محرک جدید توسعه فولادی کردستان

با توجه به بازدید میدانی و حضور دولتمردان در واحدهای فولادی کردستان و اظهارنظر صریح وزیر اقتصاد، می‌توان بیش از قبل منتظر توسعه فولادی استان کردستان بود. تجربه نشان داده است که ذات پیگیری‌‌‌ها می‌تواند به تسریع احداث واحدهای صنعتی منتهی شود که حضور وزیر اقتصاد نکته بسیار مهمی در پیگیری این پروژه، تخصیص ارز و احداث سریع‌‌‌تر فولاد قروه باشد.

وزیر اقتصاد از پروژه پیشران فولادسازی کردستان بازدید کرد

وزیر اقتصاد در جریان دومین دور سفر رئیس‌جمهور به کردستان صبح روز گذشته از پروژه فولادسازی کردستان در شهرستان قروه بازدید کرد. به گزارش «ایرنا»، زنجیره فولاد کردستان از پروژه‌‌‌های مهم استان در زمینه (زنجیره ارزش) سنگ‌آهن است که می‌تواند تحول بزرگی در صنعت منطقه ایجاد کند.

این طرح در راستای ۴۸ طرح پیشران کشور است و به گفته محمدرضا احمدی مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان سرمایه‌گذاری در قالب ارزی ۲۳۲ میلیون یورو و ریالی هفت‌هزار میلیارد تومان است و قرار است در افق ۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسد.

واحد تولیدی فولاد قروه ظرفیت تولید یک میلیون تن ورق گرم فولادی را در سال دارد و میزان اشتغال‌زایی آن یک‌هزار و ۵۰۰ نفر است. سهم اصلی شرکت فولاد قروه با ۴۴‌درصد از آن ایمیدرو و بقیه متعلق به سرمایه‌گذاری توسعه فلزات و معادن ایران است.

وزیر اقتصاد: تخصیص ارز برای پروژه فولادسازی کردستان پیگیری می‌شود

وزیر اقتصاد گفت: به عنوان نماینده دولت در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به کردستان، مساله تخصیص ارز به پروژه فولاد‌سازی شهرستان قروه را پیگیری می‌کنم.

 سید‌احسان خاندوزی صبح روز گذشته در جریان دومین سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان از پروژه احداث واحد فولادسازی و ورق نورد گرم فولادی شهرستان قروه بازدید کرد و در جریان مشکلات پیش روی این پروژه قرار گرفت.

وی بر تسریع در اجرای این پروژه مهم که در اشتغال و تولید استان بسیار تاثیر‌گذار است، تاکید کرد و گفت: برای اینکه زمان‌بندی بهره‌برداری از این پروژه کوتاه‌تر شود سعی خواهد شد که ارز موردنیاز آن تامین شود.

مشکل پروژه فولادسازی قروه با تخصیص ارز موردنیاز برطرف می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای پروژه فولاد‌سازی قروه با تخصیص ارز موردنیاز آن با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

 پرویز اوسطی روز جمعه در جریان بازدید وزیر اقتصاد از کارخانه فولادسازی کردستان در شهرستان قروه، اظهار کرد: کردستان رتبه پنجم معادن کشور را دارد ولی از لحاظ صنعت استان ضعیفی است. وی با اشاره به اینکه شهرستان قروه رنگین کمان معادن و دارای تنوعی از انواع مواد معدنی است، افزود: ۵۰‌درصد طلای کشور در شهرستان قروه استحصال می‌شود و ۶۰‌درصد پوکه معدنی کشور هم مربوط به شهرستان قروه است.

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ذخیره قطعی معادن سنگ‌آهن استان بیش از ۱۰۰ میلیون تن است و در راستای جلوگیری از خام‌فروشی شکل‌گیری زنجیره ارزش در دستور کار قرار گرفته است.

اوسطی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت زنجیره فولاد وابسته به تکنولوژی وارداتی است، گفت: چنانچه تخصیص ارز موردنیاز کارخانه فولادسازی قروه انجام شود این پروژه با سرعت بیشتری به بهره‌برداری می‌رسد.

بازدید از آهن اسفنجی بیجار

در حاشیه سفر استانی رئیس جمهور به استان کردستان خلیقی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به همراه هیاتی در محل احداث کارخانه آهن اسفنجی بیجار حضور یافتند و مستقیما از پیشرفت پروژه آگاه شدند.

طی این بازدید دکتر احمدی مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان توضیحاتی از اقدامات انجام گرفته ارائه و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال دوم عملیات عمرانی پروژه، شاهد پیشرفتی حدود ۴۵‌درصد باشیم.

در پایان بازدید مهندس خلیقی ضمن اظهار خرسندی از پیشرفت پروژه گفت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان از هرگونه کمکی که باعث پیشرفت پروژه‌های شرکت صنایع فولاد کردستان شود به طور کامل حمایت خواهد کرد.

عملیات احداث واحد فولادسازی و ورق نورد گرم فولادی شهرستان قروه مرداد ماه سال ۱۴۰۱آغاز شد و قرار است بر اساس زمان‌بندی انجام‌شده تا ۱۴۰۴ خاتمه پیدا کند و سال ۱۴۰۶ هم به بهره‌برداری نهایی برسد. شایان ذکر است؛ آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در دور دوم سفرهای استانی خود به منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر دور اول و افتتاح ۱۶ کلان پروژه، صبح پنج‌شنبه وارد سنندج مرکز استان کردستان شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رئیس‌جمهور را در سفر به استان کردستان همراهی می‌کنند. حضور در مراسم بهره‌برداری از راه‌آهن سنندج - همدان، افتتاح فرودگاه سقز، دیدار مردمی در سنندج، دیدار مردمی در بانه، دیدار با روحانیون، فعالان اقتصادی و نشست خبری از جمله برنامه‌های دکتر رئیسی در سفر به کردستان است.

آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ دور نخست سفر خود به استان کردستان را انجام داد. رئیس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفری یک‌روزه برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرد.