به عقیده کارشناسان همچنان بخش تجاری مهم‌ترین عامل رشد این بازار است که بیشترین تقاضا برای خرید کامپیوترهای رومیزی و نوت‌بوک را دارند. علاوه بر این‌ها، همچنان تقاضا برای خرید مدل‌های ساده و پیشرفته در بازار کامپیوتر بالاست. کامپیوترهای مبتنی بر سیستم عامل کروم یا کروم‌بوک‌ها، نوت‌بوک‌های پیشرفته و کامپیوترهای گیمینگ هم این روزها به دنبال تامین قطعات اولیه و کاهش قیمت کارت‌های گرافیکی، خریداران بیشتری پیدا کرده‌اند. در واقع کاهش قیمت بعضی از قطعات اولیه در این بازار، باعث افزایش توان خرید در میان خریداران شده است.

بازار آمریکا در فصل دوم سال ۲۰۱۸، دومین فصل متوالی رشد خود را پشت سر گذاشته و حجم صادرات ۳/ ۱۷ درصدی را به ثبت رسانده است. بازار کامپیوترهای رومیزی هم بعد از مدت‌های طولانی جرقه‌هایی از رشد را نشان داده که البته تا حد زیادی به دنبال افزایش تقاضا در بخش تجاری بوده است. از طرف دیگر تقاضا در بخش مصرفی این بازار بیشتر به کامپیوترهای گیمینگ معطوف بوده است. این در حالی است که فضای مثبت اقتصادی در این کشور را نمی‌توان در رشد بازار کامپیوتر آمریکا در دو فصل اخیر بی‌تاثیر دانست.

در بازار اروپا، خاورمیانه و آفریقا اما بازار کامپیوتر رشد نسبی را تجربه کرده است. بخش تجاری بیشترین مسوولیت این رشد را به عهده دارد. بازار کامپیوترهای شخصی در منطقه آسیای پاسیفیک (به جز ژاپن) تا حد زیادی مطابق با پیش‌بینی‌های گذشته جلو آمده است. در میان کشورهای این منطقه گویا هندوستان با رشد مثبت در این فصل توانسته بهتر از انتظارات عمل کند.  گویا افزایش چشمگیر پروژه‌های آموزشی و تجاری در این کشور کمک زیادی به رشد بازار کامپیوترهای شخصی در بازار آن کرده‌اند. بازار ژاپن اما با عملکرد خوب بخش تجاری توانسته رشد خوبی را در بازار کامپیوترهای شخصی خودش به ثبت برساند.

26 (1)