آمازون به سوءاستفاده الگوریتمی از مشتریان متهم شد

به گزارش رویترز، یکی از این موارد سوءاستفاده الگوریتمی است که قیمت‌ها را برای خانوارهای آمریکایی بیش از یک‌میلیارد دلار افزایش داده است.

کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سپتامبر سال جاری میلادی شکایتی علیه آمازون ثبت کرد؛ اما بسیاری از جزئیات آن تا پنج‌شنبه مشخص نشد. حالا به تازگی یک نسخه از شکایت اثبت‌شده از این شرکت در دادگاه منطقه سیاتل، به‌طور عمومی منتشر شده است.

به گفته این آژانس فدرال، آمازون که بیش از یک میلیارد کالا در ابر فروشگاه خود عرضه می‌کند، یک الگوریتم مخفیانه ابداع کرده است که داخل شرکت به نام پروژه Nessie خوانده می‌شود. این الگوریتم برای شناسایی محصولات خاصی به‌کار رفت که پیش‌بینی می‌شد فروشگاه‌های آنلاین دیگر هنگام قیمت‌گذاری از افزایش بهای کالا در آمازون پیروی خواهند کرد. طبق آنچه ادعا می‌شود، آمازون از پروژه Nessie برای استخراج مستقیم بیش از یک‌میلیارد دلار از جیب آمریکایی‌ها استفاده کرده است.

تام دویل، سخنگوی آمازون اعلام کرد: کمیسیون فدرال تجارت آمریکا ابزار قیمت‌گذاری شرکت را به اشتباه توصیف کرده و شرکت سال‌ها قبل چنین روندی را متوقف کرده است. او در این‌باره افزود: از Nessie  برای متوقف کردن عواقب ناخواسته تطابق قیمت‌ها استفاده می‌شد. یکی از عواقب ناخواسته چنین وضعیتی این است که قیمت‌ها چنان کاهش می‌یابند که بی‌ثبات می‌شوند.

در شکایت ذکرشده، آمازون آزمایش الگوریتم‌های قیمت‌گذاری را در سال۲۰۱۰ میلادی آغاز کرده تا دریابد آیا خرده‌فروشان آنلاین دیگر قیمت محصولات آن را ردیابی می‌کنند یا خیر و بهای محصولاتی را بالا ببرد که احتمالا توسط رقبا ردیابی می‌شوند.

پس از آنکه خرده‌فروشان دیگر کالاهایشان را به قیمت یکسان می‌فروختند یا آن را افزایش می‌دادند، آمازون همان محصول را با قیمتی با تورم بالا می‌فروخت و همین امر سبب شد شرکت به یک‌میلیارد دلار سود بیشتر دست یابد. آمازون این الگوریتم را در رویدادهای فروش «پرایم دی» و فصل خرید برای تعطیلات متوقف می‌کرد؛ زیرا در این بازه رسانه و مشتریان بیش از پیش به عملکرد خرده فروش آنلاین توجه می‌کردند.

در بخش دیگری از این شکایت آمده است: پس از آنکه توجه مردم به سمت دیگری معطوف می‌شد، آمازون پروژه خود را دوباره از سر می‌گرفت و آن را به‌طور گسترده‌تر اجرا می‌کرد.

آمازون در آوریل سال۲۰۱۸ میلادی از این روش برای تنظیم قیمت‌های بیش از ۸میلیون قلم کالای خریداری‌شده توسط مشتریان که به‌طور کلی ۱۹۴میلیون هزینه داشتند، به کار برد. این الگوریتم در ۲۰۱۹میلادی متوقف شد.