بحران‌های اقتصادی ایجاد شده به دنبال افزایش تعرفه واردات در بازارهای مهمی مانند آمریکا از طرفی و افز ایش نرخ بهره، کاهش رشد بازار در کشورهای بزرگی مانند چین در کنار کاهش چشمگیر اعتماد به بازگشت سرمایه باعث شده است که کارشناسان پیش‌بینی کنند روند رشد سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت ICT در سال آینده میلادی حتی به کمتر از ۳ درصد هم برسد. با این همه اما تحلیلگران معتقدند که به دنبال یک دوره رشد بازارهای نرم‌افزار و خدمات که با توسعه پروژه‌های پلت‌فرم‌های نسل سوم و تحولات دیجیتالی مربوط است، میزان سرمایه‌گذاری جهانی سالانه در صنعت ICT تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۵/ ۴ تریلیون دلار خواهد رسید. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در بخش‌های سخت‌افزاری بیشتر به سرمایه‌گذاری ارائه‌دهندگان خدمات روی زیرساخت‌های سرورها یا محصولات ذخیره‌سازی معطوف می‌شود. کمترین رشد سرمایه‌گذاری در صنعت ICT اما به بخش‌های مانند کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها، لوازم جانبی دیجیتال و سیستم‌های ذخیره‌سازی خارجی مربوط خواهد شد.

رشد دو برابری سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار در سال ۲۰۱۷

سرمایه‌گذاری در بخش دستگاه‌ها در سال گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد که بیشتر به دنبال تمایل به به‌روزرسانی کامپیوترهای شخصی بود. بازار موبایل هوشمند هم از نظر ارزش بازار شرایط بهتری از پیش‌بینی‌های گذشته داشت؛ اما افزایش قیمت‌ها در این بازار باعث کاهش روند صادرات به بسیاری از کشورهای جهان شد. تبلت‌ها هم همچنان درگیر رکود هستند و در سال گذشته میلادی توانستند دوباره رشد نسبتا کمی را در بعضی از کشورها تجربه کنند. با این همه بازار سرورها و محصولات ذخیره‌سازی مانند سال‌های اخیر همچنان روند رشد خوبی داشته است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها شامل تجهیزات شبکه هم رشد سالانه ۱۱درصدی را در سال ۲۰۱۷ به ثبت رساند و انتظار می‌رود تا پنج سال آینده این روند با متوسط نرخ رشد سالانه ۸ تا ۱۲ درصدی ادامه داشته باشد. «استفان مینتون» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «بازار زیرساخت به سرعت در حال رسیدن به ثبات است؛ چون بخش بزرگی از آن در حال حاضر به الگوی کاری ارائه‌دهندگان خدمات و تقاضای کلی برای خدمات ابری یا کلاد گره خورده است. در نهایت با وجود بحران‌های اقتصادی فعلی، هیچ نشانه‌ای از کاهش و رکود در بازار زیرساخت مشاهده نمی‌شود.»

ثبات بازار در آمریکا و رکود در چین

همه مناطق دنیا در سال ۲۰۱۷ شاهد تقاضای خوبی برای صنعت تکنولوژی بوده‌اند. در آمریکا اما بازار ICT رشد سالانه ۵/ ۴درصدی را در سال ۲۰۱۷ تجربه کرد؛ درحالی‌که این رشد در سال ۲۰۱۶ برابر ۹/ ۱ درصد بوده است. انتظار می‌رود کاهش مالیات کمک زیادی به بازار آمریکا در سال جاری هم بکند.  در مقابل اما بسیاری از کشورهای دنیا این روزها رکود نسبی را تجربه می‌کنند. به این ترتیب رشد سرمایه‌گذاری در صنعت ICT چین که در سال ۲۰۱۶ برابر ۹ درصد بوده است، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۶ درصد کاهش پیدا کند. کارشناسان IDC معتقدند که شرایط اقتصادی در چین به سرعت بدتر می‌شود؛ اما دلیل اصلی کاهش رشد صنعت ICT در این کشور بازار آن است که هنوز هم وابستگی زیادی به دستگاه‌های موبایل دارد؛ بازاری که این روزها به حالت اشباع رسیده است. درحالی‌که بازار نرم‌افزار و خدمات در اغلب مناطق دنیا رشد خوبی دارند، اما در چین سهم بسیار کمی از بودجه‌های صنعت ICT را به خودشان اختصاص می‌دهند.»

26 (1)