بازار دیجیتال- شاید یکی از سرگرمی‌های خیلی از مردم، عکسبرداری از سوژه‌های معمولی و کشف زیبایی‌های پنهان آنها باشد. مرکز تحقیقاتی Cint با پشتیبانی نوکیا، مطالعاتی در مورد عادات مردم برای عکسبرداری و اشتراک گذاشتن عکس در ۸ کشور انجام داده و نتایج جالبی به دست آورده است.

امروزه بسیاری از مردم به جای دوربین دیجیتال استاندارد، از تلفن هوشمند برای عکسبرداری استفاده می‌کنند. هدف از انجام تحقیقات، پیدا کردن عوامل انتخاب تلفن هوشمند برای عکسبرداری از دنیای پیرامون است.

مرکز تحقیقاتی Cint این تحقیقات را در ۸ کشور چین، فیلیپین، آمریکا، سوئد، سنگاپور، هند، ایتالیا و سوئیس انجام داده است. بیش از ۸ هزار نفر در این تحقیقات شرکت کردند که ۴۹ درصد آنها مرد و ۵۱ درصد زن هستند.

آمار جهانی نشان می‌دهد که بیشتر سوژه‌های عکاسی، بچه‌ها و دوستان هستند که هریک ۴۴ درصد از کل سوژه‌ها را شامل می‌شوند و ۴۱ درصد دیگر از سوژه‌ها طبیعت است، اما چرا مردم به جای دوربین از تلفن همراهشان استفاده می‌کنند؟ ۷۰ درصد مردم این طور پاسخ داده‌اند که با تلفن همراه در حال حرکت، سوژه‌ها را سریع‌تر شکار می‌کنند.

کاملا واضح است که مردم علاوه بر عکسبرداری برای خوشایند خود، دوست دارند آنها را با دیگران به اشتراک گذارند. ۳۳ درصد از مردم نه تنها می‌خواهند سوژه‌های جالبی که شکار کرده‌‌اند به دیگران نشان دهند، بلکه دوست دارند برای خلاقیتشان در عکاسی مورد تحسین دیگران قرار گیرند. هر چه نظرات بیشتر باشد، آنها بیشتر خوشحال می‌شوند.

نکته جالب دیگر این است که عادات تصویربرداری و به اشتراک‌گذاری عکس از کشوری به کشور دیگر فرق می‌کند. در حالی که بیشتر کاربران آسیایی در عکسبرداری و به اشتراک گذاشتن آن بسیار فعال هستند، در مورد کاربران اروپایی داستان فرق می‌کند. به عنوان نمونه سوئیسی‌ها و سوئدی‌ها در مورد اشتراک‌گذاری آنلاین تصاویر خیلی فعال نیستند.