از آنجا که گوشی‌های تلفن همراه به ابزارهای جدیدی برای اطلاع رسانی در کشورهای جهان سومی و در حال توسعه تبدیل شده‌اند، از آنها به عنوان آخرین جنگ افزارها و اسلحه‌ها در برابر فقر و گرسنگی یاد می‌شود. گروهی از دانشجویان دانشگاه ایلینویز آمریکا، چندین فیلم ویدئویی تهیه کرده‌اند که روش‌های ساده‌ و ارزان قیمتی برای توسعه و بهبود زندگی مردم کشورهای در حال توسعه آموزش می‌دهد. یکی از این فیلم‌ها کشاورزانی را نشان می‌دهد که چگونه از دانه درخت زیتون تلخ، حشره‌کش طبیعی تولید می‌کنند.

به گفته باری پیتنریج، یکی از اعضای این تیم، از زمان امکان دسترسی کاربران کشورهای جهان سوم به اینترنت، انقلابی در روش دسترسی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات رخ داد و هم‌اکنون با دسترسی بیشتر به تلفن‌های همراه مخصوصا در کشورهای در حال توسعه این روش‌ها پیشرفته‌تر و بهتر شده است.

وی افزود: تلفن‌های همراه امروزه در کشورهای جهان سوم در دسترس همه اقشار جامعه است و همه افراد در همه سطوح اجتماعی و فرهنگی از آنها استفاده می‌کنند. از این رو، محققان به فکر استفاده از تلفن های همراه برای اطلاع‌رسانی و ابداع روش‌های آموزشی افتاده‌اند. پس از ساخت ویدئوها، این تیم اقدام به انتشار ویدئوها بر روی تلفن‌های همراه کرد و پیامدهای پس از آن را بررسی ‌کرد. بر اساس مطالعات این گروه تحقیقاتی، در طول یک ماه این ویدئو میان ۱۱۸ نفر در ۵۰ روستای مختلف منتشر شد. این تیم معتقد است چنین طرحی اگرچه نیاز به سرمایه گذاری اندک دارد، اما تاثیر شگرفی بر آموزش روش‌های مختلف به مردم کشورهای در حال توسعه خواهد داشت.

پس از انتشار، کشاورزان این ویدئوها را از یک گوشی به گوشی دیگری از طریق فناوری بلوتوث بی‌سیم انتقال دادند.