پرفروش‌های بازار لپ‌تاپ

 لپ‌تاپ ۱۱ اینچی ایسر

در رنج قیمتی بیش از یک میلیون تومان می‌توان به لپ‌تاپ ۱۱ اینچی ایسر مدل Spin ۱-SP۱۱۱-۳۱-P۳TS اشاره کرد که با پایه قیمت یک میلیون و ۹۳۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. این مدل دارای پردازنده مرکزی Pentium اینتل با مدل N۴۲۰۰ و فرکانس ۱/ ۱ تا ۵/ ۲گیگاهرتز با ۲مگابایت کشش پردازش محاسبات است. چهار گیگابایت حافظه رم و ۵۰۰ گیگابایت حافظه داخلی برای ذخیره و نقل‌وانتقال اطلاعات استفاده می‌شود و مناسب به‌نظر می‌رسد. پردازش‌های گرافیکی این لپ‌تاپ توسط پردازنده آنبورد شرکت اینتل با مدل HD Graphics ۵۰۵ انجام می‌شود که البته توان چندانی ندارد و برای کارهای گرافیکی سنگین و بازی با نرخ فریم بالا نباید روی آن حساب کنید؛ اما برای مرورگری وب، تماشای فیلم و کارهای روزمره کاملا مناسب است. صفحه‌‌نمایش ۶/ ۱۱ اینچی این دستگاه با دقت Full HD از نوع IPS است و باتوجه به اینکه تبدیل‌پذیر است، صفحه‌نمایش لمسی دارد. این لپ‌تاپ ویندوز ۱۰ را به‌صورت پیش‌فرض در خود جای داده که امکانات فراوانی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

 لپ‌تاپ ۱۲ اینچی اپل

لپ‌تاپ ۱۲اینچی اپل مدل «مک‌بوک ۲۰۱۷» اخیرا یکی دیگر از محصولات پرفروش سری اپل در بازار ایران است و با قیمت ۶ میلیون و ۸۷۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. ضخامت این لپ‌تاپ حدود ۱۳ میلی‌متر است و طول و عرض آن به ترتیب به ۵/ ۲۸۰ و ۵/ ۱۹۶ میلی‌متر می‌رسد. دارای صفحه‌نمایش ۱۲اینچی رتینا با وضوح ۲۳۰۴×۱۴۴۰ پیکسل بوده و شفافیت، کیفیت و روشنایی بسیار عالی دارد. کیبورد جزیره‌ای این مدل شکل و طراحی منحصربه‌فردی دارد کلیدهای بزرگ با ارتفاع بسیار کم که حتی خیلی اوقات متوجه نمی‌شوید کلیدی را فشار داده‌اید. تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه‌ای هم زیر این کیبورد قرار گرفته که مجهز به قابلیت Force Touch اپل بوده و علاوه‌بر لمس‌های یک و چند انگشتی، به فشار هم حساس است. از لحاظ پورت هم این محصول یک پورت USB-C و جک ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون دارد و هیچ پورت دیگری ندارد. در این نسل، از پردازنده مرکزی نسل اینتل مدل Core m۳ استفاده شده که هم از لحاظ توان پردازشی و هم از نظر چیپ گرافیکی از نسل قبلی قوی‌تر است.  در کنار این مجموعه، پردازنده گرافیکی Intel HD Graphic ۶۱۵ قرار دارد که حافظه اختصاصی ندارد؛ ولی عملکرد مک‌بوک پرو روان است و مشکل خاصی هنگام اجرای برنامه‌های مختلف نخواهید داشت. رم ۸گیگابایتی این مدل همچنان از نوع DDR۳ و حافظه داخلی آن هم ۲۵۶ گیگابایت از نوع SSD بااتصال PCI-e است.

 لپ‌تاپ ۱۵ اینچی اچ پی مدل C

در میان دیگر پرفروش‌های لپ‌تاپ و البته پایه قیمتی بالاتر باید به لپ‌تاپ ۱۵ اینچی اچ پی مدل C از سری لپ‌تاپ‌های لمسی اشاره کرد که با قیمت ۷ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. امروزه نوع جدیدی از لپ‌تاپ‌ها که غالبا مولتی‌مدیا هستند به عنوان لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر فراگیر شده‌اند. لپ‌تاپ ۱۵ اینچی اچ پی مدل Envy X۳۶۰ ۱۵T BP۱۰۰ - C شرکت HP یکی از همین دستگاه‌هاست که در اندازه‌های ۱۱، ۱۳ و ۱۵ اینچی تولید شده است. ویژگی این لپ‌تاپ غیر از لمسی بودن صفحه‌‌نمایش، گردش ۳۶۰ درجه‌ای لولاهای آن است که لپ‌تاپ را به حالت تبلت تبدیل می‌کند. شرکت HP برای این دستگاه از پنل IPS LED-backlit LCD استفاده کرده که میزان زاویه دید و کیفیت رنگ‌ها را بالا برده است. سخت‌افزار این لپ‌تاپ متشکل از جدیدترین پردازنده‌های مرکزی شرکت اینتل، پردازشگرهای گرافیکی انویدیا، حافظه‌های رم DDR۴ و حافظه‌های داخلی از نوع SSD است. انرژی مصرفی همه این سخت‌افزار توسط یک باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۸/ ۵۵ وات‌ساعت تامین می‌شود که می‌تواند تا ۱۲ ساعت کار مداوم با دستگاه را تضمین کند. روی این دستگاه شما می‌توانید پورت‌های USB Type-C، پورت HDMI و دو پورت USB ۳.۰ را مشاهده کنید.

 لپ‌تاپ ۱۵ اینچی اپل

با رنج قیمتی بالاتر از ۱۰ میلیون تومان همچنان لپ‌تاپ‌های ساخت شرکت اپل و مایکروسافت گزینه‌های بهتری برای کاربران ارائه می‌کنند. لپ‌تاپ ۱۵اینچی اپل «مک‌بوک پرو همراه با تاچ بار» مدل MPTU۲ ۲۰۱۷ اپل هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد که با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۴۱ هزار تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. صفحه‌نمایش ۴/ ۱۵ اینچی با وضوح ۲۸۸۰×۱۸۰۰ پیکسل بوده و شفافیت، کیفیت و روشنایی بسیار عالی و کم‌رقیبی دارد. این مدل نیز کیبورد جزیره‌ای دارد و در بالای کیبورد یک صفحه نواری لمسی قرار گرفته است که «تاچ‌بار» نام دارد. با این تاچ‌بار می‌توان بعضی ویژگی‌ها و تعدادی برنامه‌ها را برای دسترسی سریع‌تر به این قسمت منتقل کرد.

از لحاظ پورت هم این محصول همچنان دارای پورت USB ۳.۱ Type-C و جک ۵/ ۳میلی‌متری هدفون است و هیچ پورت دیگری ندارد. در این نسل از پردازنده مرکزی نسل اینتل مدل Core i۷ استفاده شده که هم از لحاظ توان پردازشی و هم از نظر چیپ گرافیکی از نسل قبلی قوی‌تر است.  در کنار این مجموعه، پردازنده گرافیکی Radeon Pro ۵۵۵ قرار دارد که با ۴گیگابایت حافظه اختصاصی به هرچه روان‌ترشدن عملکرد مک‌بوک پرو کمک فراوانی خواهد کرد. رم ۱۶گیگابایتی این مدل همچنان از نوع DDR۳ و حافظه داخلی آن هم ۲۵۶ گیگابایت از نوع SSD با اتصال PCI-e است. عملکرد باتری MacBook Pro بهبودیافته و شارژدهی آن در شرایط وبگردی با اتصال Wi-Fi از ۹ به ۱۰ ساعت رسیده است که بیش از یک روز کامل کاری را پوشش می‌دهد.