نگاهی به قابلیت‏های دوربین آی‌فون 7 و 7 پلاس

آی‏تی‏ایران: اخبار غیررسمی پیش از رونمایی از پرچمداران جدید اپل یعنی آی‌فون ۷ و آی‌فون ۷ پلاس تا حدی گسترده بود که در زمان برگزاری مراسم، به‏نظر می‏رسید تقریبا از تمامی ابعاد و مشخصات این گوشی‏های جدید با خبر هستیم. با وجود این، وقتیPhil Schiller سرپرست بخش بازاریابی اپل جزئیات بیشتری را از دوربین این دو گوشی جدید برای حضار بیان کرد، تفاوت‏ها با آنچه از قبل می‏دانستیم، بیش از پیش آشکار شد. لنز با دیافراگم f/ ۱.۸ در آی‌فون ۷ امکان جذب نور را تا ۵۰ درصد افزایش داده و در نتیجه عکس‏های زنده و با کیفیت بالا را به‏ویژه در محیط‏های با نور کم پیش روی کاربران قرار می‏دهد. اگرچه رزولوشن دوربین همچنان در عدد ۱۲ مگاپیکسل باقی مانده، اما مشخصات آن تا حد زیادی تغییر کرده است. برای اولین‏بار در مدل کوچک‌تر آی‌فون‏های تولیدی اپل، شاهد استفاده از لرزش‏گیر اپتیکال هستیم که به جلوگیری از تارشدن تصاویر کمک خواهد کرد. سنسور دوربین با بهره‏گیری از ۶ المان اپتیکال، عکس‏های با کیفیت‏تری را در مقایسه با آی‌فون‏های قبلی با لنزهای ۵ المانی پیش روی کاربران قرار می‏دهد. علاوه‌بر این، ترکیب چهار فلش LED هم نور کافی را در هنگام استفاده از دوربین تامین خواهد کرد. به‏کارگیری سنسور جدید برای تنظیم سرعت شاتر بر اساس نور محیطی هم از جمله قابلیت‏های جدید در این محصول است. با این توضیحات، بد نیست نمونه‏ عکس‏هایی که به گفته اپل با دوربین این گوشی به ثبت رسیده را مشاهده کنید.

آی‌فون 7 پلاس و ترکیب دو سنسور دوربین

برای اولین‏بار در یک گوشی هوشمند در سطح آی‌فون، شاهد استفاده از لنز ثانویه تله‏فوتو با دیافراگم f/ ۲.۸ هستیم. این امر، امکان ثبت تصاویر را در فاصله کانونی ۵۶ میلی‏متری فراهم می‏کند. لمس گزینه ۱x و ۲x در برنامه دوربین گوشی هم امکان جابه‌جایی بین دوربین‏ها برای ایجاد بزرگنمایی اپتیکال را فراهم خواهد کرد. علاوه‌بر این، با حرکت اسلایدر در برنامه دوربین می‏توانید از بزرگنمایی دیجیتالی هم استفاده کنید. ایجاد عمق میدان هم در دوربین آی‌فون ۷ پلاس به‏سادگی و البته با کیفیت بالا انجام می‏شود. تنها مشکل این قابلیت که البته در نمونه عکس‏های منتشر شده توسط اپل هم به چشم می‏آید آن است که سوژه دلخواه شما معمولا آنچنان‌که باید و شاید (نظیر آنچه در دوربین‏های DSLR یا فول‏فریم شاهد هستیم) از پس‏زمینه متمایز نمی‏شود.

در دوربین این فبلت، از پردازشگر جدیدی برای مدیریت بهتر سیگنال‏های تصویری استفاده شده که ۶۰ درصد سریع‏تر بوده و بازده‏ای تا ۳۰ درصد بیشتر دارد. این پردازشگر یا ISP قسمتی از تراشه فیوژن A۱۰ اپل است. در دوربین جلوی هر دو محصول هم از فلش رتینا برای تامین نور در محیط‏های تاریک‏تر استفاده شده است. علاوه‌بر این، رنگ‏ها تا حد زیادی غنی‏تر شده و تصاویر هم زنده‏تر هستند. این در حالی است که دوربین جلو، توانایی فیلمبرداری با رزولوشن تمام اچ‏دی را هم دارا است. این رزولوشن در دوربین آی‌فون‏های قبلی در نهایت به۷۲۰p می‏رسید. اپل کیفیت لایو فوتوز را هم با اضافه کردن لرزشگیر و استفاده از طیف گسترده‏تری از رنگ‏ها بهبود داده است. دوربین پشتی آی‌فون‏های جدید امکان عکسبرداری با فرمت RAW را هم برای اعمال پردازش‏های بعدی توسط کاربران فراهم می‏کنند.