سندباکس وزارت صمت با تمرکز بر تجارت الکترونیکی مجوز گرفت

مجوز سندباکس وزارت صمت با تمرکز بر تجارت الکترونیکی یک‌ساله است و در صورت داشتن عملکرد مناسب و صحیح این مجوز تمدید خواهد شد.

سندباکس یا محیط آزمون؛ فضا و محیطی کنترل شده است که در آن کسب‌و‌کارهای جدید طبق شرایط خاصی می‌توانند برای دوره محدودی و با تعداد کاربر محدودی فعالیت کنند.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) سی‌‌‌و‌‌‌دومین جلسه کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌‌‌های آزمون دستورالعمل اجرایی راه‌‌‌اندازی محیط آزمون (سندباکس) بخشی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمرکز بر تجارت الکترونیکی به اشتراک گذاشته شد.

در این نشست، نماینده وزارت صمت در دفاع از سندباکس وزارت صمت گفت: «در حوزه تجارت الکترونیکی مسائل و ابهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی داریم. حتی خود عنوان تجارت الکترونیکی هم حالا در تعریف امروزی دچار ابهام است. قانون تجارت الکترونیکی مصوبه سال‌ها قبل است و حالا با فناوری‌‌‌های نوینی روبه‌رو هستیم که برای اجرایی شدن هر یک از آنها قانون می‌خواهیم.» او ادامه داد: «سندباکس فرصت خوبی است که بتوانیم به کسب‌و‌کارها فرصت آزمون و خطا بدهیم. به صورت کلی اگر وزارت صمت پای کار حوزه سندباکس باشد می‌تواند در این مسیر گشایش ایجاد کند چون دایره فعالیت‌‌‌‌های وزارت صمت گسترده است و با توجه به وسعت و حوزه اختیارات می‌تواند بعضی از مشکلات کسب‌وکارها را حل کند.» در ادامه علی عبدالهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک هم با تایید این اظهارات اعلام کرد: «هدف غایی سندباکس این است که فضایی را برای کسب‌و‌کارها ایجاد کند که آنها متوجه چالش‌‌‌‌‌‌های قانونی در روند کاری‌شان شوند و از این راه نهاد مقررات‌‌‌گذار هم متوجه چالش‌‌‌‌‌‌ها شده و برای رفع و ‌‌‌حل قانونی آنها راهکار بگذارد.»

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این جلسه تاکید کرد که سندباکس قرار نیست قانون‌گذاری کند، بلکه باید به اصلاح قوانین منجر شود. به گفته او در واقع سندباکس می‌‌‌خواهد در بازه محدود به یک کسب‌و‌کار نوظهور فرصت ارزیابی دهد و حاکمیت مشاهده کند که اگر این کسب‌و‌کار منشأ تحول و تاثیرگذاری است مسیر قانونی خود را طی کند. او گفت: «باید طرح‌‌‌‌هایی در سندباکس بررسی شوند که برای کشور ارزش اقتصادی داشته باشند و تمرکز روی ایده نباشد، بلکه تمرکز روی محصولات باشد. وزارت صمت قاطعانه نیاز به سندباکس دارد چون کار سندباکس صرفا بحث مجوزدهی نیست و تنظیم‌‌‌‌گری در آن باید به معنای واقعی کلمه صورت بگیرد.» به باور او نباید کسب‌و‌کارهای شبه‌دولتی را وارد این حوزه کرد و تمام توجه باید کاملا به بخش‌‌‌‌‌‌های غیر‌وابسته و خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باشد.