آقای چت جی‌پی‌تی در واشنگتن

لزوم ایجاد نظام رگولاتوری دقیق

او در ابتدای سخنانش در حضور اعضای کمیته فرعی قضایی مجلس سنا تاکید کرد: «ما فکر می‌کنیم که مداخله نظارتی دولت‌ها برای کاهش خطرات رو به افزایش الگوهای زبانی قدرتمند هوش مصنوعی، بسیار حیاتی و مهم است.» حضور آلتمن در کنگره ایالات متحده بعد از موفقیت چشمگیر چت جی‌پی‌تی در سراسر دنیا اتفاق افتاد که رقابت در عرصه هوش مصنوعی را وارد مرحله تازه‌ای کرد و همزمان نگرانی‌های جدی بعضی قانون‌گذاران را درباره خطرات و تبعات ناشی از توسعه این تکنولوژی به دنبال داشت.

روز سه‌شنبه گذشته سناتور ریچارد بلومنتال این جلسه را با پخش صدای ضبط شده ساختگی خود آغاز کرد تا خطرات بالقوه این تکنولوژی را به تصویر بکشد. این صدای ساختگی به کمک متن نوشته شده توسط چت جی‌پی‌تی و صدای واقعی ضبط شده از سخنرانی‌های او، تولید شده بود. پخش صدای جعلی سناتور بلومنتال، این بحث را به راه انداخت که نمی‌توان به هوش مصنوعی اجازه داد تا در یک فضای بی‌قانون به‌طور کامل رشد کند و به کمال برسد. سناتور بلومنتال در ادامه توضیح داد که چت جی‌پی‌تی در حالی بازتاب دقیق دیدگاه‌های قانون‌گذاران واقعی را تولید می‌کند که به همان سادگی می‌تواند تاییدیه مجوز محاصره اوکراین یا رهبری ولادیمیر پوتین را تولید کند. او بعد از گفتن این جملات، مکثی کرد و گفت: «این واقعا ترسناک و وحشت‌آور است.»

فهرست رو به رشدی از شرکت‌های تکنولوژی، در ماه‌های اخیر ابزارهای جدید هوش مصنوعی را به‌کار گرفته‌اند، مشاغل بسیاری از ما و حتی روش خرید و تعامل‌مان با یکدیگر به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. اما از طرف دیگر، همین ابزارها به خاطر پتانسیلی که برای نابودی میلیون‌ها شغل، گسترش اطلاعات نادرست و تداوم تعصبات و جانبداری‌ها دارند، انتقاد بعضی از بزرگان صنعت تکنولوژی را به دنبال داشته‌اند.

سم آلتمن در توضیحات خود به نمایندگان سنا گفت که پتانسیل هوش مصنوعی برای دستکاری در میزان مشارکت و نتایج انتخابات و همچنین هدف قرار دادن اطلاعات نادرست، بیشترین دغدغه و نگرانی‌ او هستند؛ به خصوص به این دلیل که در سال آینده انتخاباتی پیش‌رو داریم و تا آن زمان این الگوهای زبانی بهتر و پیشرفته‌تر خواهند شد. آلتمن در این جلسه تاکید کرد که یکی از روش‌هایی که دولت ایالات متحده از آن طریق می‌تواند صنعت هوش مصنوعی را تحت نظارت بیاورد، ایجاد یک نظام صدور مجوز برای شرکت‌هایی است که روی قدرتمندترین سیستم‌های هوش مصنوعی مشغول به کار هستند. او گفت که این ترکیب صدور مجوز با تست ملزومات می‌تواند در اولویت فرآیند توسعه و عرضه الگوهای هوش مصنوعی قرار بگیرد.

سناتور «کوری بوکر» یکی از قانون‌گذارانی که درباره بهترین روش قانونمندسازی هوش مصنوعی سوالاتی پرسیده بود، در این جلسه گفت: «هیچ راهی وجود ندارد تا وضعیت را به عقب برگرداند. این تکنولوژی در سطح جهان به سرعت در حال رشد است.» سناتور «میزی هیرینو» هم با توجه به نزدیک شدن به انتخابات سال ۲۰۲۴، درباره خطر اخبار جعلی هشدار داد و گفت: «به عنوان مثال درباره انتخابات، تصویری از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را دیدم که توسط پلیس نیویورک دستگیر شده بود. این عکس همه جا پخش شده بود.» او موکدا از آلتمن پرسید که آیا تصاویر جعلی را مخرب می‌داند یا خیر. آلتمن هم در پاسخ گفت: «خالقان این عکس‌ها باید به جای واقعی بودن عکس، مشخص کنند که در چه زمانی ساخته شده است.»

اشتغال‌زایی در عصر جدید

در جلسه روز سه‌شنبه مجلس سنا، «کریستینا مونتگومری» معاون و مدیر ارشد حفظ اعتماد و حریم خصوصی شرکت IBM و «گری مارکوس» استاد سابق دانشگاه نیویورک و منتقد خودخوانده‌ هوش مصنوعی هم حضور داشتند. مونتگومری در این جلسه نسبت به ایجاد دوره جدیدی از «سریع جلو برو و همه‌چیز را تخریب کن» هشدار داد که مدت‌ها ورد زبان اهالی و شرکت‌های سیلیکون‌ولی بوده است. او در ادامه گفت: «عصر هوش مصنوعی نمی‌تواند عصر دیگری از سریع جلو برو و همه‌چیز را تخریب کن، باشد. اما نباید تخریب‌های خلاقانه دیگر را هم مورد انتقاد قرار بدهیم.»

آلتمن و مونتگومری همچنین درباره احتمال حذف بعضی مشاغل توسط هوش مصنوعی و البته ایجاد مشاغل جدید هم تاکید کردند. آلتمن به سناتور بلومنتال گفت: «این تکنولوژی روی مشاغل تاثیر خواهد گذاشت. ما سعی داریم درباره این موضوع بسیار شفاف باشیم و فکر می‌کنم این شفافیت لازمه همکاری میان صنعت و دولت خواهد بود. با این حال ضروری‌ترین اقدامی که دولت در این زمینه می‌تواند انجام دهد، کشف روشی است که به وسیله آن می‌خواهیم این تاثیر را به حداقل برسانیم. اما من درباره مشاغل فوق‌العاده‌ای که در آینده ایجاد می‌شوند، بسیار خوش‌بین هستم.»

مدیرعامل شرکت OpenAI شاید بیش از هر آمار دیگری، بر تعداد محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌توانند به درخواست کاربران متن و تصویر تولید کنند، تاکید کرد. این توضیحات آلتمن یک روز بعد از آن ارائه شد که او در یک مراسم شام، با بیش از ۶۰ نفر از قانون‌گذاران مجلس دیدار کرد. در این مراسم که طرفداران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آن حضور داشتند، سم آلتمن کاربردهای مختلف چت جی‌پی‌تی را به نمایش گذاشت و این کاربردها نظر بسیاری از حاضران را جلب کرد. بسیاری از حاضران داشتن آگاهی کافی و قانون‌گذاری برای استفاده از هوش مصنوعی را لازم و ضروری دانستند. «رو خانا» نماینده دموکرات کالیفرنیا - سیلیکون‌ولی هم در ناحیه انتخابی‌اش قرار دارد- گفت که آلتمن در طول مراسم شام بارها گفته است که هوش مصنوعی یک ابزار است و نه یک مخلوق و همچنین تاکید کرده که هوش مصنوعی می‌تواند به انجام وظایف و امور کمک کند و نمی‌تواند به کلی جایگزین مشاغل بشود.

در ادامه توفان هوش مصنوعی که کنگره را درنوردید، کمیته فرعی قضایی مجلس سنا از مدیران OpenAI و  IBM سوالات و جزئیات بیشتری پرسیدند و همزمان کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا هم جلسه مجزایی را درباره استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی در دولت برگزار کرد. این در حالی است که در اوایل ماه جاری، سم آلتمن همراه چند مدیرعامل شرکت‌های تکنولوژی دیگر، با کاملا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات کرد و دیدار کوتاهی با جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده هم داشت. این دیدارها در راستای تلاش‌های کاخ سفید برای تاکید بر اهمیت توسعه اخلاقی و مسوولانه هوش مصنوعی، انجام شدند.

حساسیت‌ها و نگرانی‌های مختلفی که با توسعه چت‌بات‌های هوش مصنوعی شدت گرفتند، باعث شدند تا سم آلتمن در ماه‌های اخیر مصاحبه‌های متعددی با رسانه‌ها انجام دهد. او در این گفت‌وگوها خودش را به عنوان فردی دغدغه‌مند و نگران درباره مخاطرات هوش مصنوعی نشان داده و بارها تاکید کرده است که حتی کمی از کاربردهای این تکنولوژی می‌ترسد. در مقابل اما دیگران همچنان سم آلتمن و شرکتش را به احتیاط بیشتر ترغیب می‌کنند. حتی ایلان ماسک که به تاسیس OpenAI کمک کرده و حالا از جمع آنها خارج شده است، به جمع آن دسته از رهبران صنعت تکنولوژی، اساتید و محققانی پیوسته است که نامه درخواستی برای توقف آموزش سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی تا شش ماه را امضا کرده‌اند. آلتمن اما گفته است که با بخشی از این نامه موافق است. او در ماه گذشته گفت: «فکر می‌کنم رشد محتاطانه و افزایش سختگیری برای مسائل امنیتی، واقعا اهمیت دارد، اما فکر نمی‌کنم این نامه روش خوش‌بینانه‌ای برای مواجهه با این موضوع باشد.»