نشست بررسی وضعیت صنعت نمایش خانگی با حضور مدیرعامل فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت، رئیس انجمنVODها، معاون مرکز ملی فضای مجازی و معاون مطبوعاتی و معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست مجتبی توانگر، رئیس کمیته دانش‌‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در محل کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. توانگر ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس و مسوولان ساترا در جلسه، به‌‌رغم قول و هماهنگی قبلی، فلسفه برگزاری این جلسه را حضور همزمان مسوولان ساترا و VODها و سایر متولیان تنظیم‌‌گری این حوزه جهت همفکری و ارائه راهکار برشمرد.

در این جلسه، علی سرتیپی، مدیرعامل فیلم‌نت تاکید کرد: متاسفانه مشکلات VODها در طول یک سال گذشته رشد داشته و عملکرد آنها با حاشیه‌هایی همراه بوده است. در تولیدات VOD‌ها مسیر تولید و پخش آثار مشخص نیست، در کنار آن آیین‌نامه درستی برای آنها تعریف نشده است. در حال حاضر ساترا باید بتواند حس رقابتی خود را حفظ کند و مخاطبان خود را همچون گذشته نگه دارد. وی ادامه داد: در ساترا هیچ برنامه‌‌ای تعریف نشده است، تولیدات با هزینه‌های کلان شروع می‌‌شوند و دریافت مجوز با دردسرهای بسیاری همراه است. امید می‌‌رفت با تغییر مدیریت‌‌ها شاهد کاهش این مشکلات باشیم.

در شرایط کنونی رفتار باVODها تاحدود زیادى نسبت به قبل بهتر شده، اما این نگرانی هنوز وجود دارد؛ چراکه شرایط هنوز مقطعی است. محمدحسن شانه‌ساززاده مدیرعامل نماوا نیز در این نشست درباره استراتژی ساترا در زمینه ارزیابی محتوا تاکید کرد: در حال حاضر نظر ساترا این است که خروجی محتوایVODها باید در صدا و سیما هم قابل پخش باشد؛ یعنی ممیزی محتوایVODها، مشابه محتوای صدا و سیما باشد که به نظر می‌‌رسد این استراتژی باعث عدم موفقیتVODها می‌‌شود. مدیرعامل نماوا در این جلسه تصریح کرد: نمی‌‌توانیم خروجی همچون خروجی صداوسیما داشته باشیم؛ چر که با ریزش مخاطب همراه خواهد شد. قرار نیست در تولیدات خود خطوط قرمز را رد کنیم؛ اما باید تولیدات فاخر، غنی و فرهنگی باشد تا با ریزش مخاطب روبه‌رو نباشیم. ما به تمام قوانین احترام می‌‌گذاریم.

قاسم خالدی، معاون مرکز ملی فضای مجازی نیز در این نشست تاکید کرد: در بحثVODها سه چالش را باید در نظر بگیریم؛ نخست اینکه مفهوم صوت و تصویر فراگیر از کجا آمده است؟ با سرعت تغییر و تحولات در عرصه فضای مجازی آیا هنوز این مفهوم اعتبار دارد؟ اگر به هر صورت ناچار به تعریف صوت و تصویر فراگیر باشیم بر اساس تعریف سابق و بازنگری اخیر صورت‌گرفته در مرکز ملی باید به مولفه‌هایی پایبند باشیم که قطعا مد نظر صدا و سیما نیست. وی ضمن تاکید بر اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و تنظیم قوانین رگولاتوری در شورای عالی فضای مجازی بر اجرای نظارت ضابطه‌‌مند و هدفمند برVODها، ادامه داد: برای ایجاد تفاهم و تقسیم کار دستگاهی از یکسو و کمک به تقویت و رشد سکوهای داخلی در این حوزه، بهترین گزینه، تعیین تکلیف موضوع توسط شورای‌‌عالی فضای مجازی است که در دولت قبل چندین‌بار برای طرح و تصویب آن توسط دبیر محترم شورا تلاش شد که متاسفانه به دلایلی این امر محقق نشد، اما امروز شرایط برای این اقدام فراهم است. خالدی ادامه داد: واقعیت اینجاست که صداوسیما، صوت و تصویر فراگیر را کل فضای مجازی می‌‌داند؛ اما گام به گام دامنه تعریف خود را گسترش می‌‌دهد. امروز هر اتفاقی در فضای مجازی رخ می‌‌دهد، مسوولیت آن برعهده شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی است و ما را مسوول کل این فضا می‌‌دانند.

محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیر عامل فیلیمو نیز اظهار کرد: تقریبا ۲ سال قبل فعالیت خود را با ساترا آغاز کردیم، مشکلات در همین وضعیت امروز ادامه دارد، هر مقدار شرایط برای صدا و سیما در حوزه مخاطب و تولید سخت‌‌تر و ضعیف‌تر می‌‌شود در نتیجه شرایط سخت‌‌تری برای پلتفرم‌‌هایVODها ایجاد می‌شود که لازم به توضیح بیشتر نیست. وی ادامه داد: باید بپذیریم VODها در بین مردم جایگاهی یافته‌اند و نقش جدی در سبد سرگرمی مردم دارند، اگر قرار باشد با چارچوب محتوایی صداوسیما پیش برویم، بی‌شک مخاطبان خود را از دست خواهیم داد. باید سطوح بحث و بررسی را حفظ کنیم تا بتوانیم مشکل را ریشه‌ای حل کنیم.

شکوری تاکید کرد: صوت و تصویر فراگیر از ابتدا تعریف مشخصی نداشته است، این واژه نه تعریف داخلی و نه تعریف بین‌‌المللی دارد و فکر می‌‌کنم نقطه شروع حل مساله تعریف این واژه فنی-فرهنگی است تا بدانیم کدام بخش از خدمات پلتفرم‌‌ها باید توسط ساترا تنظیم‌گری شود و چه بخش از خدمات توسط وزارت ارشاد یا دیگر دستگاه‌ها. محمدمهدی عسگرپور، رئیس انجمنVOD‌ها در این جلسه یادآور شد: هر سازمان و نهادی یک ذاتی دارد، بر همین اساس باید ذات تلویزیون را تعریف کنیم و بر مبنای همان ذات رفتار کنیم. تلویزیون سال‌هاست تعامل با خارج از خودش را به مفهومى که امروز نیاز دارد، نداشته است و امروز هم سریال‌‌هایش را بر مبنای عقاید و ساختار ۲۰سال گذشته مى‌‌سازد. این سازمان مجموعا آفلاین است و فقط تغییر سمت‌ها را در آن شاهدیم. ما نمی‌توانیم با رفتار و ساختار تلویزیون مقابله کنیم، بی‌شک این رفتار از طرف رسانه ملی ادامه خواهد داشت.