شکست آی‌فون از هوآوی در چین

ادیسون لی - تحلیلگر بانک جفریز - برآورد کرد که فروش آی‌فون ۱۵، حتی از کاهش دو رقمی نسل قبلی آی‌فون، شدیدتر بوده و هوآوی، با عرضه مدل «میت ۶۰ پرو»، فروش بیشتری از اپل داشته است.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد فروش اپل درست زمانی که با ضعیف‌ترین تقاضای بازار در یک دهه گذشته روبه‌رو است و مصرف‌کنندگان، از داغی بیش از حد مدل‌های جدید گوشی این شرکت شاکی هستند، آسیب دیده است. اگر برآوردهای اولیه درست باشد، این یکی از بدترین عرضه‌هایی است که یک مدل جدید آی‌فون از سال ۲۰۱۸ تاکنون، در چین تجربه کرده است.

شرکت کانترپوینت، افت فروش آی‌فون در چین را به اقتصاد نسبت داده که هنوز نتوانسته است از پیامدهای ناشی از پاندمی کووید-۱۹، به‌طور کامل بهبود پیدا کند و تاکید کرده است که فروش ۹ روز نخست آی‌فون ۱۵ در آمریکا، احتمالا رشد دو رقمی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته است. اما آغاز فروش آی‌فون ۱۵ در چین، چند هفته پس از عرضه گوشی «میت ۶۰ پرو» هوآوی صورت گرفت و همچنین با ممنوعیت اجباری استفاده کارمندان از آی‌فون در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی چین همزمان شد. تحلیلگران درباره پیامدهای بلندمدت اختلاف نظر دارند. بسیاری از تحلیلگران استدلال کرده‌اند که رشد دوباره نفوذ هوآوی، از نفوذ اپل در بازار گوشی‌های رده بالا خواهد کاست. بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق برآوردهای کانترپوینت، هوآوی ممکن است امسال، پنج تا شش میلیون دستگاه «میت ۶۰ پرو» بفروشد و این رقم ممکن است در سال ۲۰۲۴، دو برابر شود. هوآوی اکنون، جایگاه برتر این بازار را از اپل گرفته است.