رشد سهم فروش محصولات اپل در بازار

بازار دیجیتال- این روزها در بازار کامپیوتر و کالاهای حوزه دیجیتال، برندهای مختلفی حضور دارند که هرکدام بسته به تنوع مدل، قیمت و... سهمی از آمار فروش بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته فعالان بازار، سهم فروش برندهای مختلف در زمینه لپ‌تاپ به شدت تحت تاثیر روند قیمت‌هاست و این سیر صعودی یا نزولی قیمت‌ها و همچنین تنوع مدل‌هاست که روی سهم فروش برندهای مختلف در بازار تاثیر می‌گذارد. نمونه بارزش رشد سهم فروش محصولات برند اپل در بازار لپ‌تاپ است که طی یکی دو سال اخیر در بازار شاهد آن هستیم.

به گفته فعالان بازار، متعادل شدن قیمت محصولات اپل نسبت به گذشته، معرفی بهتر محصولات اپل در بازار ایران و... از عوامل رشد سهم فروش محصولات برند اپل در بازار است.

به گفته بکائی مدیر فروش شرکت اپل ایران، طی یکی دو سال اخیر میزان تقاضا برای محصولات اپل در حدی افزایش یافته است که در مراکز خرید و فروش کامپیوتر به ویژه پاساژ پایتخت بیش از ۶۰ درصد فروشگاه‌ها به عرضه محصولات اپل پرداخته‌اند.

علی مولائی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید، در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد فروشگاه‌ها در مراکز خرید و فروش کامپیوتر به عرضه محصولات برند اپل می‌پردازند و علت هم این است که این محصولات طی مدت اخیر مخاطبان زیادی یافته‌اند.

در حالی‌که کسبه و فعالان این حوزه و حتی عرضه‌کنندگان بزرگان محصولات اپل در ایران می‌گویند، ارائه آمار و ارقام دقیق از سهم فروش محصولات اپل در ایران یا حتی حجم واردات آنها به بازار داخلی غیرممکن است، برخی از فعالان بازار، از رشد ۴۰ درصدی سهم فروش محصولات برند اپل طی یکسال اخیر خبر می‌دهند.

به گفته بکائی، بخش بزرگی از محصولات اپل به شیوه کالای مسافری وارد بازار می‌شود و بخشی نیز از طریق قاچاق، به همین دلیل نمی‌توان آمار دقیقی از حجم موجودی محصولات این برند در بازار داشت.

به گفته وی، تنها آماری که می‌توان از بازار به‌دست آورد، آمار تقریبی است.

محمد مشفق، یکی دیگر از فعالان بازار نیز در این باره می‌گوید، مشکل عدم دسترسی به آمار دقیق در مورد میزان محبوبیت و سهم فروش یا حتی حجم واردات لپ‌تاپ یا هر کالای دیگری در حوزه کامپیوتر و دیجیتال تنها مربوط به برند اپل نیست و در مورد اکثر برندهای بازار لپ‌تاپ قابل مشاهده است.

به گفته وی، تمام آمارهای ارائه شده از بازار کامپیوتر و دیجیتال، آماری تقریبی است که نمی‌توان به صحت و سقم آن اطمینان کرد.

به هر حال بر اساس اعلام فعالان بازار و عرضه‌کنندگان محصولات برند اپل، میزان رشد محصولات این برند در بازار طی یک سال اخیر در حدود ۴۰ درصد بوده است که پیش‌بینی می‌شود طی سال آینده سهم فروش محصولات این برند افزایش یابد.