علی وحدت افزود: از سال ۹۲ تا کنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴ هزار شرکت رسیده و این یک رشد جدی را در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان نشان می‌دهد. این در حالی است که عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به میزان مراجعه شرکت‌ها بستگی داشته است. وی تاکید کرد: رویکرد صندوق نوآوری سوق دادن شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به سمت رشد است تا نفوذ اقتصاد دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور را شاهد باشیم. در این رابطه تسهیل و تسریع فرآیندها، تعامل با بازیگران حوزه توسعه فناوری، تمرکززدایی با محوریت اتکا بر بازیگران قانونی این حوزه و توجه بیشتر به استان‌ها و شهرستان‌ها را دنبال خواهیم کرد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه اکوسیستم و توسعه فناوری، در ابتدا باید به بازارسازی نگریست، گفت: در بیشتر موارد شرکت‌ها به محصول نهایی خود دست یافته‌اند ولی در مبحث بازاریابی به مشکل برخورده‌اند. بازاریابی در دو بازار داخلی و خارجی انجام می‌شود و شرکت‌های بزرگ و دولتی داخلی را ترغیب کردیم از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید کنند. 

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: همچنین در بحث صادرات، باید شرکت‌های دانش‌بنیان نگاه به بازارهای خارجی داشته باشند. به همین منظور، بسته کمک به صادرات و حمایت برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، پوشش هزینه‌های اخذ تاییدیه‌های فنی بین‌المللی و تخفیف سود تسهیلات برای صادرات را در نظر گرفته‌ایم و این موارد از محورهای کار ما در توسعه صادرات محصولات است. وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: رویکردهای صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری هم بر این اساس است که از امکان و سرمایه بخش خصوصی استفاده کنیم. به‌دنبال این هستیم که از ظرفیت بخش خصوصی مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها استفاده کنیم و صندوق نوآوری و شکوفایی هم آماده است تا ۳ برابر سرمایه بخش خصوصی تامین مالی انجام دهد. وحدت گفت: بسته همکاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری تدوین شده که تا پایان سال اجرایی می‌شود و بر این مبنا می‌توان به تعامل با صندوق‌های پژوهش و فناوری تا ۹ برابر سرمایه اولیه آنها اشاره کرد. همکاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری به ما کمک می‌کند خدمات خود را در سراسر کشور به‌ویژه استان‌های محروم و کمتر برخوردار گسترش دهیم.

وی درخصوص تسهیلات اعطا شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تاکنون از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب این صندوق توانستیم ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۹۰۰ شرکت پرداخت کنیم. حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آن بازپرداخت شده است و ۱۵ درصد این مبلغ، دچار مشکل شده‌اند و اقساط آن به تعویق افتاده‌اند. حقیقت این است که ریسک خاصی از جهت بازپرداخت تسهیلات در صندوق احساس نمی‌کنیم و به نسبت سیستم بانکی، مشکلات کمتری داشته و نگرانی از این بابت با شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم. وحدت با بیان اینکه سیاست جدید صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده از ظرفیت‌های حداکثری صندوق‌های پژوهش و فناوری است، افزود: صندوق‌های پژوهش و فناوری نهادهای مالی هستند که در سراسر کشور در کنار دانشگاه‌ها و بانک‌ها شکل گرفته‌اند و بازوی مهمی برای صندوق نوآوری و شکوفایی هستند. با این رویکرد، آیین نامه‌ای مصوب شد که از دو مسیر از این صندوق‌ها حمایت کنیم، یکی مسیر تسهیلات به این صندوق‌هاست که مجاز هستند به شرکت‌های فناور، خلاق و استارت آپ‌ها تسهیلات بدهند.

اگر استارت آپ‌ها و شرکت‌هایی که دانش‌بنیان نیستند ولی ما می‌دانیم می‌توانند در توسعه فناوری کشور نقش آفرینی کنند، از طریق صندوق پژوهش و فناوری به آنها تسهیلات می‌دهیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۴ صندوق پژوهش و فناوری مجوز دارند که ۲۵ صندوق کاملا فعال هستند و در آینده نزدیک بقیه صندوق‌ها هم فعال خواهند شد. با رویکرد جدید، صندوق‌های پژوهش و فناوری علاقه‌مند هستند که ما هم در سرمایه اولیه یا نهایی آنها مشارکت کنیم و همچنین ۴ هزار شرکت تحت پوشش این صندوق‌ها هستند. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: نوسانات ارزی و تحریم‌ها همیشه برای صنایع ایجاد مشکل می‌کند؛ صنایع بزرگ چاره‌ای جز این ندارند که حلقه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مشکلات خود داشته باشند.