آی‌فون SE نسخه 5G اپل در راه است

اگرچه انتظار می‌رفت که امسال شاهد عرضه نسخه ۵G آی‌فون SE باشیم، اما به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران از جمله مینگ-چی‌کو، تحلیلگر ارشد محصولات اپل، این خواسته در سال ۲۰۲۲ محقق خواهد شد. بر این اساس، اصلی‌ترین ویژگی جدید در نسل جدید این گوشی اضافه شدن فناوری ۵G خواهد بود.

با این تفاسیر، آنهایی که به دنبال تغییراتی جدید در طراحی این گوشی بودند، باید بیشتر از اینها صبر کنند. در همین رابطه، این تحلیلگر آی‌تی مدعی شد که مدل جدید آی‌فون SE از طراحی شبیه به آی‌فون ۸ برخوردار خواهد بود و علاوه بر مجهز بودن به دکمه تاچ آیدی‌هوم، از پردازنده A۱۴ یا A۱۵ در آن استفاده خواهد شد. پردازنده جدید و قدرتمند A۱۵ قرار است در گوشی‌های سری آی‌فون ۱۳ استفاده شود. گفته می‌شود که از این پردازنده در تبلت آی‌پد مینی ۶ نیز استفاده می‌شود.

طبق آخرین شنیده‌ها، آی‌فون SE مجهز به فناوری ۵G با قیمت ۳۹۹ دلار وارد بازار خواهد شد، چراکه اپل پیش‌تر قیمت‌های ۴۹۹ و ۵۹۹ دلار را برای مدل‌های آی‌فون ۱۰آر و آی‌فون ۱۱ در نظر گرفته بود. امسال نیز به احتمال زیاد و با عرضه مدل‌های آی‌فون ۱۳، این شرکت قیمت آی‌فون ۱۱ را به ۴۹۹ دلار کاهش می‌دهد و آی‌فون ۱۲ نیز با قیمت ۵۹۹ دلار به فروش خواهد رسید.

همین مساله می‌تواند توجیهی برای عدم تغییر طراحی و بی‌میلی اپل برای اختصاص هزینه‌های اضافی برای طراحی آی‌فون SE جدید باشد تا بتواند این گوشی را همچنان به عنوان ارزان‌ترین آی‌فون ۵G وارد بازار کند. پیش‌بینی می‌شود که این گوشی جدید بتواند فروش بالایی را در بازار تجربه کند و رکورد درآمدی جدیدی را برای اپل به ارمغان آورد. طبق برآوردهای سامیک چترجی، از تحلیلگران شرکت JP Morgan، اپل در سال آینده ۲۴۶ میلیون دستگاه گوشی آی‌فون را به فروش خواهد رساند که رکوردی جدید برای این شرکت محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از این فروش به آی‌فون SE جدید اختصاص خواهد داشت.

با توجه به رشد فناوری ۵G در ماه‌های اخیر، این روزها بسیاری از خریداران به دنبال انتخاب گوشی هوشمندی مجهز به این فناوری هستند و آی‌فون SE جدید ۳۹۹ دلاری می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید باشد. اگرچه در بازار گوشی‌های ۵G اندروید، گزینه‌های ارزان‌تری نیز پیدا می‌شود، اما این گوشی‌ها از لحاظ عملکرد و قابلیت‌های پردازشی، قابل رقابت با آی‌فون SE جدید نخواهند بود. در این میان، برخی از منابع خبری نیز از تصمیم اپل برای عرضه محصولی تحت عنوان آی‌فون SE پلاس خبر داده‌اند که از طراحی نزدیک به آی‌فون ۱۲ و آی‌پد ایر ۴ برخوردار و به سنسور تاچ آی‌دی کناری بدنه مجهز خواهد بود. فعلا اطلاعات اندکی درباره این شایعه منتشر شده و به نظر می‌رسد که این طرح، حداقل برای سال آینده محقق نخواهد شد.