فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی با لحاظ 66 مصداق محتوای مجرمانه

دنیای اقتصاد: معاون وزیر ارتباطات گفت: فیلترینگ فضای مجازی کشور و شبکه‌های اجتماعی مطابق با ۶۶ محتوای مجرمانه تعریف‌شده انجام می‌شود. محمدجواد آذری‌جهرمی در یک برنامه تلویزیونی، با بیان اینکه در ابتدای دولت ٩٠درصد ‌مصرف کاربران از اینترنت جهانی و ١٠درصد ‌مربوط به محتوای داخلی بود، اظهار کرد: امروز این آمار ٦٠ به٤٠درصد ‌است، به نحوی که ٤٠درصد مصرف کاربران داخلی و٦٠درصد خارجی است.

وی گفت: از محتوای خارجی مصرفی کاربران ٢٥ درصد مربوط به تلگرام و ١٥ درصد مربوط به شبکه اینستاگرام است. وی دلیل افزایش کاربرد استفاده از سرویس‌های خارجی از جمله تلگرام و اینستاگرام را عدم تعامل مناسب با سرویس‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت: به دلیل برخورد سلبی امروز شاهد هستیم که کاربران نیاز خود از سرویس فیلترشده یوتیوب را از طریق تلگرام برطرف می‌کنند. جهرمی در پاسخ به اینکه چرا تلگرام و اینستاگرام در کشور ما فعال است، ادامه داد: دلیل آن این است آن زمانی که باید کار می‌کردیم کار انجام نشده و ۱۰ تا ۱۲سال قبل باید برای امروز فکر می‌کردیم و زیرساخت‌ها را تامین می‌کردیم که کوتاهی شد. وی با اشاره به اینکه رفتار ما با سرویس‌دهنده‌های بین‌المللی عمدتا سلبی بود و به فیلترینگ ختم می‌شد، اضافه کرد: ما مشکلات داخلی را به درستی رفع نکردیم و با سرویس‌دهندگان خارجی هم به خوبی تعامل نکردیم.

جهرمی با بیان اینکه ٦٦ مصداق مجرمانه در فضای مجازی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این مصادیق را برای محتوای داخلی می‌توانیم اعمال کنیم اما برای محتوای خارجی نمی‌توانیم. مسائل فرهنگی ما با ارزش‌های خارجی متفاوت است. حال ما با سرویس‌دهنده داخلی به شدت برخورد می‌کنیم و با سرویس‌دهنده خارجی هیچ برخوردی نمی‌توانیم بکنیم، زیرا در نهایت باید آنها را فیلتر کنیم و راه را برای استفاده کاربران از فیلترشکن باز کنیم. به گفته وی، به‌طور متوسط در هر هفته ۳۳۰۰ و به‌طور کل ماهانه ١٣ هزار و ٢٠٠ کانال تلگرامی با مصادیق مجرمانه مسدود می‌شوند. معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: دادستانی به‌طور متوسط روزانه ٢٠٠ لیست کانال غیراخلاقی را برای وزارت ارتباطات می‌فرستد و براساس برآوردها در این کانال‌ها حدود ٢٥ مصداق مجرمانه تشخیص داده شده است. وی از مذاکرات صورت گرفته با مدیران تلگرام برای مسدودکردن این کانال‌ها خبر داد و گفت: اما به دلایل متفاوتی، امکان مسدود کردن برخی از این کانال‌ها از سوی تلگرام وجود نداشته است.