راه‌اندازی مرکز ملی محاسبات پیشرفته در کشور

ایسنا: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه‌اندازی مرکز ملی محاسبات پیشرفته در کشور خبر داد و گفت: این شبکه با همکاری دانشگاه‌های داخلی و خارجی راه‌اندازی می‌شود. وحید احمدی در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی محاسبات کلان داده با اشاره به جایگاه فناوری‌های مرتبط با محاسبات کلان داده افزود: محاسبات کلان داده یک رشته فرارشته‌ای و میان‌رشته‌ای است که به تخصص همه رشته‌های علمی نیاز دارد و این فناوری از لحاظ کمی و ظرفیت نقش مهمی در توسعه فناوری و رشته‌های دانشگاهی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت این فناوری در مراکز علمی و دانشگاهی، خاطرنشان کرد: در ایران دانشگاه‌های امیرکبیر، اصفهان، شریف، رازی، تهران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اقدام به راه‌اندازی مراکز داده‌های محاسباتی سریع کرده‌اند و بزرگ‌ترین این مراکز در دانشگاه‌های امیرکبیر، اصفهان و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی راه‌اندازی شده است. وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم قرار بود شبکه علمی کشور ایجاد شود که با پیگیری‌های انجام شده از دولت قبل تاکنون ۱۶ مرکز به این شبکه متصل شده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه این شبکه در حال راه‌اندازی و فعال‌سازی است، خاطرنشان کرد: در این شبکه هفت مرکز دانشگاهی مانند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، امیرکبیر، شریف، علم و صنعت، تربیت مدرس و خواجه‌نصیر به آن متصل شده‌اند. احمدی هدف اصلی از این شبکه را رصد مراکز محاسبات کلان موجود در کشور و ایجاد اکوسیستمی مناسب برای حضور و ارائه خدمات علمی، محاسباتی و فناوری ذکر کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال گذشته به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی واگذار شده است، یادآور شد: این پژوهشگاه قرار است با تولید نرم‌افزارهای مورد نیاز شبکه ارتباطی میان مراکز داده‌های کلان ایجاد کند. معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اضافه کردن مراکز محاسباتی کلان‌داده را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم نام برد و گفت: در حال حاضر ۱۲مرکز محاسباتی فوق سریع در کشور راه‌اندازی شده است که باید از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارتقا یابد.