نمایندگان برخی از شرکت‌های تولیدکننده‌ موبایل، برای حفظ تصویر خوب برند در ذهن مشتریان و افزایش فروش خود، حتی به گوشی‌هایی که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند هم خدمات ارائه می‌کنند. همین موضوع باعث شده گوشی‌های قاچاق به‌صورت گسترده در بازار تحت عنوان گارانتی بین‌الملل یا اینترنشنال به فروش برسد.  مرادی می‌افزاید: در حال حاضر علاوه بر گارانتی بین‌الملل، با شرکت‌هایی روبه‌رو‌ هستیم که با دریافت درصدی ناچیز از واردکنندگان گوشی‌های قاچاق، این گوشی‌ها را گارانتی می‌کنند و سرویس چندان معتبری هم به مشتریان ارائه نمی‌دهند. اما پس از اجرای کامل طرح رجیستری تمام این گارانتی‌های نامعتبر کنار خواهند رفت و تنها گارانتی‌ها و شرکت‌هایی که از سوی وزارت صنعت و معدن اعلام می‌شوند مجاز به واردات گوشی موبایل و ارائه‌ خدمات خواهند بود. بنا بر گفته‌های این کارشناس، یکی از مشکلات حضور کالاهای قاچاق و گارانتی‌های نامعتبر در بازار ایران این است که رقابت را برای فروشنده‌های معتبر دشوار می‌کند.

مرادی گفت: حتی پیش از اینکه طرح رجیستری آغاز شود، فروشگاهی مثل «دیجی‌کالا» تنها گوشی‌هایی را عرضه می‌کرده که با دریافت مدارک لازم از تامین‌کنندگان، از ورود کاملا قانونی آنها مطمئن بوده است؛ این در حالی است که بسیاری از مشتریان، قیمت گوشی‌های این فروشگاه را با قیمت گوشی‌هایی در بازار مقایسه می‌کنند که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند. مرادی معتقد است با اجرای طرح رجیستری این اختلاف قیمت‌ها کنار خواهد رفت و مردم متوجه می‌شوند که فروشگاه‌های اینترنتی معتبر هیچ‌گاه گران‌فروشی نکرده‌اند.  او می‌افزاید: به همین دلیل که دیجی‌کالا پیش از این هم تنها گوشی‌های کاملا قانونی می‌فروخته است، قیمت گوشی‌های دیجی‌کالا با اجرای طرح رجیستری افزایش پیدا نخواهد کرد و اگر افزایش قیمتی هم وجود داشته باشد، مثل گذشته مستقیما از طرف شرکت‌های واردکننده است.

طرح رجیستری موبایل کار خود را از ۲۸ مهر آغاز کرده و به همین دلیل بسیاری از مردم در مورد مشکلات احتمالی خریدن گوشی موبایل، افزایش قیمت و وضعیت بازار در این شرایط دچار نگرانی و تردید شده‌اند. پس از گفت‌وگوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سیما و بیان اینکه فروشگاه‌های اینترنتی معتبر می‌توانند به از بین بردن این حباب کمک کنند، فعالان این حوزه آمادگی خود را برای پیشبرد این هدف اعلام کرده‌اند.