تولید‌کنندگان داخلی، توان تامین بازار مودم را ندارند

محمدرضا فرجی‌تهرانی، در گفت‌‌وگو با خبرنگار «سیتنا» در ارزیابی وضعیت فعلی بازار مودم کشور گفت: شرکت‌های تولیدکننده داخلی توان تامین نیاز بازار را ندارند و این موضوع را بارها به مسوولان در وزارت صنعت و معدن و همچنین ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز نیز اعلام کردیم. وی افزود: در همین راستا در بازدیدی نامحسوس از نماینده یکی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی مودم در یکی از مراکز خرید تجهیزات آی‌‌تی تهران، درخواست ۲۰ عدد مودم همزمان کردیم و اعلام کردند که موجودی ندارند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اظهار کرد: آمار نشانگر آن است تا قبل از سال ۹۶ که ورود مودم بسته شود، میانگین مصرف ماهانه مودم در کشور ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار عدد بود که قاعدتا طی سال‌های اخیر و با شیوع بیماری کرونا و افزایش دورکاری و کلاس‌های آنلاین، نیاز این کالا بیش از پیش است، ولی تاکنون تولیدکنندگان نتوانسته‌‌اند نیاز بازار را تامین کنند.

فرجی افزود: کارخانه‌های داخلی توان تولید انبوه مودم را ندارند و باید بپذیریم که بازار مودم با قاچاق تامین می‌شود، اما اینکه مسوولان راهکاری برای این موضوع نمی‌‌اندیشند جای سوال دارد.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، خاطرنشان کرد: زمانی‌که تاکیدات مسوولان طی چند سال گذشته و سال‌جاری در مورد تولید است، منظور این نیست که شخصی کارگاهی را احداث کند و فقط از تسهیلات تولید‌کننده استفاده کند که در حال‌حاضر مهم‌ترین آن ممنوعیت ورود کالا و ایجاد انحصار است؛ بلکه چند هدف اصلی مد‌نظر است که به‌نظر بنده اصلی‌‌ترین هدف ایجاد شغل است. آیا ورود قاچاقچیان به عرصه مودم و خروج کسبه اصلی این کالا از گردونه تامین و توزیع می‌تواند جزو ایجاد شغل باشد؟ مطمئنا این مورد مد‌نظر هیچ‌کس نیست!

وی ادامه داد: موضوع بعد هدف‌‌‌گذاری این است که با تکنولوژی روز جهان رقابت کنیم که در این مورد نیز نمی‌شود گفت که کارخانه‌‌ای که تعداد و تنوع محدودی در تولید مودم دارد، بتواند حس خوشایند رقابت را با دیگر تولیدکنندگان سراسر دنیا به ما انتقال دهد. فرجی با تاکید بر اینکه مودم‌های تولید داخل ارزان نیستند، گفت: هدف دیگر در حمایت تولیدکنندگان، عرضه کالا با قیمتی پایین‌تر از محصولات خارجی است که طی چهار سال گذشته این امر نیز محقق نشده است.

این فعال بازار کالاهای فناورانه گفت: باید با درایت بیشتری در این موضوع کار شود. نیاز مردم در حوزه مودم تامین نمی‌شود و ۸۰‌درصد مودم موردنیاز مملکت به صورت قاچاق ارائه می‌شود، ما این مساله را از دو سال پیش اعلام کردیم که متاسفانه باید این نکته را نیز گوشزد کنم در زمانی‌که کشور عزیزمان همه‌‌جانبه تحت‌فشار تحریم‌‌های اقتصادی ظالمانه است، جهت تامین کالای قاچاق، ارز موردنیاز آن نیز خارج از سیستم بانکی و به‌صورت قاچاق تهیه می‌شود. فرجی اظهار کرد: ما از تولیدکننده داخلی که کالای با‌کیفیت ارائه دهد کاملا حمایت می‌کنیم. در حوزه مواد مصرفی پرینتر، مانیتور، کیس کامپیوتر، All-In-One  و ... این اتفاق رخ داده و با اینکه در برخی از این موارد به‌طور کامل کالا تولید نمی‌کنیم اما مونتاژ به‌درستی انجام می‌شود و کالای باکیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این خود قابل‌احترام و حمایت است. رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، گفت: امیدواریم مسوولان مربوطه با بازگشایی ثبت‌سفارش این کالا از ضررهای چندگانه‌‌ای که به آنها اشاره شد جلوگیری کرده، از حقوق مصرف‌‌کنندگان با وجود تنوع کالای باکیفیت حمایت کرده و ضمن پشتیبانی از تولیدکنندگان در بازار، رقابت ایجاد کنند تا مانند سایر کشورهای پیشرفته با به‌روزرسانی تکنولوژی تولیدات، در جهت پیشرفت سرمایه‌های این مرز و بوم گام برداریم.