حالا و در این راستا «حمید فتاحی»، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و «رسول جلیلی» استاد دانشگاه و عضو شورای‌عالی فضای مجازی، در نشست نقد و اندیشه با موضوع «شبکه ملی اطلاعات، انتظارات و چشم‌اندازها» با اشاره به اقدامات انجام‌شده درباره شبکه ملی اطلاعات در بخش‌های زیرساختی و ارتباطی، به تمرکز بر لایه خدمات و ارائه خدمات تاکید کردند. رسول جلیلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حال‌حاضر شبکه ملی اطلاعات، با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات نگاشتی از شبکه جهانی اینترنت بر جغرافیای ایران است، گفت: شبکه ملی اطلاعات چیزی مستقل از شبکه اینترنت باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هم‌اکنون تقریبا تمام مردم ایران کاربر فضای مجازی هستند، تصریح کرد: به‌دلیل اینکه مردم از طریق لایه خدمات و محتوا از امکانات این شبکه استفاده می‌کنند، اگر در این لایه مانند برنامه شاد مشکلاتی وجود داشته باشد به اشتباه آن را از زیرساخت شبکه ملی اطلاعات می‌بینند. جلیلی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در حوزه ارتباطات به نمایندگی از دولت سرمایه‌گذاری مناسبی داشته و دارد، تصریح کرد: در این حوزه وضعیت مطلوبی داریم؛ اما با توقعات و انتظارات مردم فاصله دارد که البته این فاصله همیشه باقی می‌ماند. وی به وضعیت نامناسب خدمات پایه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در حوزه شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و جویشگر در چند سال گذشته اقدامات مختصری انجام شد؛ اما دولت باید برای ایجاد انگیزه و توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری کند یا شرایطی را برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی فراهم کند که البته در بخش‌هایی این حمایت انجام شده است. 

وی به وضعیت مبهم تنظیم‌گری خدمات نوین اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر مشخص نیست تنظیم‌گری خدمات نوین بر عهده چه بخشی است و نیاز به تعاملی بین وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و شورای‌عالی فضای مجازی برای تعیین تکلیف این حوزه وجود دارد. وی انتقادها در این حوزه را وارد دانست و افزود: امنیت و ‌تاب‌آوری شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان یک شبکه حیاتی بسیار مهم است و اینکه در تجهیزات زیرساخت این شبکه تجهیزات آمریکایی داریم؛ یعنی ‌تاب‌آوری مناسبی ندارد. البته وظیفه وزارت ارتباطات هم احیای صنعت داخلی نیست و این مساله مشترک همه کشور است. وی درباره فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی افزود: این شبکه‌ها براساس مصوبات سال ۹۶ می‌توانند با دریافت مجوز در کشور فعالیت کنند. همچنین حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه بیش از ۱۴ سال از طرح موضوع شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد، گفت: در طول این سال‌ها این شبکه با عناوین و اسامی مختلف مانند اینترنت ملی که امروز همه در جعلی بودن این عنوان اتفاق نظر دارند تا شبکه ملی اینترنت برای این مفهوم استفاده شده است. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به استانداردهای تدوین‌شده در سند شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: وزارت ارتباطات براساس همین اسناد تدوین‌شده در شورای‌عالی فضای مجازی توانست عقب‌ماندگی چند ساله در حوزه توسعه زیرساخت‌ها را انجام دهد؛ به‌طوری‌که در سال ۹۲ کمتر از ۳۰۰ هزار کاربر در حوزه پهن‌باند داشتیم؛ اما هم‌اکنون بیش از ۷۰ میلیون کاربر موبایل و ثابت از این خدمات استفاده می‌کنند.