«اسنپ‌‌‌فود» کمپین غذا زباله نیست را راه‌‌‌اندازی کرد

سارا احمدی، مدیر روابط‌‌‌عمومی شرکت اسنپ‌‌‌فود، در گفت‌‌‌وگو با مارتک در مورد چرایی راه‌‌‌اندازی این کمپین اعلام می‌کند که همیشه حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از اسراف، دغدغه آنها در اسنپ‌‌‌فود بوده است. به گفته او پیش از انتخاب فرهنگ‌‌‌سازی عدم‌اسراف به عنوان مسوولیت اجتماعی اسنپ‌‌‌فود، تحقیقات زیادی از نظر آمار اسراف، برنامه‌‌‌های جهانی، راهکارها و تئوری‌‌‌های اسراف، جنبه‌‌‌های محیط‌زیستی اسراف و جنبه‌‌‌های انسانی آن، مخصوصا تاثیر بر گرسنگی جهانی انجام داده بودند. او در مورد این تحقیقات به مارتک می‌‌‌گوید: «پرچالش‌‌‌ترین قسمت این تحقیقات، آمار و ارقام این حوزه بود. حتی وقتی در ابعاد جهانی، مستقیما از گزارش‌‌‌های سازمان ملل و برنامه جهانی غذا استفاده کردیم، باز هم عدم‌قطعیت‌‌‌هایی در آمار گزارش شده وجود داشت و اصطلاحا Confidence in Estimate (اطمینان در برآورد)پایین بود.» احمدی با اشاره به وضعیت ایران در این تحقیقات اعلام می‌کند: ‌‌‌ «در قسمت ایران، از آمار اعلام‌شده از سوی مراجعی مانند انجمن علمی اقتصاد شهری که در رسانه‌‌‌های رسمی بیان شده است، استفاده کردیم. بر اساس این آمار و ارقام، سالانه در ایران، ۵ میلیون تن غذا، ۴ میلیون تن نان و ۳۵ میلیون تن محصولات غذایی دور ریخته می‌شود.» اصلی‌‌‌ترین دلیلی که اسنپ‌‌‌فود به سمت ایجاد کمپین «غذا زباله نیست» رفته است، این بوده که به گفته سارا احمدی، حفظ محیط‌زیست همواره یکی از دغدغه‌‌‌های اصلی این شرکت بوده است.

احمدی در مورد هدف راه‌‌‌اندازی این کمپین توضیح می‌دهد: «مسوولیت اجتماعی یا CSR فعالیت‌‌‌هایی است که یک کسب‌وکار باید با استفاده از منابع خود در راستای بهبود جامعه انجام دهد. حفظ محیط‌زیست همواره یکی از دغدغه‌‌‌های ما در اسنپ‌‌‌فود بوده است؛ بنابراین در انتخاب مسوولیت اجتماعی، به سراغ محیط‌زیست و اسراف غذا رفتیم. از سوی دیگر، فرهنگ‌‌‌سازی اسراف غذا، یک جنبش و حرکت جهانی نیز هست که با عنوان Stop the Waste و همراستا با فعالیت‌‌‌های سازمان ملل در سطح جهان دنبال می‌شود.» او اعلام می‌کند که این کمپین جدید اولین گام اسنپ‌‌‌فود برای حفظ محیط‌زیست نبوده، چرا که از دو سال پیش و با تولید محتوای پیوسته و همکاری با اینفلوئنسرها و فعالان حوزه اسراف غذا در تلاش بوده‌‌‌اند تا فرهنگ جلوگیری از اسراف را بیش از پیش و به شیوه‌‌‌ای علمی‌‌‌تر گسترش دهند.

احمدی در توضیح این موضوع که در کمپین «غذا زباله نیست» دقیقا چه اتفاقی رخ می‌دهد، می‌‌‌گوید: «در ادامه فعالیت‌‌‌های گذشته خود در این زمینه، یک کمپین گیمیفیکشن طراحی کردیم تا کاربران بیشتری را با این موضوع آشنا کنیم و آگاهی بیشتری را در حوزه جلوگیری از اسراف غذا ایجاد کنیم. کمپین «در یک دنیای موازی، تو شهروند کجایی؟» به عنوان بخشی از پروژه مسوولیت اجتماعی ما تحت عنوان «غذا زباله نیست» اجرا شد. هدف نهایی ما در پروژه «غذا زباله نیست» فرهنگ‌‌‌سازی عدم‌اسراف و برداشتن قدمی هرچند کوچک در حفظ محیط‌زیست است.»

احمدی در پاسخ به این سوال که در کمپین «غذا زباله نیست» قرار است کاربران چه کاری انجام دهند، می‌‌‌گوید: «در این کمپین، کاربران می‌توانند در یک بازی با عنوان «در یک دنیای موازی، تو شهروند کجایی؟» شرکت کنند و با پاسخ به ۱۰ سوال، سبک زندگی ضداسراف خود را بسنجند. در این بازی، ۴ کشور با آمار اسراف متفاوت انتخاب شده‌‌‌اند که هر یک نماینده یک سطح از سبک زندگی هستند. آمار و ارقام مربوط به این کشورها، مستقیما از گزارش سازمان ملل استخراج شده است.»

احمدی تاکید می‌کند که کمپین «غذا زباله نیست»، برنامه‌‌‌ای بلندمدت است که طی آن، به صورت پیوسته بر فرهنگ‌‌‌سازی سبک زندگی ضد اسراف کار می‌کنند.