تازه‌‌های آقای جابز
سونیتا سراب‌پور
دوشنبه شب و طبق اعلام قبلی کنفرانس توسعه دهندگان اپل (WWDC۲۰۱۱) آغاز شد و استیو جابز به معرفی تازه‌های این شرکت پرداخت.

در این کنفرانس برعکس کنفرانس‌های دیگر استیو نه دستگاه جدیدی معرفی کرد و نه از نسل جدید گوشی‌های آی‌فون پرده‌برداری کرد. این کنفرانس در واقع برای معرفی سرویس جدید ذخیره ابری یا iCloud و همچنین معرفی سیستم‌عامل جدید Mac X Lion و ios5 برگزار شده بود. گفته می‌شود ۵۲۰۰ بلیت در کمتر از ۲ ساعت برای این کنفرانس فروخته شده بود.
شروع این کنفرانس با سخنرانی استیو جابز، مدیرعامل محبوب شرکت اپل آغاز شد که شاید خیلی‌ها به خاطر بیماری‌اش چندان انتظار نداشتند وی در این کنفرانس شرکت کند.
شیر وارد می‌شود
در‌‌ ابتدای کنفرانس و بعد از توضیحات استیو جابز، معرفی نسخه جدید مک توسط شیلر از مدیران شرکت اپل شروع شد. وی به تعداد کاربران مک اشاره کرد و گفت: ما ۵۴ میلیون کاربر مک داریم که همچنان در حال رشد است. در طول یک سال گذشته پی سی ۱ درصد افت کاربر و مک ۲۸ درصد رشد داشته است. به گفته وی در حال حاضر سه چهارم فروش مک متعلق به نوت‌بوک‌‌ها است.
در معرفی مک جدید مشخص شد که این سیستم عامل جدید بیش از ۲۵۰ قابلیت و امکان جدید دارد. از شاخص‌ترین این قابلیت‌ها می‌توان به قابلیت مالتی تاچ با ترک پد و سازگاری کامل آن، دسترسی سریع به محتوا‌ها، بهبود کارآیی برخی از برنامه‌ها، قابلیت نمایش تمام صفحه، ذخیره خودکار، امکان جدید با نام AirDrop برای اشتراک فایل‌ها با کسانی که این اکانت را دارند، امکان از سرگیری برنامه‌‌ها ‌هنگامی که آنها را می‌بندید، ‌ایجاد حالت گفت‌وگو در ایمیل‌ها (مانند گفت و گو در Gmail) و بسیاری از قابلیت‌های دیگر اشاره کرد.
آخرین نکته قابل توجه در این نسخه مک، حجم به‌روزرسانی آن است که چیزی حدود ۴ گیگ است و فقط می‌توان آن را از طریق فروشگاه‌های آنلاین اپل دانلود کرد و دیگر روی DVD عرضه نمی‌شود. همچنین کاربران باید برای این آپدیت ۳۰ دلار هزینه کنند که گفته می‌شود پس از اجرا و نصب، نیاز به بوت کردن دستگاه نخواهد بود.
به گفته مسوولان شرکت اپل Lion از ماه جولای وارد بازار می شود و از امروز برای توسعه‌دهندگان در دسترس خواهد بود.
ios۵
بعد از معرفی نسخه جدید مک نوبت به نمایش نسخه جدید ios رسید. اسکات فورستال معاون ارشد شرکت اپل، برای توضیح درباره ios 5 به صحنه می‌آید.
در ابتدای معرفی این نسخه، اعداد و ارقامی درباره پیشتازی این پلت فرم در بین تلفن‌های هوشمند و همچنین گستردگی استفاده از مرورگر sofurry و بازی‌های نصب شده در آن مطرح شد تا باز اپل، محبوبیت پلت فرم خود را به رخ سایرین بکشد.
به گفته فورستال تا کنون شرکت اپل بیش از 200 میلیون ios به فروش رسانده است، یعنی ios یک سیستم‌عامل با 44 درصد سهم در بازار موبایل است.
همچنین وی به آمار فروش ipad ۱ اشاره کرد و گفت: از زمان معرفی ipad۱، بیش از ۲۵ میلیون آی‌پد فروخته شده است و نرم‌افزارهای این محصول به ۹۰ هزار عدد رسیده است.
همچنین وی به میزان دانلود نرم‌افزارهای مختلف از طریق فروشگاه اپل اشاره کرد و افزود: تا کنون ۱۴ میلیارد نرم‌افزار از فروشگاه اپل دانلود شده و اپل 5/2 میلیارد دلار به برنامه نویس‌‌ها پول پرداخت کرده است.
بعد از ارائه این آمار و ارقام نوبت به معرفی ios۵ رسید. فورستال قبل از معرفی نسخه جدید ios ادعا کرد که نسخه جدید این پلت فرم را با ویژگی‌های جدیدی معرفی خواهد شد تا کاربران بیش از پیش از استفاده این آن خشنود شوند.
ویژگی‌های بارز مطرح شده در ios 5 شامل؛ تغییر و بهبود قسمت اطلاع‌رسانی یا‌‌ همان Notification است که در آن به صورت لحظه‌ای، آخرین تماس و پیامک‌ها و دیگر قسمت‌ها کنترل می‌شود و به صورت عددی در کنار آیکون برنامه‌ها، نمایش داده می‌شود.
همچنین اگر در حین کار با برنامه یا بازی، پیغامی دریافت شود، در قسمت بالایی گوشی، منوی اطلاع‌رسانی بدون ایجاد مزاحمت در کار شما، ظاهر می‌شود. از دیگر قابلیت‌های جدید می‌توان به بهبود اپلیکیشن توییتر اشاره کرد که در نسخه جدید می‌توانید در هر قسمتی که باشید، توییت‌های خود را با محتواهای گوناگون توییت کنید. در بخش مرورگر‌ها و سافاری بهبودهایی صورت گرفته است و در کنار این امکانات، قسمت استندنیوز یا‌‌ همان قسمت خبری مجلات اضافه شده است که می‌توان آخرین مجلات در زمینه‌های گوناگون را در کتابخانه خود دریافت و به صورت آفلاین آنها را مشاهده کرد.
در بین همه اینها، ویژگی‌های دیگری که شاید برای اکثر کاربران محصولات اپل لذت‌بخش باشد، به روز رسانی به نسخه جدید بدون نیاز به کابل و با اتصال به اینترنت است.
معاون ارشد شرکت اپل در مورد این امکان بزرگ گفت: ما دوست داریم همین الان کابل را ببریم! واقعا هیچ کسی از کابل‌‌های سیمی خانه خوشش نمی آید. می دانیم که آی‌پد را به جا‌‌هایی می برید که هیچ کامپیوتری در آن وجود ندارد.
بنابراین حالا به روز رسانی ios از طریق اینترنت انجام می شود. وی همچنین با خوشحالی اعلام کرد که از این به بعد که آیفون را از جعبه‌اش در بیاورید، به جای کلمه «لطفا مرا ثبت کنید»، عبارت خوش آمدید را خواهید دید.
امکان سینک کردن ایتیونز از طریق وای فای،Reminder برای یادآوری قرار بر حسب زمان و مکان، نمایش محتوای صفحات تنها به صورت متن و بدون تصاویر، دو قسمت شدن کیبورد برای تایپ راحت‌تر با دو دست (مانند آی‌پد) و امکاناتی نظیر آی مسیج (iMessage) یک امکان ویژه در نوع خود به حساب می‌آید که با اتصال به شبکه وای فای یا ۳G، می‌توانید به کاربران اپل، پیام و تصویر ارسال کنید که از دیگر ویژگی‌‌های ios۵ است که قرار است در فصل پاییز در اختیار کاربران قرار بگیرد.
دیگر نیازی به سینک نیست
بعد از معرفی Mac X Lion و ios۵ استیو جابز دوباره و برای معرفی محصول جدید شرکتش به صحنه بازگشت. وی شروع به صحبت در مورد این محصول جدید با نام iCloud می‌کند.
استیو جابز می گوید: سینک کردن مدام دستگاه‌‌های شما ما را به جنون کشانده است. ما راه حل مناسبی برای این کار داریم. ما می خواهیم زندگی دیجیتال شما را به iCloud منتقل کنیم. به گفته استیو برای این کار حتی نیازی نیست دستگاه تان را از جیبتان در بیاورید.
آی کلود اطلاعات شما را به صورت بی‌سیم ذخیره می‌کند و به صورت اتوماتیک به تمامی دستگاه‌‌های شما ارسال می‌کند. در واقع کاربران با استفاده از این سرویس این امکان را خواهند داشت تا فایل‌های مختلف خود را روی سرور ابری اپل ارسال کنند.
گفته می‌شود از طریق این سرویس حتی دفترچه تلفن، تقویم و ایمیل شما هم با iCloud سینک می‌شود به گفته جابز، iCloud کامل شده نرم‌افزار Mobileme است که قیمت آن ۹۹ دلار در سال بود. اما هم اکنون سرویس iCloud جایگزین آن می‌شود و Mobileme به کارش پایان می‌دهد.
این سرویس جدید کاملا رایگان خواهد بود و حتی تبلیغات هم نخواهد داشت.
در پایان مراسم، استیو جابز برای آنکه نشان دهد چقدر این سرویس جدید برای شرکتش مهم است و روی آن حساب باز کرده، تصاویری از دیتاسنترهای مجهز تازه تاسیس اپل را نیز برای شرکت‌کنندگان در کنفرانس به نمایش در آورد.

محصولات جدید اپل

OS X Lion سیستم‌عامل جدید مک شرکت اپل که بیش از ۲۵۰ قابلیت و امکان جدید دارد.

گفته می‌شود پس از اجرا و نصب این سیستم عامل دیگر نیازی به بوت کردن دستگاه نخواهد بود. LION در ماه جولای وارد بازار خواهد شد.

IOS ۵ سیستم‌عامل جدید اپل برای آی‌پد و آیفون که برای به روزرسانی آن دیگر نیازی به کابل نیست و از طریق اینترنت هم می‌توان این سیستم عامل را به روز کرد.

این محصول در فصل پاییز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

iCloud محصول جدید شرکت اپل که جایگزین Mobileme خواهد شد و خرید آن رایگان است.

این سرویس در واقع نوعی ذخیره‌ساز ابری است.