بازار گمانه‌زنی درباره قابلیت‌های کنسول نسل بعدی سونی داغ است. هر بار که صحبتی از کنسول پلی‌استیشن ۵ می‌شود پای یک ویژگی مخصوص که کنسول‌های نسل حاضر قادر به برآورده کردن آن نبوده‌اند به میان می‌آید. اما این بار وضوح تصویر ۴K که در همین نسل از کنسول‌ها پلی استیشن ۴پرو و ایکس باکس وان ایکس به آن رسیده‌اند مطرح است. تحلیلگر معروف دنیای بازی‌های ویدئویی، «مایکل پچتر» در گفت‌وگوی خود با سایت گیمینگ‌بولت این بار درباره‌ قابلیت‌های پلی‌استیشن ۵ سونی گمانه‌زنی کرده است.

پچتر گفته که کنسول بعدی سونی از وضوح تصویر ۴K و نرخ فریم ۲۴۰ قاب بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد. او همچنین گفته که این کنسول حتما از هدست واقعیت مجازی پلی استیشن سونی نیز پشتیبانی می‌کند. او در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد سونی به نسل بعدی کنسول‌ها مانند مایکروسافت خواهد بود و آنها هم «چیزی بیشتر از یک کنسول» به بازار عرضه می‌کنند، گفته است:  اگر سونی این کار را بکند، من فکر می‌کنم که احتمالا سراغ یک دستگاه [با وضوح تصویر] ۴K و ۲۴۰ قاب بر ثانیه که از پی‌اس وی‌آر پشتیبانی می‌کند برود. او اضافه می‌کند: اگر سراغ یک دستگاه

PlayStation Now بروند که فقط بازی‌ها را استریم می‌کند، نمی‌دانم. شاید هر دوی اینها برای مایکروسافت و سونی وجود داشته باشد، اما اگر بیشتر از دو تا باشد، من شگفت‌زده می‌شوم. مطمئن نیستم که سونی بخواهد چنین کاری بکند.حالا قطعا این سوال پیش می‌آید که مگر پلی استیشن ۴ پرو از وضوح تصویر ۴K پشتیبانی نمی‌کند؟ باید گفت تا حدی! این کنسول بازی‌هایی را که برای وضوح‌تصویرهای پایین‌تر ساخته شده‌اند ارتقا می‌دهد و در وضوح تصویر ۴K اجرا می‌کند. یا بازی‌هایی که ۴K اجرا می‌شوند نرخ فریم پایین‌تری از ۳۰ قاب بر ثانیه دارند. همچنین این دستگاه فاقد یک پخش‌کننده‌ ۴K بلو-ری است و اگر بخواهید فیلم و سریال با این وضوح تصویر ببینید، مجبورید آن را استریم کنید. به هر حال، مسلم است که سونی در یک سال آینده از کنسول جدید خود رونمایی می‌کند، اما آیا این کنسول می‌تواند به‌اندازه‌ یک نسل، قوی‌تر از سخت‌افزار پلی‌استیشن ۴ پرو باشد؟