جنگ قدرت چین و آمریکا در زمین فناوری

این برند چینی که در سال‌های اخیر با تولید و ارائه محصولات به‌روز با قیمت‌های اقتصادی و به‌صرفه جای خودش را در میان کاربران سرتاسر جهان باز کرده است، حالا از محصولات جدید خود و البته سیستم عاملی رونمایی کرده که طبق ادعای مدیرانش عملکردی بهتر از اندروید و آی‌او اس هم دارد. این در حالی است که هوآوی، دیگر شرکت چینی ارائه‌دهنده محصولات دیجیتال هم حدود یک ماه پیش و درست یک هفته قبل از برگزاری مراسم سالانه شرکت اپل، در مراسمی از گوشی موبایل پرچم‌دار خود رونمایی کرد. این پرچم‌دار جدید طی دو ماه گذشته به گواه آمار و تحلیل‌های کارشناسان بازار توانست با استقبال خوبی مواجه شده و حتی فروشی بیشتر از آی‌فون‌های جدید داشته باشد. با این اوصاف به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی برای ربودن گوی سبقت از رقبای بزرگ آمریکایی و کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی، عزم خود را جزم کرده‌اند.

موبایل‌هایی سبک‌تر، اما قوی‌تر از آی‌فون

mwl_xiaomi_14_flagships_650 copy

همان‌طور که انتظار می‌رود مهم‌ترین و جذاب‌ترین محصول جدید شیائومی برای طرفدارانش موبایل‌های جدید آن هستند. درست به همین دلیل هم دو گوشی جدید این شرکت، یعنی شیائومی 14 و 14 پرو، بیشترین حواشی و جنجال‌های این رویداد را به خود‌ اختصاص دادند. شیائومی در رویداد خود این دو گوشی را به عنوان نخستین گوشی‌های موبایل جهان معرفی کرد که از پردازنده اسنپ‌دراگون 8 نسل سوم کوالکام در قلب خود بهره می‌برند.

شیائومی 14 مجهز به نمایشگر 6.36 اینچی OLED است که وضوح آن به 1.5 K و نرخ به‌روزرسانی تصویرش به 120 هرتز می‌رسد. این نمایشگر که حسگر اثر انگشت هم در زیر آن قرار گرفته است، طبق ادعای شیائومی روشنایی تا 3 هزار نیت دارد. این شرکت چینی همچنین در رویداد خود اپل را به چالش کشیده و مدعی شده است که ضخامت گوشی موبایل شیائومی 14 بیش از 6 درصد از آی‌فون 15 و 15 پرو کمتر است. این گوشی دارای یک باتری 4610 میلی‌آمپر ساعتی است و یک شارژ سیمی 90وات و یک شارژ سریع 50 واتی هم دارد. این گوشی از سیستم‌عامل جدید این شرکت یعنی HyperOS بهره می‌برد. دوربین گوشی شیائومی 14 دارای سه سنسور 50 مگاپیکسلی از کمپانی لایکا (Leica) است که شامل یک لنز اصلی، یک لنز فوق‌عریض و یک لنز تله‌فوتو هستند که در ماژول مربعی‌شکل در پشت دستگاه قرار دارند. دوربین دوم یا سلفی این گوشی هم در بالای نمایشگر دستگاه قرار گرفته و تصاویری با وضوح 32 مگاپیکسلی را ثبت می‌کند. این گوشی در چهار نسخه متفاوت قرار است روانه بازار شود که شامل نسخه‌های 8، 256، 512 و 1024 گیگابایتی هستند و به ترتیب با قیمت‌های 3999، 4299، 4599 و 4999 یوآن روانه بازار خواهند شد. شیائومی 14 در چهار رنگ سبز جید، سیاه، سفید و صورتی کوهستان برفی عرضه می‌شود.

دیگر گوشی پرچم‌دار این شرکت، یعنی شیائومی 14 پرو، هم همان پردازنده و همان سیستم‌عامل شیائومی 14 را در اختیار دارد. نمایشگر آن کمی بزرگ‌تر و 6.37 اینچی است و مبتنی بر تکنولوژی LTPO است. این نمایشگر با همان روشنایی 3000 نیتی، وضوح 2K دارد. مهم‌ترین ویژگی نمایشگر گوشی شیائومی 14 پرو اما استفاده از شیشه محافظ ساخته شده توسط این شرکت یعنی Xiaomi Longjing Glass است که طبق ادعای این شرکت نسبت به محافظ سرامیکی نمایشگر اپل و گوریلا گلس ویکتوس 2 بسیار قدرتمندتر خواهد بود. دوربین این دو گوشی اما تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و مدل 14 پرو هم دارای سه سنسور 50 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است. البته نباید فراموش کرد که سنسور اصلی شیائومی 14 پرو دارای فناوری دیافراگم متغیر Stepless هم هست. این گوشی از باتری قوی‌تر 4880 میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سیمی 120 وات و شارژ سریع 50 وات بهره می‌برد.جالب است بدانید که پرچم‌دار شیائومی یک نسخه ویژه‌ با عنوان تیتانیوم دارد که در ساخت آن از 99 درصد تیتانیوم خالص استفاده شده و نمایشگرش هم از شیشه محافظ Xiaomi Longjing Glass بهره می‌برد. نسخه پایه این دستگاه با رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی با قیمت 4999 یوآن عرضه می‌شود. نسخه دیگر با رم 16 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایتی 5499 یوآن قیمت دارد و نسخه سوم با رم 16 گیگابایتی و حافظه داخلی یک ترابایتی با قیمت 5999 یوآن عرضه خواهد شد. نسخه تیتانیوم شیائومی 14 پرو هم با رم و حافظه داخلی نسخه سوم و قیمت 6499 به بازار می‌آید. در نهایت طبق اعلام شیائومی، گوشی‌های 14 و 14 پرو این شرکت از آخر ماه اکتبر، یعنی نهم آبان ماه، روانه بازار می‌شوند.

ساعت هوشمندی برای نظارت بر استرس

Xiaomi-Watch-S3-1-910x600 copy

شیائومی در این رویداد از ساعت هوشمند جدیدش هم رونمایی کرد. واچ S3 شیائومی هم از سیستم عامل جدید این شرکت یعنی HyperOS بهره می‌برد و همین وجه تمایز اصلی آن با مدل‌های پیشین خود است. S3 یک ساعت با صفحه نمایش دایره‌ای است که امکان تغییر حاشیه‌های نمایشگر را به کاربرانش می‌دهد و واچ فیس آن با توجه به این تغییرات به‌طور خودکار عوض می‌شود. اندازه صفحه نمایش این ساعت هوشمند 1.43 اینچی و از نوع AMOLED است. نرخ به‌روزرسانی تصویر در این نمایشگر 60 هرتز و روشنایی آن 600 نیت است. این ساعت هوشمند از امکانات متنوعی برای پایش سلامتی مانند نظارت روی خواب و استرس بهره می‌برد و همچنین باتری آن می‌تواند تا 15 روز شارژ نگه دارد. واچ S3 با استفاده از  eSIM امکان تماس را فراهم می‌آورد. این ساعت هوشمند در رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای و نقره‌ای و در سه نسخه با قیمت پایه 799 یوآن برای مدل ساده و قیمت پایه 999 یوآن برای مدل مجهز به eSIM عرضه می‌شود.

xiaomi-tv-s-pro-910x600 copy

شیائومی همچنین در این رویداد از یک تلویزیون هوشمند هم رونمایی کرد که مدعی است رنگ‌ها را به‌صورت فوق‌العاده دقیق و واقعی نشان می‌دهد. این تلویزیون بزرگ و 85 اینچی با نام Xiaomi TV S Pro رونمایی شده و از یک پنل مینی LED بهره می‌برد که تصاویر را با وضوح 4K، نرخ فریم 144 هرتز و حداکثر روشنایی 2400 نیت نمایش می‌دهد. تلویزیون جدید شیائومی دارای یک سیستم تک تراشه با پردازنده چهار هسته‌ای Arm Cortex-A73 است و از 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه فلش بهره می‌برد. این تلویزیون همچنین از فناوری‌های Wi-Fi 6 و NFC پشتیبانی می‌کند و دو پورت HDMI 2.1 هم در آن به کار گرفته شده است. طبق اعلام شیائومی این تلویزیون جدید قرار است با قیمت 9999 یوآن (حدود 1366 دلار) روانه بازار شود.

یک سیستم عامل سریع و کم‌حجم

شیائومی همچنین برای اثبات قدرت و حفظ نفوذ خود در بازار محصولات دیجیتال، سیستم عامل جدید این شرکت را هم در این رویداد معرفی کرد تا نشان دهد که قصد دارد یک اکوسیستم یکپارچه برای محصولات خود ایجاد کند. سیستم عامل HyperOS که روی دستگاه‌های متنوعی از جمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نصب می‌شود، طبق ادعای شیائومی ساختاری انعطاف‌پذیر و قابل‌دسترسی را ارائه می‌کند که می‌توان آن را روی دستگاه‌هایی با حداقل 64 کیلوبایت و حداکثر 24 گیگابایت هم نصب کرد. این شرکت اعلام کرده است که سیستم‌عامل هایپر اواس امکان پشتیبانی از بیش از 200 دستگاه را دارد و حجم بسیار کمی از حافظه را هم اشغال می‌کند. این شرکت در مراسم خود اعلام کرد که این سیستم‌عامل فقط 8.75 گیگابایت از فضای گوشی را اشغال خواهد کرد که با این وجود از رقبای خود مانند iOS نیز سبک‌تر است. شیائومی همچنین مدعی است که HyperOS از اندروید هم سریع‌تر عمل می‌کند و در گوشی‌های بالارده میانگین تاخیر برای کارهای مهم 13.2 درصد کمتر شده و در بهترین حالت به 70.3 درصد می‌رسد. بر اساس اعلام شیائومی این سیستم عامل در زمینه‌هایی مانند مدیریت حافظه، سیستم فایلینگ، سیستم شبکه و زیرسیستم گرافیکی عملکرد بهبودیافته‌ای نسبت به رقبا ارائه خواهد کرد. همچنین اپ گالری سیستم عامل جدید شیائومی مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی شده است تا مانند گوشی‌های پیکسل گوگل کاربران بتوانند تصاویر خود را ویرایش و اصلاح کنند.

با این حال ویژگی جالب این سیستم عامل، HyperMind نام دارد که فعلا در نسخه بتا منتشر شده است و یک فریم‌ورک برای لوازم خانگی هوشمند به حساب می‌آید. HyperMind در واقع نقش یک دستیار هوشمند را هم بازی می‌کند و می‌تواند کارهایی مانند خاموش ‌کردن چراغ‌های خانه یا پخش موسیقی و تهویه هوای خانه را انجام دهد. شیائومی اعلام کرده است که HyperOS دارای یک سیستم هوش مصنوعی برای انجام عملکردهای مختلفی از جمله ایجاد متن با هوش مصنوعی، قابلیت تشخیص سریع متن موجود در اسناد از عکس‌ها، تبدیل طرح‌ها به نقاشی‌ و امکان جست‌وجوی تصاویر براساس دستورات زبان طبیعی است. این شرکت در مراسم خود اعلام کرد که سیستم عامل HyperOS از 13 سال پیش و زمان ایجاد MIUI در حال طراحی و تکامل بوده، اما فرآیند تحقیق و توسعه فعال آن از 7 سال پیش آغاز شده است. این سیستم عامل از ماه دسامبر امسال برای گوشی‌های چینی منتشر خواهد شد و نسخه جهانی آن در فصل اول سال میلادی آینده منتشر می‌شود.