واکنش‌ها به تغییر وزیر ارتباطات

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر تمایل دولت برای ادغام وزارت راه و شهرسازی با وزارت ارتباطات، اعلام کرده که عزل آقای تقی‌پور شرایط ایجاد وزارت زیربنایی نبود. سیدشریف حسینی، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بحث ادغام وزارتخانه‌های صنعت‌ومعدن و بازرگانی هم دو وزیر تا لحظه آخر در وزارتخانه خود حضور داشتند و بعد از ادغام یک وزیر انتخاب شد بنابراین اگر چنین ملاکی هم در نظر داشته باشند، لازم نبود عزل و جابه‌جایی صورت گیرد، بلکه می‌توانستند لایحه ادغام را به مجلس بدهند و چنانچه مجلس مصوب کرد که این وزارتخانه‌ها در هم ادغام شوند آن وقت فردی را انتخاب کنند. وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط اگر دولت قصد ادغام وزارتخانه‌ها را نداشته باشد چه کسی در این شرایط می‌تواند برای هفت، هشت ماه آینده سکان هدایت وزارت ارتباطات را بر عهده بگیرد. دولت در حالی وزیر را عزل می‌کند و سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب می‌کند که در چند ماه آینده باید وزیری به مجلس معرفی کند و این روند ممکن است به طول بینجامد و مشخص نیست مجلس رای اعتماد بدهد یا نه. نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: عزل آقای تقی‌پور و سپس اعلام اینکه ایشان مشاور رییس‌جمهور شدند تناقضاتی دارد. کسی که عزل می‌شود حتما خطاهایی کرده که عزل شده پس گذاشتن او در پست دیگر معنایی ندارد.

‌ادغام ارتباطات توسعه را مختل می‌کند

در همین زمینه نیز محمد سلیمانی، ‌رییس کمیته فناوری‌های نوین مجلس شورای اسلامی، با اعلام مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هشدار داد که با انحلال این وزارتخانه و از همپاشی یکپارچگی سیستم ارتباطی، کل توسعه کشور مختل می‌شود.

سلیمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با تاکید براینکه تمامی افرادی که کار تخصصی و اجرایی داشته‌اند با ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مخالف هستند، گفت: تجربیات گذشته ادغام‌ها در کشور نتایج مثبتی را گویا نیست و براین اساس نمایندگان مجلس با تصمیم دولت مبنی بر ادغام وزارت ارتباطات مخالفت دارند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مخالفت تمامی نمایندگان این کمیسیون با ادغام وزارت ارتباطات تاکید کرد: ادغام صورت گرفته در وزارت صنعت و بازرگانی و ایجاد وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث رکود صنعت کشور شده و امور تجارت براین وزارتخانه حاکم شده است؛ در همین حال با ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه و ایجاد وزارت راه و شهرسازی، موضوع مسکن بر امور راه حاکم شده و به نوعی مباحث اصلی در کشور به حاشیه رفته است، براین اساس نتایج ادغام‌های صورت گرفته طی یک سال اخیر نشان می‌دهد که به دلیل نبود کار کارشناسی، کشور در یک سال گذشته خسارت‌های بسیاری را از این محل متحمل شده است. سلیمانی با تاکید براینکه این نوع ادغام‌ها برخی از بخش‌ها را ناکارآمد می‌کند، تصریح کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات بخشی کاملا تخصصی بوده و تاثیرگذاری آن به عنوان پیشران توسعه هر کشور بسیار بالا است؛ براین اساس ادغام این وزارتخانه در وزارتخانه‌ای مانند راه، کل توسعه کشور را دچار اختلال می‌کند.

ادغام وزارت ارتباطات به صلاح نیست

همچنین حمیدرضا فولادگر، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را با وزارت راه و شهرسازی در شرایط فعلی به صلاح ندانست و گفت: ادغام وزارتخانه‌های دیگر دولت که طی سال اخیر اتفاق افتاد به دلیل نبود شرح وظایف با مشکلات متعددی روبه‌رو است. وی در واکنش به برکناری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سپردن سرپرستی این وزارتخانه به وزیر راه گفت: از سال گذشته بحث ادغام وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات با وزارت راه مطرح شده بود و براین اساس بررسی‌های مختلفی از وضعیت این وزارتخانه‌ها در دیگر کشورهای دنیا انجام شد. وی با بیان اینکه براساس گزارش‌های منتشر شده در کشورهایی که راه و ارتباطات با یکدیگر ادغام شده‌اند موضوع تنها مربوط به بهره‌برداری از شبکه‌های حمل و نقل و ارتباطات است و مباحث مربوط به فناوری مطرح نیست، خاطرنشان کرد: در این راستا مجلس سال گذشته نیز مخالفت خود را با ادغام دو وزارتخانه راه و ارتباطات اعلام کرد. فولادگر با تاکید براینکه دولت درصدد تشکیل وزارت زیربنایی است ادامه داد: این موضوع نباید عجولانه و بدون کارشناسی انجام پذیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ادغام وزارتخانه‌ها طی سال اخیر و عدم موفقیت این اقدام، اظهار کرد: دولت هنوز شرح وظایف وزارتخانه هایی را که تا پیش از این ادغام شده‌اند اعلام نکرده است. فولادگر با تاکید براینکه در شرایط فعلی بهتر است دولت مشکلات ادغام وزارتخانه‌های پیشین را رفع کند، گفت: در شرایط فعلی ادغام وزارت ارتباطات با وزارت تازه تاسیس راه و شهرسازی و ایجاد وزارتخانه سومی به نام زیربنایی به هیچ وجه به صلاح نیست.