تغییر هویت؛ جنجال تازه توییتر

ضرر میلیارد دلاری یک ری‌برندینگ

هفته گذشته ایلان ماسک در توییتی از تغییر برند و لوگوی پرنده آبی توییتر با ایکس خبر داد و تاکید کرد که اقدامات بیشتری برای تغییر مسیر این شبکه اجتماعی انجام خواهد داد. این تغییر پس از این اتفاق افتاد که ماسک اعلام کرد درآمد تبلیغاتی توییتر، همچنان نصف درآمد سابق مانده و جریان نقدینگی توییتر در نتیجه کاهش درآمد تبلیغاتی و حجم بدهی سنگین، منفی است. ماسک حتی در توییتی از دنبال‌کنندگانش خواست تا درباره تغییر رنگ این شبکه اجتماعی از آبی به سیاه نظر بدهند و تصویری از لوگوی ایکس با پس‌زمینه مشکی منتشر کرد و نوشت: «ما به زودی باید با برند توییتر و به تدریج، با همه پرنده‌ها خداحافظی کنیم.»

این اظهارنظر ماسک به خوبی نشان داد که او از تغییر لوگوی توییتر و تغییر نام این شرکت به ایکس کورپ، به دنبال بلندپروازی‌های خودش در راستای ایجاد یک ابر اپلیکیشن مانند وی‌چت چینی است؛ موضوعی که در گذشته به‌طور ضمنی و علنی بارها به آن اشاره کرده بود. جالب اینکه در ماه آوریل امسال هم یک بار دیگر لوگوی «پرنده آبی» به‌طور موقت با سگ شیبا اینوی دوج‌کوین جایگزین شد و این تغییر باعث شد ارزش بازار این رمزارز متعلق به ایلان ماسک، افزایش قابل‌توجهی پیدا کند.

تغییر لوگوی توییتر درست مدتی پس از این اتفاق افتاد که ایلان ماسک اعلام کرد تعداد توییت‌هایی را که هر کاربر روزانه می‌تواند ببیند، محدود می‌کند؛ اقدامی که از طرفی با انتقاد گسترده کاربران و بازاریاب‌های حرفه‌ای روبه‌رو شد و از طرف دیگر کمک بزرگی به اپلیکیشن جدید «تردز» شرکت متا کرد تا در پنج روز از آغاز راه‌اندازی در پنجم جولای، بیش از ۱۰۰میلیون کاربر جذب کند. مایک پرولکس، مدیر تحقیقات شرکت فارستر درباره تغییر برند توییتر گفت: «این اقدام پایگاه کاربران اصلی و به‌شدت وفادار توییتر را بیش از پیش، از بین خواهد برد. از یک طرف، می‌توان این استدلال را مطرح کرد که ماسک از شر یک برند نمادین خلاص می‌شود و از طرف دیگر، مالک توییتر نشان می‌دهد که دوران جدیدی در توییتر آغاز شده است و این شرکت در مسیری متفاوت با پایگاه کاربری متفاوت، حرکت می‌کند.»

با این همه، یک روز بعد از اعلام تغییر برند توییتر توسط ایلان ماسک، لوگوی معروف پرنده آبی این شرکت از مقر اصلی آن در سانفرانسیسکو برداشته و ایکس سیاه جایگزین آن شد. چند روز بعد هم این شرکت لوگوی پرنده آبی خود در اپلیکیشن‌های اندروید را با ایکس سیاه جایگزین کرد. در حالی که اخبار و شایعات مختلفی درباره ثبت برند ایکس توسط بعضی از دیگر شرکت‌های تکنولوژی بزرگ و احتمالا شکایت آنها از توییتر و ماسک به این دلیل شنیده می‌شد، اما این شرکت اطلاعات اپلیکیشن خود در فروشگاه گوگل‌پلی را هم به‌روزرسانی کرد و تصاویری از این اپلیکیشن با لوگوی ایکس را در این فروشگاه اپلیکیشن قرار داد. در توصیف این اپلیکیشن در گوگل‌پلی آمده است: «اپلیکیشن ایکس، یک میدان‌شهر دیجیتالی قابل‌اطمینان برای همه است.» جالب آنکه ظاهرا کاربرانی که اشتراک سرویس توییتر بلو را دارند، می‌توانند رنگ‌های مختلفی را برای آیکون اپلیکیشن ایکس در اندروید انتخاب کنند و الزامی به استفاده از رنگ مشکی برای ایکس ندارند.  با این همه گویا این تغییر برند چندان هم برای توییتر مفید نبوده و باعث کاهش ارزش بازار آن شده است. تحلیلگران بازار سرمایه اعلام کردند که تغییر برند توییتر به ایکس برای این شرکت و اعتماد مشتریانش مضر بوده و باعث کاهش ارزش آن شده است. آنها گفته‌اند که این اقدام ایلان ماسک بین ۴ تا ۲۰ میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت را از بین برده است.

ایلان ماسک اما با جدیت روند تغییر برند توییتر به ایکس و کنار گذاشتن کامل لوگوی پرنده و همه کلمات مرتبط با آن را دنبال می‌کند. یک مدیر ارتباطات برند در همین مورد به روند رشد ارزش بازار توییتر اشاره کرده و گفته است: «بیش از ۱۵سال طول کشید تا توییتر به چنین ارزش بازاری برسد، بنابراین از دست دادن توییتر به عنوان یک نام تجاری، ضربه مالی قابل‌توجهی خواهد داشت.» با این حال ظاهرا این موضوع اهمیت چندانی برای ماسک ندارد، چون ارزش بازار توییتر از زمان خرید ۴۴ میلیارد دلاری آن توسط ماسک، کاهش چشمگیری پیدا کرده است. تحلیلگران و آژانس‌های برندینگ معتبر هم این تغییر برند را اشتباه می‌دانند. در همین راستا، «تاد ایروین» بنیان‌گذار آژانس برند فازر گفت: «توییتر یکی از شناخته شده‌ترین برند‌ها در میان شبکه‌های اجتماعی است. نماد پرنده توییتر در کنار اینستاگرام و فیس‌بوک، کسب‌وکار‌های کوچک و وب‌سایت‌ها را در سراسر جهان زینت می‌دهند.»

خاموشی صدای پرنده آبی

تغییر لوگو و برند توییتر به ایکس ظاهرا نقطه آغازی برای سلسله تغییرات بعدی در این شبکه اجتماعی است. این شرکت در فرآیند تغییر لوگوی اپلیکیشن اندرویدی خود، به این نکته اشاره کرد که کاربران می‌توانند ویدئوهای حداکثر سه ساعته را در این اپلیکیشن بارگذاری و تماشا کنند. با این حال، همزمان صفحه پشتیبانی توییتر بلو، اعلام کرد که مشترکان این سرویس می‌توانند ویدئوهای حداکثر دو ساعته را بارگذاری کنند. با این همه شاید مهم‌ترین تغییر بعد از ری‌برندینگ توییتر، تغییر نام توییت‌ها به پست باشد که واژه‌ای آشنا و رایج میان کاربران این شبکه اجتماعی بود. توییت که واژه‌ای محبوب در دنیای تکنولوژی بود و حتی از آن به عنوان فعل هم استفاده می‌شد، در واقع صدای این پرنده آبی بود که آن هم دیگر خاموش شد. توییتر که به طور موقت نام توییت را به پست تغییر داده بود، ظاهرا به زودی این تغییر را به صورت سراسری و برای تمام کاربران اعمال خواهد کرد. واژه توییت که یکی از اندک بازماندگان توییتر بود از روز گذشته و به صورت موقتی به پست تغییر پیدا کرده است. هرچند کلید آن همچنان با نام توییت دیده می‌شود، اما احتمالا در آینده نزدیک به‌طور کامل به پست تغییر می‌کند. اگرچه خبر این تغییر هنوز به صورت رسمی از سوی مدیران ایکس کورپ اعلام نشده، اما یکی از کاربران به‌طور تصادفی متوجه شده است که کلید توییت برای او به پست تغییر پیدا کرده است.

توییت‌ها به خاطر مفید و مختصر بودن‌شان به ۱۴۰ کاراکتر، به این نام شناخته می‌شدند؛ تا جایی که بعضی‌ کارشناسان فضای مجازی آن را به شعر تشبیه کرده بودند. این میزان اما تا پیش از تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک به ۲۸۰کاراکتر افزایش پیدا کرده بود. با این حال رشد رشته‌توییت‌ها در این شبکه اجتماعی نشان از عدم اقبال توییت‌های کوتاه و مختصر در میان کاربران آن دارد و شاید به همین دلیل هم هست که کاربران برای نوشتن توییت‌های ۴ هزار کاراکتری، حاضر به خرید اشتراک سرویس توییتر بلو می‌شوند یا آن دسته که تمایلی به پرداخت این حق اشتراک ندارند، به سراغ تردز تازه‌وارد می‌روند که امکان نوشتن پست‌هایی با ۵۰۰ کاراکتر را به آنها می‌دهد.

با این اوصاف و از آنجا که ایلان ماسک در ماه‌های اخیر بر تولید و انتشار انواع محتواها شامل عکس، صوت و ویدئو تاکید کرده، احتمالا دیگر خاموشی صدای پرنده آبی تغییر ناگزیری بوده است. ماسک در تایید مطلوبیت این تغییرات به تازگی در توییتی اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این شبکه اجتماعی با ثبت رکود جدیدی در سال جاری میلادی، از مرز ۵۴۰ میلیون کاربر عبور کرده است. او نموداری از این روند رشد را منتشر کرد تا پاسخی به ادعاهای مختلف مربوط به افول محبوبیت این شبکه اجتماعی بعد از اعمال تغییرات جدید، داده باشد. او همچنین تاکید کرد که تعداد زیادی از بات‌های فعال‌ در این شبکه اجتماعی به‌طور کامل حذف شده‌اند تا مهر تاییدی بر هویت واقعی مالکان حساب‌های کاربری ایکس یا توییتر سابق بزند.

این در حالی بود که درست یک روز قبل از آن، مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت متا پلتفرمز اعلام کرد که شبکه اجتماعی تازه‌وارد تردز بیش از نیمی از کاربران خود را از دست داده است. این شبکه اجتماعی جدید تنها در پنج روز ابتدای فعالیتش توانست بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کند؛ تا جایی که به قاتل توییتر معروف شد. اما حالا طبق اعلام زاکربرگ این تعداد به نصف کاهش یافته است. مارک زاکربرگ که این موضوع را در تماس با کارمندانش گفت، وضعیت فعلی را عادی دانست و گفت: «انتظار دارد تعداد کاربران با افزوده شدن ویژگی‌های جدید به این اپلیکیشن، بهبود پیدا کند.»


برنامه تقسیم درآمد توییتر با تولیدکنندگان محتوا آغاز شد

آی‌تی ایران: ایلان ماسک که اخیرا نام توییتر را به ایکس تغییر داده است، قصد دارد رسما درآمد حاصل از تبلیغات این شبکه اجتماعی را با تمام تولیدکنندگان محتوا در این پلتفرم به اشتراک بگذارد. این شرکت در اوایل ماه جاری به برخی از تولیدکنندگان محتوا مقداری دستمزد داد و حالا کاربران واجد شرایط در سراسر دنیا می‌توانند در برنامه توییتر از طریق گزینه «monetization» در قسمت تنظیمات برنامه، ثبت‌نام کرده و درآمد خود را از تبلیغات این سرویس دریافت کنند.

کاربران برای اینکه واجد شرایط این برنامه جدید توییتر شوند، باید اشتراک سرویس «X Blue» را -که ظاهرا نام جدید سرویس توییتر بلو است- خریداری کرده یا یک سازمان مشهور تایید هویت شده باشند. بر اساس اعلام توییتر، این سازمان‌ها باید طی سه ماه گذشته حداقل ۱۵ میلیون بازدید روی تمام پست‌های خود دریافت کرده و حداقل ۵۰۰ دنبال‌کننده هم داشته باشند. سخنگوی توییتر در این مورد می‌گوید: «ما می‌خواهیم روند کار به ساده‌ترین حالت ممکن باشد. تمام کاربران ایکس بلو و همین‌طور سازمان‌های مورد تایید، به شرط واجد شرایط بودن می‌توانند سهم خود را از این درآمد دریافت کنند.» توییتر مدتی است که روی این برنامه کار می‌کند. ایلان ماسک نخستین بار این برنامه را در ماه فوریه سال جاری معرفی و اعلام کرد که تقسیم درآمدهای تبلیغاتی با کاربران از همان ماه انجام می‌شود، اما چند ماهی طول کشید تا این برنامه به مرحله اجرایی برسد. همچنین توییتر مدعی شده است که برخی از تولیدکنندگان محتوا در این شبکه اجتماعی موفق شده‌اند از طریق این برنامه، هزاران دلار درآمد کسب کنند.