گجت‌های جیبی برای کمک به تغذیه سالم

دنیای اقتصاد: با افزایش آلودگی‌ها، بیماری‌ها و آسیب‌های محیطی در سال‌های اخیر، اهمیت تغذیه سالم و خوب بیشتر و بیشتر شده است. به این ترتیب این روزها مردم تلاش زیادی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام‌شان با کمک تغذیه سالم می‌کنند. از آنجا که تکنولوژی در دهه‌های اخیر نقش یک کمک‌رسان خوب را در زمینه‌های مختلف بازی کرده است، حالا طبیعتا انتظار می‌رود در این حالت هم چیزی برای عرضه داشته باشد؛ ابزارها، دستگاه‌ها یا امکاناتی که به ما برای بررسی دقیق و پیگیری وضعیت تغذیه‌مان کمک کنند. در همین راستا مجله آنلاین Mashable به بررسی و معرفی پنج گجت کاربردی و مهم برای افرادی پرداخته است که به ارزش مواد مغذی خوراک‌شان اهمیت می‌دهند، چه در خانه و چه در رستوران.

اسکنر NIMA: این اسکنر که به‌تازگی معرفی و رونمایی شده است، قابلیت شناسایی و تشخیص گلوتن را دارد؛ ماده‌ای پروتئینی در گندم، جو و چاودار که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فرآورده نهایی شده و البته کالری بالایی دارد. این اسکنر به‌وسیله گروهی متشکل از بهترین‌های مدارس و سازمان‌های چند کشور جهان ابداع شده است تا بتواند میزان گلوتن در غذا و خوراکی‌ها را پیگیری کرده و تشخیص دهد. این اسکنر که با قیمت ۱۹۹ دلار در بازار عرضه می‌شود، از یک اپلیکیشن ویژه دستگاه‌های مبتنی بر iOS هم بهره می‌برد و قرار است از پایان سال میلادی جاری روانه بازار شود.

گجت تحلیلگر MYDX2: این محصول را استارت‌آپ CDx طراحی و تولید کرده است تا افراد بتوانند با استفاده از آن درصد مواد شیمیایی مضر موجود در آب، غذا و حتی خوراک داخل قابلمه را تشخیص دهند. این محصول به تازگی طراحی و تولید شده است و هنوز مشخص نیست که چه زمانی به صورت رسمی وارد بازار شود.

حسگر FOODSNIFFER: احتمالا برای بسیاری از ما بارها پیش آمده است که وقتی در یخچال را باز می‌کنیم تا مواد خوراکی را برداریم، قبل از هر چیز از خودمان بپرسیم آیا این خوراکی هنوز سالم است یا خراب شده؟ حال حسگر FOODSNIFFER قرار است برای این منظور به ما کمک کند. این حسگر همان‌طور که از نامش پیدا است، دقیقا خراب شدن مواد غذایی را بو می‌کشد! به‌راحتی می‌توان این حسگر را به سمت ماده خوراکی مانند گوشت قرمز، ماهی و... برد تا بعد از انجام تست‌های مختلف بوی آن، به سرعت نتیجه را از طریق اپلیکیشن ویژه خودش اطلاع بدهد.

حسگر مبتنی بر یواس‌بی SCIO: این محصول در واقع یک حسگر مبتنی بر پورت USB است که به دقت می‌تواند میزان قند، کالری و الکل موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها را شناسایی کرده و تشخیص دهد. تکنولوژی که این طیف‌سنج از آن استفاده می‌کند، سال‌ها پیش برای تست روغن، مواد شیمیایی و فاضلاب شهری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با این اوصاف حالا این حسگر با رویکردی جدید می‌تواند با استفاده از اثر انگشت مولکولی روی غذا، مواد مضر آن را تشخیص دهد.

موبایل هوشمند: این ابزار کاربردی و رایجی که این روزها دیگر همه جا در دسترس است، می‌تواند پاسخ‌های فوری و مناسب را درباره غذا یا مواد غذایی به شما بدهد. با استفاده از این ابزار قدرتمند می‌توانید به‌راحتی و با کمک اپلیکیشن‌ها یا جست‌وجوی اینترنتی پاسخ تمام سوال‌های مختلف‌تان در زمینه تغذیه سالم و میزان کالری‌های مصرفی را پیدا کنید.