زارع‌پور: سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی به  ١۵ درصد می‌رسد

عیسی زارع‌پور روز گذشته در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار کرد: «در کشورهای مختلف سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی از ۱۵ تا بیش از ۴۰ درصد است، اما در ایران این عدد کمتر از هشت درصد است و البته در برنامه هفتم توسعه تکلیف ۱۵ درصدی برای این وزارتخانه تعیین شده است.» وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رخ داده است، افزود: «در همین راستا کارگروهی در دولت به نام اقتصاد دیجیتال تشکیل شده است تا موانع در این حوزه برداشته شود. در بند هفتم قوانین بودجه سنواتی، برای اقتصاد دیجیتال بودجه‌ای تعیین شده و برای نخستین بار در برنامه هفتم در مفاد مختلف به اقتصاد دیجیتال اشاره شده است.» زارع‌پور گفت: «تکالیف پیش‌بینی شده زیرساخت‌ها را برای توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم می‌کند. در زمینه بانکداری الکترونیک و هوشمند نیز به همین زیرساخت‌ها نیاز داریم.

در ارتباطات موبایل از نظر سرعت و کیفیت در بین کشورهای مختلف در میانه جدول اما در ترافیک و ارتباطات ثابت در قعر جدول هستیم در حالی که مردم عمدتا از ارتباطات ثابت استفاده می‌کنند.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور به تصاویر با کیفیت بالا از تمام کره زمین دسترسی پیدا کرده‌ایم، اعلام کرد: «اکنون در حال افزایش سرعت اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر هستیم که می‌تواند به مردم سرعت نامحدود بدهد و در یکی از شهرها‌ توانستیم سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت دانلود ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه را محقق کنیم حالا به دنبال رسیدن به سرعت گیگابیت بر ثانیه هستیم. در حال حاضر بیش از چهار میلیون کاربر به فیبر نوری دسترسی دارند و اکنون در ۲۰۰ شهر توسعه فیبر نوری در حال انجام است و تا پایان سال به هشت میلیون خانوار می‌رسیم. ما همچنین به دنبال توسعه فیبر نوری تا ۲۰ میلیون کاربر یعنی همه خانوارهای شهری تا پایان دولت هستیم.» زارع‌پور افزود: «با زیرساخت‌هایی که با کمک بخش خصوصی ایجاد خواهد شد و فراهم کردن زیرساخت‌های پردازشی می‌خواهیم حداکثر استفاده از هوش مصنوعی را در کشور داشته باشیم. از سوی دیگر به سمت دولت هوشمند حرکت کنیم. لازمه آن هم این است که اگر مردم خدمتی دریافت می‌کنند نیاز به حضور و ارسال مدرک نداشته نباشد.»

به گفته او چالش جدی در همه دستگاه‌ها به ویژه نظام بانکی کمبود نیروی انسانی است. آن‌طور که وزیر ارتباطات اعلام کرده در برنامه هفتم توسعه تکلیف جذب سالانه ۱۰۰‌هزار نیروی ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال تعیین شده است. زارع‌پور در ادامه اظهار کرد: «دیگر در این زمینه عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست وقتی بانکی می‌تواند افتتاح حساب یا پرداخت تسهیلات را به صورت آنلاین انجام دهد، چرا همه بانک‌ها این کار را انجام نمی‌دهند و همچنان بر روال سنتی خود تاکید و پافشاری دارند. در حالی که در حال حاضر سرویس احراز هویت آنلاین فعال شده است.» وزیر ارتباطات گفت: «هر سرویسی در مرکز ملی تبادل اطلاعات وجود دارد، قابل استناد است و سیستم بانکی می‌تواند از آن استفاده کند. درخواست دیگر از نظام بانکی این است که در پنجره ملی دولت هوشمند حضور فعال‌تری داشته باشند.»