فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا (IoT) و زنجیره بلوکی چندین صنایع مختلفی مانند خرده‌فروشی، امور مالی و مراقبت‌های بهداشتی را متحول ساخته‌اند. بنابراین اتخاذ فناوری‌های مدرن مانند هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی در بیمه می‌توانند ناکارآمدی‌های مختلفی که در این صنعت دخیل هستند را برطرف کنند. شبکه‌های مبتنی‌بر زنجیره بلوکی می‌توانند داده‌های مشتری را امن ساخته و پرداخت را به‌صورت خودکار انجام دهند؛ درحالی‌‌که هوش مصنوعی می‌تواند خطرات بالقوه را تجزیه و تحلیل کند و به توسعه تاکتیک‌های بازاریابی خاص مشتری کمک کند. در کنار هم، این فناوری‌ها و کاربردهای نوآورانه آنها می‌توانند بهره‌وری و تجربه مشتری را تقویت کرده و از کلاهبرداری جلوگیری کنند. در ادامه به برخی از کاربردهای این دو فناوری در صنعت بیمه پرداخته شده است.

برخی کاربردهای هوش مصنوعی در بیمه عبارتند از:

- شخصی‌سازی حق بیمه خودرو: فناوری‌های هوش مصنوعی با تحلیل الگوهای رفتاری رانندگان می‌توانند حق بیمه خودرو را برای هریک از آنها شخصی‌سازی کنند. به‌عنوان نمونه افرادی که تند و بی‌توجه رانندگی می‌کنند در مقایسه با آنهایی که با مراعات رانندگی می‌کنند حق بیمه متفاوتی خواهند داشت.

- پذیره‌نویسی خودکار (Automated Underwriting): وظیفه اصلی کارگزار بیمه، ارزیابی و تحلیل خطرات احتمالی مربوط به بیمه مشتریان و دارایی‌های آنها است که خود این کار مستلزم تحلیل اطلاعات است. شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به حجم وسیعی از داده‌های گوناگون دسترسی یافته و آنها را تحلیل کنند که این کار عملا می‌تواند پذیره‌نویسی را خودکار سازد.

- دستیارهای مجازی (چت روبات): شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند از دستیارهای مجازی مبتنی‌بر هوش مصنوعی که دارای توان پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) هستند برای کمک به مشتریان خود استفاده کنند.

- بازاریابی خاص مشتری: با بهر‌ه‌گیری از هوش مصنوعی، شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند کمپین‌های بازاریابی خاصی برای مشتریان مختلف برگزار کنند.

برخی کاربردهای زنجیره بلوکی در بیمه نیز عبارتند از:

- مطالبات بیمه‌ای: شرکت‌های بیمه‌ای با بهره‌گیری از قراردادهای هوشمند (Smart Contract) می‌توانند قواعد تجاری خاصی برای خودکار‌سازی پردازش مطالبات بیمه‌ای تدوین کنند.

- بیمه سلامت: ظهور زنجیره بلوکی در بخش سلامت می‌تواند به بیماران کمک کند تا با امنیت بالایی اطلاعات پزشکی خود را به اشتراک بگذارند.

- ردگیری دارایی (Asset Tracking): فناوری بلاک‌چین در شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند فرآیند ردگیری دارایی و اثبات مالکیت را تسهیل کند.

- تشخیص تقلب: با بهره‌گیری از فناوری زنجیره بلوکی، شرکت‌های بیمه‌ای خواهند توانست با امنیت بالایی داده‌ تراکنش‌های خود را به اشتراک گذاشته و در جهت یافتن الگوهای مشکوک موجود در یک اکوسیستم اقتصادی با یکدیگر همکاری کنند.