عرضه تبلت دانش‌آموزی برای تقویت مدارس عادی دولتی

محمود امانی طهرانی با اشاره به آماده شدن بسته تقویت مدارس عادی دولتی و ارائه ۱۰ پیشنهاد در ذیل این بسته به وزارت آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: اعطای ابزار‌هایی نظیر تبلت به صورت رایگان و با اینترنت رایگان با اولویت دانش‌آموزان مناطق محروم یکی از ۱۰ پیشنهاد‌ی است که در بسته تقویت مدارس عادی دولتی قید و به وزارت آموزش‌وپرورش ارائه شده است. وی توضیح داد: از دید من ابزار رسمی آموزش موبایل نیست؛ چراکه کوچک است و صدماتی ایجاد می‌کند. ابزار آموزش برای دانش‌آموزان باید تبلتی تقریبا ۱۰ اینچی باشد و از این رو پیشنهاد دادیم تبلت دانش‌آموزی یا تبلت ویژه آموزش در بین دانش‌آموزان توزیع شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره ویژگی‌های این تبلت تصریح کرد: باید اینترنتی در خود این تبلت تعریف شده باشد تا نیاز به سیم‌کارت جدا نداشته باشد. همچنین باید امکان به‌روز‌رسانی نسخه کتب درسی به صورت اتوماتیک در این تبلت فراهم شود؛ آپلود و دانلود آن نیز به صورت سیستمی به‌روز شود تا هر زمان که دانش‌آموز روی این تبلت کتاب خود را باز می‌کند، نسخه به‌روز کتاب درسی را مشاهده کند.

امانی در پاسخ به اینکه با توزیع این تبلت در واقع نسخه فیزیکی کتب درسی حذف می‌شود، افزود: از دید من با آمدن این تبلت دیگر نیازی به نسخه فیزیکی کتاب درسی و کمک درسی نیست. این امر از نظر هزینه نیز بسیار به‌صرفه است و نهایتا نیز حتی می‌توان از آن به عنوان پرونده تحصیلی دانش‌آموز استفاده شود که مسائل رشدی و سلامتی دانش‌آموز در آن دیده شده باشد.

وی یادآور شد: من این پیشنهاد را چند ماهی است که در شورای اجرای سند تحول بنیادین وزارتخانه نیز به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه داده‌ام تا در صورت امکان از این پیشنهاد به عنوان پروژه ملی مورد حمایت معاون اول رئیس‌جمهوری استفاده شود. اگر تولید و عرضه فنی این امر انجام شود، گروه‌های اجتماعی می‌توانند برای احیای این امر به کمک آیند و حتی تولید‌کنندگان مواد آموزشی هم به میدان می‌آیند.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت در دسترس بودن ابزار آموزشی در کیفیت آموزش و گسترش عدالت آموزشی، توضیح داد: معتقدم لازم نیست آموزش‌وپرورش مسوولیت مالی این کار را بپذیرد؛ بلکه ابتدا باید به تعریف دقیقی از این امر برسد و سپس از نهادهای فنی برای تولید این ابزار درخواست کند. بخش‌های مسوول در حوزه صنعت و تولید باید برای تولید این محصول طبق ویژگی‌هایی که آموزش‌وپرورش اعلام می‌کند، کمک کنند.