محدودیت‌های صنعت نرم‌افزار در کشور

 استعدادهای بسیار خوبی در این زمینه در کشور داریم که به ساده‌ترین شکل می‌توانند ارزآوری برای کشور داشته باشند، اما به خاطر محدودیت‌هایی که امروز با آن دست به گریبان هستیم، جذابیت از این صنعت فاصله گرفته است.» وی تحریم، مکانیسم‌های انتقال پول و مبادله تجاری در فضای بین‌المللی را از محدودیت‌های صنعت نرم‌افزاری عنوان کرد و افزود: «اگر این محدودیت‌ها و دغدغه‌ها وجود نداشت، این صنعت به راحتی پیشرفت می‌کرد. همچنین عوامل متعددی در عدم جذابیت این صنعت تاثیرگذار هستند؛ به عنوان مثال در شرایط تورمی، به هیچ عنوان قیمت‌گذاری نرم‌افزار متناسب با سایر قسمت‌ها رشد نمی‌کند.

برایمان قابل فهم و جا افتاده است که نرخ سخت‌افزار متناسب با فضای تورمی و ارزی رشد کند، اما معمولا در حوزه نرم‌افزار این دیدگاه وجود ندارد.» اسدی با بیان اینکه این شرایط وضعیت شرکت‌های نرم‌افزاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: «همه به دنبال این هستند که صرفه‌جویی‌هایشان را در حوزه نرم‌افزاری انجام بدهند. در صورتی که این صنعت، بسیار می‌تواند مولد باشد. وقتی شرکت‌های نرم‌افزاری نتوانند به اندازه کافی منتفع شوند و از طرفی قیمت‌گذاری‌های رسمی که توسط نظام صنفی انجام می‌شود، نتواند مقبولیت پیدا کند و سازمان هم به اندازه کافی تلاش نکند که این را بین نهادهای دولتی و تمامی نهادهایی که کار نرم‌افزاری انجام می‌دهند، به کرسی بنشاند، همه به ارزان‌فروشی روی می‌آورند، برای اینکه مجبور به زنده ماندن هستند. برای اینکه بتوانند کسب‌و‌کارشان را بچرخانند و مجبور به تعطیلی نشوند. البته متاسفانه خیلی‌ها هم مجبور به این تصمیم شدند.» وی با تاکید بر اینکه نیروی انسانی، اصلی‌ترین سرمایه هر شرکت نرم‌افزاری است، ادامه داد: «متاسفانه ما نمی‌توانیم پرسنل متخصص زیادی که اتفاقا در کشور داریم را راضی نگه داریم. وقتی بحران منابع انسانی به وجود می‌آید و قادر به ارائه سرویس‌های مناسب نیستیم، این چرخه و دور باطل، کشور را از نظر این قسم سرمایه‌ها ضعیف می‌کند و به صنعت اقتصاد دیجیتال ما آسیب می‌رساند.»

اسدی درباره جایگاه ایران در حوزه فناوری اظهار کرد: «به جرات می‌توانم بگویم در پنج سال گذشته از نظر ابزاری روی لبه تکنولوژی بودیم و نیروهای انسانی ما جزو خبره‌ترین‌ها بودند. اما امروز اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، صنعت نرم‌افزاری به مشکل برمی‌خورد. ممکن است شرکت‌های بزرگ که حمایت‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند، بمانند، اما شرکت‌های کوچک و متوسط که بازوهای اصلی این قضیه هستند، رو به زوال بروند.» وی با بیان اینکه شاخص بررسی وضعیت صنعت نرم‌افزار کشور، اوضاع و شرایط شرکت‌های کوچک و متوسط است، اظهار کرد: «وقتی اوضاع بخش خصوصی خوب نباشد، یعنی داریم از یک آسیبی در این صنعت صحبت می‌کنیم، وقتی حال آنها خوب باشد، یعنی اینکه معادله‌های این قسمت از اقتصاد صنعت به درستی پیش می‌رود و به مرور اتفاقات خوبی می‌افتد.» وی ادامه داد: «الان شرکت‌های بزرگی هستند که به واسطه قدمت و مشتری‌های زیادی که دارند، همچنان در تراز خوبی قرار دارند. بعضی از شرکت‌ها نیز به واسطه حمایتی که از جاهای مختلف دریافت می‌کنند، در وضعیت خوبی هستند. اما سایرین به خاطر عشق و علاقه‌ای که به صنعت نرم‌افزار دارند، وارد این حوزه می‌شوند و با پذیرفتن هزار و یک مصائب سعی‌ می‌کنند راهی را بسازند و جلو بروند.» اسدی با تاکید بر اینکه بعضا مسائل و مشکلات کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها جزو اولویت‌ها نیست، تصریح کرد: «به فیلترینگی که سال گذشته انجام شد دقت کنید. خیلی از کسب‌وکارها زمین خوردند و مسیر زندگی آدم‌ها تغییر کرد. متاسفانه در آن مقطع ‌دیدیم که برخی از افراد صنف به‌دنبال بهره‌برداری از این شرایط هستند.»