اگرچه مایکروسافت ابراز امیدواری کرد که این ابزار بتواند کارهای سخت و وقت‌‌‌گیر را حذف کند اما برخی از تحلیلگران نیز نسبت به آینده این ابزار و احتمال بیکاری نیروی کار انسانی نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌‌‌اند. با این حال، کولت استالبومر، رئیس مایکروسافت ۳۶۵ گفت که استفاده از Copilot کاملا اختیاری بوده و این فرد است که تصمیم می‌گیرد از این ابزار هوش مصنوعی برای کارهای خود بهره بگیرد یا خیر.

اگرچه مایکروسافت معتقد است که این وظیفه کاربران است که باید استفاده از هوش مصنوعی در انجام و ارائه کارهای خود را به دیگران اعلام کنند، اما اتحادیه اروپا می‌‌‌گوید که این شرکت‌ها هستند که باید ابزارهایشان را به گونه‌‌‌ای توسعه دهند تا مطمئن شوند که به طور مسوولانه‌‌‌ از آنها استفاده می‌شود. با این حال، این ابزار از همان فناوری بهره می‌‌‌برد که برای ChatGPT شرکت OpenAI که مایکروسافت میلیاردها دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده، استفاده شده است. به گفته مایکروسافت، تمامی ‌‌‌داده‌‌‌ها در این ابزار به صورت ایمن و بدون هیچ نگرانی در خصوص سوءاستفاده‌‌‌های احتمالی مدیریت می‌‌‌شوند و هرگز برای آموزش و تعلیم به این ابزار مورد استفاده قرار نمی‌‌‌گیرند.

استالبومر می‌‌‌گوید: این ابزار به سیاست‌‌‌ها و قوانین مربوط به حفاظت از داده‌‌‌ها پایبند است و کاربران داده‌‌‌هایی غیر از آنچه را که باید، مشاهده نخواهند کرد. در تست‌‌‌های صورت گرفته، Copilot توانست تنها در چند ثانیه، مجموعه‌‌‌ای از ایمیل‌‌‌های مرتبط با یک محصول را خلاصه‌‌‌نویسی کند. همچنین یک پاسخ کوتاه را پیشنهاد داد و حتی امکان انتخاب پاسخ‌‌‌های طولانی‌‌‌تر نیز وجود دارد.

همچنین کاربران می‌توانند ایمیل‌‌‌ها را ویرایش کنند یا محتوای جدیدی را به متن ایجادشده توسط هوش مصنوعی اضافه کنند. با این حال، هیچ اشاره‌‌‌ای به این موضوع نشده که این محتوا توسط Copilot تولید شده است.

افزون بر این، این ابزار توانست در چند ثانیه، یک فایل پاورپوینت را از دل یک فایل ورد ایجاد کند. در خصوص عملکرد این هوش مصنوعی در تیمز نیز مشاهده شد که این ابزار خلاصه‌‌‌ای از موضوعات مختلف را که درباره آنها بحث شده بود، ارائه کرد و حتی قادر است نکات مثبت و منفی یک موضوع مورد بحث را در قالب یک نمودار به نمایش درآورد. طبق گفته مایکروسافت، هزینه استفاده از این ابزار هوش مصنوعی، ۳۰ دلار در ماه خواهد بود و حتما کاربر باید به اینترنت متصل باشد و به صورت آفلاین قابل استفاده نیست.