شوک سنگین اینتل به رقیب چین

ویتنام که قطب تولید محصولات الکترونیکی در جنوب شرقی آسیا به شمار می‌رود، میزبان بزرگ‌ترین کارخانه اینتل در جهان برای مونتاژ، پکیجینگ و تست تراشه‌هاست. این کشور پس از قراردادهای اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت از صنعت تراشه ویتنام، روی توسعه فعالیت اینتل، حساب باز کرده بود.

ویتنام مایل است در بحبوحه ریسک‌های سیاسی و تنش‌های تجاری فزاینده چین با آمریکا، خود را به بازیگری جدی در حوزه تراشه تبدیل کند. اما اندکی پس از سفر بایدن به ویتنام در سپتامبر، مقامات آمریکایی به گروهی از تجار و کارشناسان آمریکایی اطلاع دادند که اینتل، برنامه توسعه فعالیت خود را مسکوت کرده است. به گفته یک منبع آگاه، اینتل این تصمیم را در ژوئیه گرفته است.

این منبع آگاه اظهار کرد: اینتل دلیل توقف توسعه را اعلام نکرده، اما منبع دومی که در هفته‌های اخیر در دو جلسه جداگانه بین شرکت‌های آمریکایی و مقامات ارشد ویتنامی شرکت کرده بود، گفت: اینتل نگرانی‌هایی را درباره ثبات منابع نیرو و فرآیند کاغذبازی اداری بیش از حد، مطرح کرده است. یکی از این دیدارها هفته گذشته در هانوی برگزار شد و تران لو کوانگ، معاون نخست وزیر ویتنام هم در آن حضور داشت.

اینتل در پاسخ به پرسش رویترز در این باره، از اظهارنظر خودداری کرد، اما تاکید شد که ویتنام همچنان بخش مهمی از عملیات تولید جهانی این شرکت خواهد بود، زیرا تقاضا برای نیمه‌رساناها در حال افزایش است.

تغییر نظر اینتل، ضربه‌ای جدی به بلندپروازی‌های ویتنام برای ایفای نقش در صنعت نیمه‌رسانای جهانی وارد می‌کند. این کشور مذاکراتی با تراشه‌سازان داشته و امیدوار بوده است نظر شرکت‌هایی را که به دنبال متنوع کردن زنجیره تامین خود هستند، جلب کند. تصمیم اینتل پس از اعلام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در اروپا در ژوئن و کمبود برق شدید ویتنام در همان ماه گرفته شد. بر اساس گزارش رویترز، اینتل همچنین در حال گسترش سرمایه‌گذاری خود در پکیجینگ تراشه در مالزی است که یکی از رقبای اصلی ویتنام در جنوب شرقی آسیا به شمار می‌رود.