورکلاک کرد. پردازنده گرافیکی نیز بر 1734 مگاهرتز کلاک شده و می‏توان سرعت آن را تا 1911 مگاهرتز نیز افزایش داد.

EZBook Air جامپر

لپ‌تاپ EZBook Air، یک نمونه مشابه مک بوک‏های اپل است که به تازگی توسط کمپانی جامپر ساخته شده است.این لپ‌تاپ علاوه‌بر نام مشابه، از طراحی کاملا مشابهی با مک بوک‏ ایر اپل نیز برخوردار است. لپ‌تاپ EZBook Air تنها دارای دو پورت است که یکی از آنها یعنی یو اس بی نوع سی است که برای شارژ کردن و ورود لوازم جانبی به‌کار می‏رود. یک پورت دیگر هم همان جک 5/ 3 میلی‏متری هدفون است که برای ورود لوازم جانبی صوتی به‌کار خواهد رفت. مدل EZBook Air دارای یک نمایشگر 6/ 11 اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی خواهد بود و ۴ گیگابایت حافظه رم، پردازنده اینتل Atom X5 Z8300، باتری با ظرفیت شارژدهی ۸ هزار میلی‏آمپر ساعتی و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع eMMC نیز دیگر مشخصات اصلی آن را تشکیل خواهند داد.

همچنین قرار است سیستم عامل ویندوز ۱۰ به‌صورت پیش‏فرض روی لپ‌تاپ EZBook Air نصب باشد. در باریک‏ترین قسمت، لپ‌تاپ EZBook Air تنها ۴ میلی‏متر ضخامت دارد و ضخامت دیگر قسمت‌های آن نیز به همین نسبت پایین است. جامپر این لپ‌تاپ را تنها با ۹۶۰ گرم وزن تولید کرده و این ضخامت و وزن در کنار اندازه نمایشگر 6/ 11 اینچی مطمئنا به کاربران اجازه خواهد داد که به راحتی و مانند یک مجله سبک، آن را در هر جایی به همراه خود ببرند. جامپر این محصول را با قیمت تنها ۲۸۰ دلار روانه بازار خواهد کرد که مطمئنا کاربران بسیاری را برای خرید آن وسوسه خواهد کرد.

در انتظار مک‏بوک پرو مجهز به سنسور اثر انگشت

ادغام سنسور اثر انگشت با دکمه پاور احتمالا در مک‏بوک پرو بعدی اپل تحقق می‌یابد. با این حساب کاربر بدون نیاز به اثر انگشت خود از طریق سنسور اثر انگشت تعبیه شده در دکمه پاور به مک‏بوک پرو بعدی اپل لاگین خواهد کرد. این خبر در حال حاضر از سایر منابع دیگر تایید نشده و برای صحت آن باید تا پاییز و زمان رونمایی مک‏بوک پرو بعدی اپل صبر کنیم؛ اما در کدهای نسخه MacOS Sierra نیز شاهد اشاره‏هایی به نوار OLED و تاچ‏آی‌دی هستیم. طرفداران اپل به خوبی می‏دانند که مک‏بوک پرو مدتی است تغییرات زیادی را شاهد نبوده است؛ اما اگر شایعات در خصوص حضور thunderbolt نسخه ۳، پورت‏های USB-C و همچنین شایعه اخیر ادغام سنسور اثر انگشت با دکمه پاور صحت داشته باشد می‏توان گفت نسل بعد مک‏بوک پرو اپل نسبت به چند نسل گذشته خود تغییرات بیشتری را شاهد خواهد بود.