تاثیرات نوسان نرخ ارز در بازار کامپیوتر

بازاری که به سختی در حال گذر از شرایط نامساعد است اوضاع پیچیده‌تری هم پیش‌رو دارد؛ چراکه اگر فروشندگان بخواهند اجناس فعلی‌شان را بدون افزایش قیمت به فروش برسانند در خرید جدید باید هزینه بیشتری در مرحله تبادل ارز بپردازند و در چند ماه آینده محصولات جدید قیمت‌هایی به مراتب افزون‌تر از امروز خواهند داشت. اما تمام امیدواری این روزهای بازاریان بر این اساس است که گذر از رکود برای آنها نه رسیدن به سود بلکه فروش اجناسی باشد که در انبارها باقی مانده‌اند و در ۶ ماه گذشته مشتری نیافته‌اند. یک فعال بازار کامپیوتر معتقد است در هفته گذشته و پیش از نوسان نرخ ارز در چند روز اخیر ۱۰ درصد افزایش بر قیمت اجناس وارد آمده و حالا باید منتظر بود تا ۴۰ روز دیگر که احتمالا قیمت دلار به حدود ۴ هزار تومان می‌رسد، خرید بعدی ۵ تا ۱۰ درصد افزایش را در پی‌داشته باشد.

محمد جلیل شناس به «دنیای اقتصاد» می‌گوید در حال حاضر درصد نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود ۸ تا ۹درصد است؛ اما آنچه در بازارهایی مثل کامپیوتر احساس می‌شود این است که قیمت‌ها رشد بیشتری داشته‌اند، زیرا افزایش نرخ ارز در قیمت تمام‌شده آنها موثر است. به گفته وی میزان رشد قیمت‌ها در بازار کامپیوتر بسیار چشمگیر است و با این اوصاف شرایط اقتصادی سخت‌تر هم خواهد شد. هیچ کدام از کارخانه‌های تولید داخلی توان رقابت ندارند و اتکای بازار به واردات است و نبود توازن صادرات باعث شده تا اوضاع برای واردکننده سخت‌تر شود.»

 

بازار با کاهش قیمت پیش می‌رود

اما پیش‌بینی نایب‌رئیس اتحادیه رایانه تهران این است که قیمت‌ها در چنین شرایطی نه تنها افزایش نمی‌یابند، بلکه به‌دلیل رکود در فروش با قیمت‌هایی کمتر برای راضی کردن مشتری همراه خواهد بود. منوچهر زند در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است هرچند که در صنف آی‌تی ۹۰درصد کالاها وارداتی است و نوسان قیمت ارز روی قیمت این کالاها نیز تاثیرگذار است، اما در شرایط فعلی بازار با رکود سختی مواجه است و گردش اقتصادی به سختی صورت می‌گیرد. بنابراین افزایش قیمت کالا برای فعالان این صنف نیز به صرفه نخواهد بود. او می‌گوید که در چنین شرایطی اصناف کامپیوتر نه به دنبال سود در فروش بلکه کسبه به این فکر هستند که بتوانند کالای فعلی‌شان را بفروشند.  

او درباره حضور و بازرسی‌هایی از سوی اتحادیه رایانه برای نظارت بر قیمت‌ها می‌گوید: «اگر شرایطی وجود داشته باشد که با افزایش فزاینده قیمت‌ها روبه‌رو باشیم نظارت صورت می‌گیرد و نبود ناظران به این معنا نیست که ما رصد نمی‌کنیم؛ اما در حال حاضر همین نوسان قیمت در ارز به ضرر کسبه اصناف رایانه است؛ چراکه آنها از این وضعیت متضرر هم می‌شوند. قیمت‌ها معمولا در شرایطی به صورت افسارگسیخته و ناگهانی تغییر می‌کنند که وضعیت بازار در ثبات است و اتفاقاتی ناگهانی ممکن است بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد؛ اما در چنین شرایطی با تمایل فروشندگان برای کاهش قیمت مواجه هستیم.»

او مواجهه اتحادیه رایانه را با وضعیت کنونی بازار منوط به ساماندهی کلی بازارها می‌داند و می‌افزاید: «این وضعیت فراتر از چیزی است که به نام مشکل صنف رایانه مطرح باشد و به مباحث اقتصادی مرتبط است که به یک مشکل کلی برای صنوف تبدیل شده است.  این چالش زمانی از بین می‌رود که نابسامانی و ناهنجاری اقتصادی کاهش یافته و اوضاع برای تمام بازارها بهبود یابد. در حال حاضر تمام صنوف تلاش می‌کنند که جلوی خروج اعضایشان را از اصناف بگیرند چراکه هزینه نگهداری یک واحد صنفی بیشتر از درآمد آن است و این مساله باعث شده تک‌تک اعضا از صنف خارج شوند. بازار کامپیوتر در ۶ ماه آینده سال روزهایی را در پیش دارد که نیاز به تدبیر و به‌کارگیری راهکارهایی برای بقا و رسیدن وضعیت ثبات است. روزهایی که نیاز به حمایت اتحادیه‌ها در سمت بخش خصوصی و دولت برای گذر از بحران دارد.