دو سوم سازمان‌ها به دنبال شبکه 5G

بر اساس این تحقیقات، ۶۶درصد از سازمان‌ها تصمیم دارند تا سال ۲۰۲۰ شبکه ۵G را به‌کار بگیرند. این سازمان‌ها انتظار دارند که این خدمات و امکانات شبکه ۵G در کاربردهایی مانند اینترنت اشیا، ارتباطات، کنفرانس‌های ویدئویی و افزایش بهره‌وری در عملیات سازمانی‌شان بهره بگیرند. «سیلویان فابر» یکی از کارشناسان گارتنر در این مورد می‌گوید: «در زمینه به‌کارگیری خدمات شبکه ۵G، سازمان‌هایی که کاربر نهایی این خدمات هستند متقاضی جدی بهره‌گیری از این شبکه هستند. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کاربران شبکه ۵G، کمبود آمادگی و زیرساخت کافی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباطی است. درست به همین دلیل هم هست که شبکه‌های ۵G آنها یا در دسترس نیستند یا ظرفیت کافی برای مرتفع کردن نیازهای سازمان‌ها را ندارند.»

برای بهره‌برداری کامل از خدمات و امکانات شبکه ۵G، به مکان شناسی درست و دقیق این شبکه جدید شامل زیرساخت‌های کامپیوتری و سخت‌افزاری، توزیع بهترین امکانات شبکه‌ای و تراکم شبکه امواج رادیویی نیاز است. فابر معتقد است: «در کوتاه مدت، سازمان‌‌ها در انتظار نفوذ و گسترش تدریجی شبکه ۵G هستند تا بتوانند از آن در زمینه‌های مختلفی مانند اینترنت اشیا استفاده کنند. اما بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ارتباطی به دلیل کافی نبودن ظرفیت زیرساخت‌های عمومی، نمی‌ توانند خدمات مورد نظر این شرکت‌ها و سازمان‌ها را ارائه کنند.»

اینترنت اشیا، کاربرد اصلی

ارتباطات زیرمجموعه اینترنت اشیا همچنان مهم‌ترین و محبوب‌ترین کاربرد هدف برای توسعه شبکه ۵G است، تا جایی که ۵۹درصد از سازمان‌ها به دنبال به‌کارگیری شبکه‌های ۵G برای استفاده گسترده از آن در همین راستا هستند. کاربرد محبوب دیگر این شبکه به عقیده ۵۳ درصد از سازمان‌ها، ارتباطات ویدئویی است. یکی دیگر از کارشناسان گارتنر در این مورد می‌گوید: «آمار مربوط به تمایل شرکت‌ها برای به‌کارگیری ۵G در جهت رسیدن به ارتباطات بهتر اینترنت اشیا، خیره‌کننده هستند. آنها در واقع به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری سعی دارند خدمات G۴ را با این شبکه جدید جایگزین کنند. در حالی که خدمات شبکه ۴G با پراکندگی و کیفیت کمتری در دسترس است، اما ۵G با تراکم بیشتر و بیش از یک میلیون حسگر در هر کیلومتر مربع، در دسترس هستند. در واقع شبکه ۵G امکان دسترسی به آن دسته از خدمات ارتباطی زیرمجموعه اینترنت اشیا را فراهم می‌کند که تا حالا کمتر مورد توجه و قابل استفاده بوده‌اند.»

گارتنر پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۲ نیمی از ارائه‌ دهندگان خدمات ارتباطی، سرویس‌های تجاری مبتنی بر ۵G خودشان را توسعه داده و سرمایه‌گذاری‌های لازم را برای گسترش زیرساخت‌های لازم انجام می‌دهند. در این زمینه اولویت با خدمات عمومی شبکه ۵G است که بیشتر روی کاربردهای مصرفی متمرکز هستند. سرویس‌های اختصاصی و تجاری در اولویت بعدی قرار دارند و شاید به همین دلیل است که سرویس‌های پرسرعت مورد نیاز سازمان‌ها در حال حاضر قابل ارائه نیستند.