بازار دیجیتال- بازار محصولات دیجیتال این روزها شاهد تغییراتی بزرگ و چشمگیر است که نشان از تغییر سلیقه و تقاضای کاربران در سرتاسر دنیا دارد.

به این ترتیب حتی آمار و تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که این روزها اغلب کاربران جهان بیشتر از آنکه به فکر خرید کامپیوترهای شخصی باشند، ترجیح می‌دهند با یک گوشی موبایل هوشمند یا یک تبلت امور شخصی و روزانه خودشان را انجام بدهند. درست به همین دلیل هم هست که بازار جهانی کامپیوتر اولین فصل سال ۲۰۱۱ را با کاهش فروش و رکود به پایان رساند، در حالی که بازار جهانی گوشی‌های موبایل رشد قابل توجهی را در این فصل برای خودش به ثبت رسانده است.
رونق بازار موبایل با هوشمندها
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی موبایل در اولین فصل سال میلادی ۲۰۱۱ رشد ۸/۱۹ درصدی را تجربه کرده است که این رشد به دنبال رونق بازار موبایل‌های هوشمند اتفاق افتاده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در واقع رشد بازار جهانی موبایل با رونق چشمگیر بازار موبایل‌های هوشمند آن هم در بازار کشورهای در حال توسعه و نه چندان پیشرفته رقم خورده است. بر اساس این گزارش در فصل اول سال ۲۰۱۱ تعداد ۸/۳۷۱ میلیون دستگاه گوشی موبایل به سرتاسر دنیا صادر شده که این رقم برای اولین فصل سال ۲۰۱۰ برابر ۵/۳۱۰ میلیون دستگاه بوده است.
به این ترتیب گویا بازار موبایل‌های هوشمند در این فصل بیشتر در بازارهای آسیای پاسیفیک، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین رشد داشته است، البته در این میان نباید تاثیر کاهش قیمت این محصولات را بر رونق بازار آنها نادیده گرفت؛ کاهشی که اغلب تولیدکنندگان بزرگ برای حفظ سهم خود از این بازار در قیمت‌هایشان اعمال کردند. «کوین رستیوو» یکی از تحلیل‌گران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «به جز پنج تولیدکننده برتر این بازار، رشد کمپانی‌های تولیدکننده دیگر مانند Alcatel، Huawei و RIM هم نشان می‌دهد که کل فعالان این بازار همچنان به دنبال کسب سهم و البته سود بیشتر از این بازار هستند.»
کارشناسان IDC اما هنوز هم معتقدند بازار جهانی گوشی‌های موبایل دست کم تا سال ۲۰۱۵ این روند رشد را ادامه خواهد داد و تا آن زمان هم موبایل‌های هوشمند بیشترین سهم را از رشد این بازار در اختیار دارند تا جایی که تولیدکنندگان گوشی‌های کاربردی معمولی مجبور به وابستگی به بازار موبایل‌های هوشمند خواهند شد.
میهمانی رکود در بازار کامپیوتر
هر چند پیش‌بینی کارشناسان برای بازار جهانی کامپیوتر در فصل اول سال ۲۰۱۱ رشدی کمتر از ۵/۱ درصد بوده، اما حتی این رشد اندک هم اتفاق نیفتد و این بازار در این سه ماهه اول کاهش ۲/۳ درصدی را به ثبت رساند تا امید رشد در این بازار را نا امید کند. بسیاری از تحلیل­گران IDC معتقدند که این اتفاق به خاطر عدم کاهش قیمت‌­ها، بحران در ژاپن به عنوان یکی از بازیگران مهم و اصلی در این بازار و البته رونق بازار موبایل­‌های هوشمند و تبلت‌­ها رخ داده است. «جی چاو» یکی از تحلیل­گران این موسسه در این زمینه می­‌گوید: «حتی در بازار کشورهای در حال توسعه که زمانی بیشترین متقاضیان کامپیوترهای شخصی را داشتند، این محصولات بعد از موبایل‌­های هوشمند و تبلت‌­ها در جایگاه دوم قرار دارند. این در حالی است که بحران در ژاپن و البته خاورمیانه شرایط را غیرقابل پیش‌بینی کرده است و این موضوع تاثیر چشمگیری در این بازار ایجاد کرده است.»