رویاهای‌ محقق شده ایلان ماسک

چنین اتفاقی ذاتا با تکنولوژی عجین شده است. شاید زمانی که صحبت از فضا و خارج شدن از جو زمین می‌شود، همه ما به یاد سازمان فضایی ناسا بیفتیم اما این بار این ناسا نیست که خبرساز شده بلکه یک شرکت فضایی خصوصی است که همه را متحیر کرده است. این شرکت خصوصی که مقر اصلی آن در کالیفرنیا است با نام رسمی Space Exploration Technologies فعالیت می‌کند و به اختصار به آن اسپیس ایکس می‌گویند. اسپیس ایکس فعالیت خود را سال ۲۰۰۲ رسما آغاز کرد. این کمپانی توسط ایلان ماسک شروع به کار کرد و تا به امروز ۳ راکت فالکون ۱، فالکون ۵ و فالکون ۹ را ساخته است.راکتی که این روزها همه از آن صحبت می‌کنند اما فالکون سنگین یا Falcon Heavy rocket نام دارد. این فالکون سنگین به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که می‌توان چند بار از آن استفاده کرد. یعنی همه اجزای آن پس از پرتاب به آرامی روی زمین فرود می‌آیند و می‌شود آنها را مجدد سرهم کرد. فالکون سنگین همان‌طور که از اسم آن مشخص است وزن زیادی دارد. این راکت ۶۳ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد که حتی از دو برابر شاتل ناسا هم سنگین‌تر است. فالکون سنگین همچنین بیشترین گنجایش را در میان همه راکت‌های ساخته شده در دنیا دارد و می‌تواند انسان یا بار را به ماه یا حتی مریخ ببرد. این راکت روز چهارشنبه ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه به وقت ایران به فضا فرستاده شد.

محموله فالکون سنگین

ایلان ماسک طی اقدام عجیبی تصمیم می‌گیرد تا به‌جای مسافر یا مریخ نورد خودروی تسلا رودستر شخصی‌اش را در این راکت قرار بدهد و آن را به مریخ بفرستد. جالب است بدانید ایلان ماسک به این خودرو دوربین هم متصل کرده است تا کل مسیر حرکت را به‌صورت زنده پخش کند که این اتفاق تا زمانی که باتری ماشین شارژ داشته باشد ادامه پیدا می‌کند. نکته جالب اینکه این خودرو خالی هم ارسال نمی‌شود. رودستر تسلا یک راننده هم در پشت فرمان دارد. علاوه بر راننده یک مدل اسباب‌بازی از همین خودرو با راننده در اندازه کوچک نیز در خودرو قرار دارد. علاوه بر اینها یک کتاب Foundation و یک حافظه ذخیره‌سازی اطلاعات نیز در این خودرو قرار دارد. اما جالب‌تر از اینها ایلان ماسک روی برد اصلی خودرو جمله «ساخته شده در سیاره زمین توسط انسان‌ها» را یادداشت کرده است.

مراحل پرتاب فالکون سنگین

برای پرتاب این غول آهنی به مریخ محاسبات بسیار پیچیده‌ای انجام شده است و موتورهای قدرتمندی طراحی شده‌اند. در مرحله اول پرتاب سه مجموعه که از ۲۷ موتور مرلین تشکیل شده‌اند کار را آغاز می‌کنند تا راکت را از زمین جدا کنند.نیرویی که این موتورها در لحظه وارد می‌کنند هجده برابر یک ۷۴۷ در زمان جدا شدن از زمین است. پس از جدا شدن راکت از زمین مجموعه مرکزی با قدرت کمتری کار می‌کند تا انرژی خود را ذخیره کند و دو مجموعه کناری با همه توان فالکون را از جو زمین خارج می‌کنند و به زمین برمی‌گردند تا در محل‌های مشخص شده فرود بیایند. مجموعه مرکزی هم که پس از خارج شدن از جو زمین فالکون را هدایت می‌کند،  مانند دو مجموعه اول در محل مشخص شده فرود می‌آید.پس از جدا شدن مجموعه موتورهای اصلی مسوولیت ادامه حرکت را موتورهای نیمه بالایی فالکون بر عهده می‌گیرند. در مرحله بعدی در پوش ایرودینامیک دماغه فالکون جدا می‌شود که زیر آن رودستر تسلا قرار دارد و در این مرحله تسلا از راکت جدا می‌شود و سفر را تنها به سمت مریخ ادامه می‌دهد. البته ایلان ماسک اعلام کرده طی این مسیر مشکلات زیادی ممکن است پیش بیاید و همه‌چیز طبق برنامه پیش نرود.

هزینه پرتاب فالکون سنگین

بیش از ۱۰ سال از معرفی شرکت اسپیس ایکس می‌گذرد و آن زمان ایلان ماسک این کمپانی را با سرمایه شخصی خود به قیمت ۱۰۰ میلیون دلار پایه‌گذاری کرد. این میلیاردر مشهور دیروز هم راکتی را به فضا پرتاب کرد که همه مایل بودند بدانند پرتاب اینچنین راکتی چقدر هزینه در بر خواهد داشت به این دلیل که این راکت بسیار بزرگ‌تر از راکت‌های پیشین این کمپانی است. ایده خلاقانه‌ای که ایلان ماسک پیاده کرد فرود سالم مخازن سوخت است که تا مسیری راکت را همراهی می‌کنند و از آن جدا می‌شوند. پیش از فالکون ۹ این مخازن از بین می‌رفتند اما امروز با طراحی اسپیس ایکس این مخازن به آرامی در سطح زمین فرود می‌آیند و می‌شود دوباره از آنها استفاده کرد. جالب است بدانید با همه این صرفه‌جویی‌ها هر بار پرتاب فالکون ۹ به فضا ۶۲ میلیون دلار هزینه دارد. از آنجا که فالکون سنگین، قوی‌ترین راکت دنیاست طبیعتا نیرو و هزینه بیشتری نیاز دارد و هر بار پرتاب این راکت برای اسپیس ایکس ۹۰ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. البته ایلان ماسک پس از اینکه پی‌پل را به eBay فروخت دارایی‌اش به ۲۱ میلیارد دلار رسید.

درباره اسپیس ایکس

اسپیس ایکس یک شرکت خصوصی تولید‌کننده راکت‌های فضایی است که در ششم ماه مه‌سال ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک شروع به کار کرد. اسپیس ایکس دستاوردهای فراوانی تا به امروز داشته است. فالکون ۱ اولین راکت خصوصی بود که با موفقیت سال ۲۰۰۸ در مدار قرار گرفت. سال ۲۰۱۰ اسپیس ایکس با «دراگون» عنوان اولین کمپانی خصوصی که کاوشگر خود را به ایستگاه فضایی فرستاده مشهور شد. اسپیس ایکس سال ۲۰۱۵ راکت فالکون ۹ را که در مدار قرار گرفته بود به زمین فرود آورد و سال ۲۰۱۷ مجدد آن را در مدار قرار داد. اسپیس ایکس تا کنون ۱۰ محموله را برای ایستگاه فضایی در ماه فرستاده است که همه آنها موفق بوده‌اند و ناسا علاوه بر تقدیر جوایزی را هم به این کمپانی داده است. شاید مهم‌ترین راکت اسپیس ایکس فالکون ۹ باشد. فالکون ۹ تا به امروز ۴۹ پرواز را تجربه کرده است که ۴۷ پرواز موفق و ۲ پرواز با شکست روبه‌رو شدند. یکی از این شکست‌ها در حین پرواز رخ داد و دیگری در زمان پرواز بود که اصلا از زمین جدا نشد. آخرین فالکون ۹ هم همین فالکون سنگین است که تسلا به خارج از جو فرستاد.