سفرهای درمانی بر بال «سیمرغ»

فاطمه اشرفی، مدیرعامل سیمرغ در خصوص فعالیت‌‌‌های این موسسه گفت: «عمده خدمات‌‌‌گیرندگان ما تاکنون کودکان بیمار مورد حمایت موسسات خیریه مجوزدار و معتبر بوده‌‌‌اند. به‌‌‌علاوه برخی از ارگان‌‌‌های مرتبط با حوزه‌‌‌هایی نظیر کودکان، امدادرسانی، بهداشت و درمان جزو همکاران ما در این سه سال و نیم به شمار می‌‌‌روند. هرچند اولویت‌‌‌های سیمرغ بنا بر شرایط خاص مناطق مختلف و نیاز بیماران ممکن است دچار تغییر یا استثنا شود.»

وی درباره ارائه خدمات خاص برای بیماران استان‌‌‌های کم‌‌‌برخوردار اضافه کرد: «برای نمونه، پس از دریافت گزارش‌‌‌هایی در خصوص مشکلات رفت‌‌‌وآمد و چالش اسکان بیماران مراجعه‌‌‌کننده به یک مرکز پرتودرمانی در یزد، با انعقاد تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای، تامین بلیت سفر برای تمام بیماران نیازمند این مجموعه را برعهده گرفتیم و بخش قابل‌‌‌توجهی از مساله اسکان آنان را نیز مرتفع کردیم. چندی بعد با مشاهده تعدد درخواست از استان سیستان و بلوچستان برای درمان و عمق محرومیت خانواده بیماران، به‌رغم تمرکز بر تامین سفرهای درمانی کودکان، محدودیت سنی ارائه خدمات را برای هموطنان این خطه از کشور به کلی کنار گذاشتیم تا تعداد بیشتری بتوانند با آسودگی سفر کرده و فرآیند درمان خود را ادامه دهند.»

به گفته اشرفی، علاوه بر ۲۶ بیمارستان در تهران، ۴۰ موسسه یا ارگان دیگر از جمله موسسه محک، خانه آرمان عماد، جمعیت هلال‌‌‌احمر، انجمن اهدای عضو ایرانیان و سازمان بهزیستی جزو دریافت‌‌‌کنندگان خدمات درمانی سیمرغ به شمار می‌‌‌روند. همچنین بیمارستان‌‌‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه جندی‌‌‌شاپور اهواز و دانشگاه علوم پزشکی ایلام در آستانه آغاز همکاری با سیمرغ بوده تا تعداد بیمارستان‌‌‌های همکار این موسسه تا پایان فصل از مرز ۳۵ بیمارستان عبور کند. این موسسه که از بهار سال ۱۴۰۱ تامین اقامت بیماران را به سبد خود اضافه کرده، سفر با قطار، اتوبوس و هواپیما را در سال‌های فعالیتش فراهم کرده است. طبق آمار، سفر هوایی برای بیماران با شرایط اورژانسی و حساس که توسط پزشکان و مددکاران توصیه شده، حدود نیمی از کل خدمات این موسسه خیریه را تشکیل داده‌‌‌اند.