پیگیری تخلف ارائه IP مشترکان از سوی اپراتورها

در واقع، پیاده‌سازی ارز دیجیتال وابسته به شبکه یا پیام‌رسان خاصی نیست و آن چیزی که به آن نیاز داریم نخست پژوهش و ارزیابی در مورد رمزنگاری آن است تا به لحاظ تکنولوژیک الگوریتم‌های آن را بتوانیم اجرا کنیم. البته در حال حاضر پژوهشی از سوی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در حال انجام است. آذری‌جهرمی افزود: در وهله نخست باید سیاست‌های مربوط به ارز دیجیتالی پی‌ریزی شود و مواردی از این دست که ارز مذکور باید پشتوانه‌ای داشته باشد یا خیر و مسائل مربوط به زیرساخت‌های قانونی بررسی شود. اصول اسلامی و چارچوب‌های فقهی در این خصوص باید تبیین شده و سپس براساس آن سیاست‌هایی پی‌ریزی شود.

وی ادامه داد: در برخورد با ارز دیجیتالی می‌توان دو رویکرد را در نظر گرفت. می‌توانیم منفعل باشیم و صرفا نظاره‌گر این باشیم که چه اتفاقی روی خواهد داد، مانند فین‌تک‌ها یا ارز دیجیتالی بیت‌کوین که ظهور کرده و دادوستد می‌شوند و به اجبار آنها را بپذیریم به‌طوری که نظام بانکی را دستخوش تغییرات کرده است. در رویکرد دوم می‌توانیم ارز دیجیتالی را مورد مطالعه قرار داده و ببینیم چگونه می‌توان از آن بهره‌برداری کرد. به‌طور قطع ما رویکرد دوم را انتخاب می‌کنیم. وی افزود: در این راستا، هر چند سیاست‌گذاری مربوط به بانک مرکزی بوده، با این حال، وزارت ارتباطات به لحاظ تکنولوژی و مقررات‌گذاری به این بانک کمک خواهد کرد. به هر حال، برای بهره‌برداری از این ظرفیت، مدل آزمایشی به لحاظ تکنولوژی و به‌صورت پایلوت باید اجرا شود و نظام بانکی آن را تجربه کند تا مشخص شود چه نتایجی حاصل خواهد شد. در این میان نیز مشاهده می‌شود پیام‌رسان‌ها ظرفیت‌های خوبی برای پیاده‌سازی ارز دیجیتالی دارند.

وزیر ارتباطات درباره مشهود نبودن خروجی جویشگر بومی مطرح کرد: در اسناد موجود درباره جویشگر بومی، مراحل و زیرسیستم‌های آن مشخص شده و جزو پروژه‌هایی است که بیشترین سطح اطلاع‌رسانی از طریق سایت دیدرس صورت گرفته است. در حال حاضر، جویشگر بومی پارسی‌جو از نظر دقت عمل بهتر از موتورجست‌وجوی بینگ و یاندکس است. با این حال به لحاظ توسعه زیرساخت‌های فنی در حوزه جویشگرهای بومی توسعه رخ داده است اما با وجود همه تلاش‌ها، اقبال لازم در بازار رخ نداده که دلیل آن تکنولوژیک نیست. وی از ساخت موتورجست‌وجوهای خاص در قالب موتور جست‌وجوی بومی خبر داد و افزود: یکی از اقدامات، پیش‌فرض قرار دادن موتور جست‌وجوی بومی در طرح اینترنت کودک است که باعث می‌شود استفاده از این موتور جست‌وجو منجر به توسعه آن شود که باید به تدریج مراحل تجاری‌سازی آن را نیز آغاز کنیم.

آذری‌جهرمی با اشاره به دستورالعمل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در موضوع کنترل پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم بیان کرد: یک زمان‌بندی حداکثر دو‌ماهه برای اجرای این دستورالعمل تعیین شده است، با این حال در حال حاضر هم کنترل‌ها نسبت به حذف شماره‌های مزاحمت تبلیغاتی بیشتر شده است اما برخی از این مزاحمت‌ها از طریق خطوط تلفن همراه شخصی است که حجم زیادی دارند و البته کنترل همه آنها نیاز به زمان دارد. وی با ابراز امیدواری از پیاده‌سازی سامانه‌های اپراتورها برای کنترل تبلیغات پیامکی بر ضرورت حفظ حریم شخصی و شهروندی شهروندان تاکید کرد.