مجوز سندباکس وزارت ارتباطات صادر شد

صبح دیروز سی و سومین جلسه کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون با حضور محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و به ریاست تقوایی نجیب، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. در این جلسه که حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات و سایر اعضای کارگروه نیز حضور داشتند با رای قاطع اکثریت، مجوز سندباکس‌(Sandbox) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نمایندگی سازمان فناوری اطلاعات ایران صادر شد. اعتبار مجوز سندباکس، یک ساله است و در صورت داشتن عملکرد مناسب و صحیح تمدید خواهد شد. مجوز سندباکس، در راستای انجام ماموریت سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه تنظیم‌گری صادر شده است.

سندباکس، نوین‌ترین روش تنظیم‌گری به شمار می‌رود و یکی از اقدامات حمایتی سازمان فناوری اطلاعات ایران از کسب‌و‌کارهای فناورانه است. مجوز سندباکسِ تنظیم‌گری سازمان فناوری اطلاعات ایران، فضا و محیطی کنترل شده است که کسب‌و‌کارهای نوظهور و فناور با حضور در آن می‌توانند، برای زمانی محدود و با تعداد کاربران معین به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند. در واقع می‌توان گفت، سندباکس، فرآیند فعالیت کسب‌و‌کارها را به شکل ساده و در عین حال سریعی فراهم می‌کند.

سندباکس یا محیط آزمون بخشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شامل مجموعه‌ای از سازوکارهای مقرراتی، فناورانه، تسهیل‌گر و حمایتی است که برای بررسی، ارزیابی و سنجش موضوع مورد درخواست متقاضی و به پیشنهاد کمیته تخصصی، ضمن حفظ شرایط کنترلی مصوب شورای راهبری و در تعامل با کارگروه مدیریت یکپارچه ایجاد می‌شود. در این دستورالعمل، ارکان محیط آزمون در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شامل شورای راهبری، کمیته تخصصی، کمیته هماهنگی و دبیرخانه است.