صدور مجوز 118 گارانتی تعویض و تعمیر

دنیای اقتصاد: بازار رایانه در چند ماه اخیر متاثر از اتفاقات متفاوتی بود. اتفاقاتی که اگرچه کم‌و‌بیش در بازارهای مختلف مشاهده شده است، اما بازار رایانه با توجه به حساس بودن نسبت به تغییرات سریع تکنولوژی بیش از بازارهای دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین نوساناتی که بازار کامپیوتر در چند ماه گذشته آن‌را تجربه کرده تغییرات نرخ ارز بود که به گفته فعالان بر میزان واردات کالاهای این حوزه تاثیر گذار بود و از سویی دیگر توقف کالاهایی که در گمرکات کشور به دلیل کنترل بیشتر بر نحوره ورود و خروج کالا انجام می‌شود هم به فعل و انفعال در بازار منجر شده است. همچنین ممنوعیت ورود برخی از کالاها از جمله مانیتور نیز در یک ماه گذشته موجب شد تا تغییراتی هم از نظر عرضه و هم از نظر قیمت بر بازار ایجاد شود. مجموعه این عوامل باعث شده تا اتحادیه رایانه و نهادهای نظارتی دیگر از جمله سازمان بازرسی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کنترل بیشتری بر این بازار داشته باشند.

چنانچه بر اساس دستورات ابلاغ شده در یک سال گذشته از سوی سازمان صنعت، شرکت‌های فعال در حوزه رایانه موظف به ارائه خدمات پس از فروش و تعویض بر اساس شرایط مشخصی شدند. شرایطی که به گفته رئیس اتحادیه رایانه تهران از سه سال گذشته با صدور مجوز و انجام بازبینی‌های دقیق تر از سوی سازمان‌های حمایت مصرف‌کنندگان و اتحادیه همراه بوده است. سید مهدی میرمهدی در این‌باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید شرکت‌های بسیاری در مدت تعیین شده برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند و تا این لحظه ۱۱۸ شرکت خدمات پس از فروش و تعویض کامپیوتری و ماشین‌های اداری توانسته‌اند مجوز قانونی فعالیت دریافت کنند. به گفته او این شرکت‌ها توانسته‌اند پروسه بازرسی و کنترل را پشت سربگذارند، بنابراین در حال حاضر مصرف‌کنندگان با اطلاع از نام و آدرس آنها می‌توانند از خدمات آنها بهره ببرند. او تاکید می‌کند موارد تخلف این شرکت‌ها نیز به شدت کنترل می‌شود و در صورت وقوع تخلف یا تکرار این شرکت‌ها با اخطار و در نهایت پلمب قضایی مواجه خواهند شد.

شرایطی که باید گارانتی‌های تعمیر و تعویض داشته باشند

اتحادیه رایانه تهران اخیرا نیز هشدارهایی به شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان برای ارائه و استفاده از خدمات پس از فروش داده است. شرکت‌های متعهد شده به گارانتی تعویض باید گارانتی را با برچسب روی کالا به خریدار اعلام کنند. کالاهای مجاز به گارانتی تعویض نیز از نظر اتحادیه رایانه شامل هارد اس اس دی، کیبورد، ماوس، باتری، آداپتور، کارت گرافیک، دی‌وی‌دی رایتر، سی پی یو، فلش، رم، اس دی رم، پاوربانک است. بنابراین مصرف‌کنندگان هنگام خرید باید از فروشنده فاکتور و اطلاعات مربوط به شرکت، گارانتی دهنده تعویض را دریافت کنند تا در صورت بروز مشکل و مواجه شدن با کالای معیوب همراه فاکتور به شرکت مراجعه کنند. شرکت ارائه‌دهنده خدمات تعویض نیز پس از تحویل کالا موظف به تعویض کالا است و حق تعمیر روی کالای گارانتی تعویض را نخواهد داشت.

همین مقررات نیز شامل شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تعمیر نیز می‌شود و فروشنده نیز باید کالا را به همراه کارت گارانتی تعمیر و فاکتور روی کالا به فروش برسانند. کارت گارانتی باید حاوی اطلاعاتی از قبیل تاریخ شروع و اتمام گارانتی، نوع کالا، سریال دستگاه،آدرس و شماره تماس برای ارتباط با شرکت گارانتی دهنده و شرایط خدمات گارانتی باشد. در صورتی که مصرف‌کنندگان با دستگاه خریداری شده تحت گارانتی دچار مشکل شوند باید با کارت گارانتی و فاکتور به شرکت خدمات دهنده مراجعه کنند و در قبال تحویل دستگاه رسید آن را دریافت کنند. بر اساس آخرین اطلاعات اتحادیه رایانه ۵۲شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیر و ۶۶ شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیر در تهران موفق به دریافت مجوزهای رسمی ارائه دهنده خدمات شده‌اند.