این روزها کسب و کارهای زیادی در حال شکل‌‌‌گیری هستند که فعالیت اولیه خود را از دنیای آنلاین آغاز کرده‌‌‌اند و حالا از فرصت توسعه در بازار آفلاین برای افزایش سهم خود از بازارشان فکر می‌‌‌کنند. معمولا ساده‌‌‌ترین راه برای شروع یک کسب و کار در فضای آنلاین استفاده از شبکه‌‌‌های اجتماعی برای فروش و معرفی محصول یا خدمات است که امکان تعامل با مشتریان و مبادله پول در آن مناسبات خاص خودش را دارد. اما برای ورود به دنیای آفلاین ملزوماتی نیاز دارند مانند فضایی برای عرضه‌‌‌ خدمات یا فروش کالا و سیستمی برای پرداخت و مبادلات مالی. شیوع پاندمی به نوعی سکوی رشد سیستم‌‌‌عامل‌‌‌های پرداخت به‌ویژه کارت‌‌‌خوان‌‌‌های اندرویدی بود. با برچیده شدن سیستم مبادله بر اساس پول نقد، بخشی از کسب و کارها به‌ویژه کسب و کارهای کوچک، با مشکل سیستم پرداخت در فروش‌‌‌های آفلاین مواجه شدند. این مشکل هم در میان کسب و کارهای ایرانی و هم در سراسر دنیا به صورت نیاز به پایانه‌‌‌های فروشگاهی یا همان دستگاه‌‌‌های کارت‌‌‌خوان احساس شده است.

در تحقیقات جهانی، حجم بازار دستگاه‌‌‌های کارت‌‌‌خوان که مجهز به سیستم عامل اندروید هستند در سال ۲۰۲۱، رقمی در حدود ۷میلیارد و ۳۱ میلیون دلار بوده است و این بازار انتظار دارد تا سال ۲۰۲۸ رشد سالانه (CGAR) ۲۹درصدی را تجربه کند. جالب اینجاست که مطالعات جهانی نشان می‌‌‌دهند که بیشترین تقاضا برای استفاده از کارت‌‌‌خوان‌‌‌های اندرویدی کسب و کارهای متوسط و کوچکی هستند که درفضای آنلاین نیز فعال هستند و این دستگاه‌‌‌های پرداخت به آنها اجازه می‌‌‌دهد تا بتوانند کانال‌‌‌های فروش خود را یکپارچه کنند.

چرایی محبوبیت کارت‌‌‌خوان‌‌‌های اندرویدی

کارت‌‌‌خوان‌‌‌های بانکی مجهز به سیستم عامل اندروید مزایای زیادی برای کسب و کارها و خرده‌‌‌فروشان دارند. خرده‌‌‌فروشان به دنبال افزایش فروش، محصول مناسب برای فروش، هزینه‌‌‌های قابل پیش‌بینی و رضایت مشتری هستند، اما برای رسیدن به همه این موارد به یک زیربنای قابل اطمینان نیاز دارند و کارت‌‌‌خوان‌‌‌های اندرویدی یکی از این زیربناهاست که می‌تواند نیازهای یک کسب و کار را تامین کند. شاید بتوان دلایل محبوبیت کارت‌‌‌خوان‌‌‌های اندرویدی را در چند دسته خلاصه کرد:

انعطاف: برای ایجاد سازگاری با شرایط مختلف در کسب و کار نه فقط به یک ذهن منعطف بلکه به زیرساخت‌‌‌های سخت‌‌‌افزاری منعطف هم نیاز است. یکی از ویژگی‌‌‌های جذاب کارت‌‌‌خوان‌‌‌های اندروید انعطاف برای اتصال به دستگاه‌‌‌های مختلف است و این امکان را در اختیار فروشنده قرار می‌‌‌دهد تا بتواند با یک ابزار مکمل مثل گوشی تلفن همراه که می‌توانند اندروید یا ios باشند یا حتی تبلت به دستگاه کارت‌‌‌خوان متصل شود.

نرم‌‌‌افزارهای مکمل: در بسیاری از کشورها نرم‌‌‌افزارها و حتی سخت‌‌‌افزارهای مکمل برای اتصال به این کارت‌‌‌خوان‌‌‌ها توسعه یافته‌‌‌اند. در ایران هم بسیاری از نرم‌‌‌افزارها از جمله سرویس‌‌‌های حسابداری (‌‌‌مثل هلو) یا حتی فروشگاه‌‌‌سازها (مثل پادرو) امکان اتصال به این کارت‌‌‌خوان‌‌‌ها را دارند. با این کارت‌‌‌خوان‌‌‌ها می‌توانید کالاها را اسکن کنید یا از طریق فروشگاه‌‌‌ساز کالا را از صفحه نمایشگر کارت‌‌‌خوان انتخاب کنید و به سبد خرید اضافه کنید. یکی از مزایای اتصال به فروشگاه‌‌‌سازها، یکپارچگی با فروش آنلاین است.

مقیاس‌‌‌پذیری برای توسعه: تصور کنید یک کسب و کار در حال توسعه چطور می‌تواند با استفاده از این ابزار از صف‌‌‌های طولانی جلوی صندوق‌های پرداخت جلوگیری کند، یا حتی وقتی قصد توسعه در چند شعبه یا فروش از طریق پلت‌فرم‌‌‌های متنوع فروش آنلاین داشته باشد. اینجاست که اتصال به نرم‌افزار انبار یا سیستم یکپارچه حسابداری و حتی گزارش‌‌‌های تحلیلی می‌توانند همگی از طریق یک دستگاه اندروید محقق شوند بدون اینکه نیاز باشد تا سیستم‌‌‌های جداگانه‌‌‌ای برای CRM، باشگاه مشتریان، انبار و صندوق وجود داشته باشد.

امکان جابه‌جایی در فضا: در یک فروشگاه مجهز به دستگاه کارت‌‌‌خوان ثابت، علاوه بر دستگاه کارت‌‌‌خوان به یک کامپیوتر شخصی، یک کشو یا صندوق برای پول نقد، یک چاپگر لیبل و یک اسکنر نیاز است. در حالی که کارت‌‌‌خوان سیار اندرویدی، امکان جابه‌جایی در فضا را برای فروشندگان فراهم می‌‌‌کند و از اتلاف وقت و انرژی کارکنان و مشتریان جلوگیری می‌‌‌کند.

افتتاح پاپ‌‌‌آپ در کوتاه‌ترین زمان: پاپ‌‌‌آپ‌‌‌های فروش این روزها در بسیاری از پاساژها و نمایشگاه‌‌‌ها پرطرفدار هستند و این امکان را برای کسب و کارها فراهم می‌‌‌کنند تا فروش در فضاهای متنوع و مختلف را تجربه کنند. پاپ‌‌‌آپ‌‌‌ها مد روز هستند و مشتریان و مخاطبان خاص خودشان را دارند. کارت‌‌‌خوان‌‌‌‌‌‌های اندرویدی یکی از بهترین تجهیزاتی است که می‌توان در پاپ‌‌‌آپ‌‌‌ها استفاده کرد. نیازمند، میز و صندوق فروش نیست و امکان پرداخت سریع را برای مشتری فراهم می‌‌‌کند. این روش به شدت هزینه‌‌‌های راه‌‌‌اندازی پاپ‌‌‌آپ را کاهش می‌‌‌دهد.

کاهش هزینه‌‌‌های جاری: کاهش هزینه‌‌‌های جاری همیشه یکی از دغدغه‌‌‌های کسب و کارهاست. امکان اتصال کارت‌‌‌خوان اندروید سخت‌‌‌افزارها و نصب نرم‌‌‌افزارهای مختلف به شدت هزینه‌‌‌های تطبیق‌‌‌پذیری و توسعه را کاهش می‌‌‌دهند. دیگر نیازی به فضای بزرگ‌تر برای صندوق یا صف پرداخت و تحویل کالا وجود ندارد و این به شدت هزینه‌‌‌های مربوط به فضای فروشگاه را کاهش می‌‌‌دهد.

رضایت کارکنان و مشتریان: نتایج یک تحقیق نشان می‌‌‌دهد که ۶۴درصد از مشتریان فروشگاه‌‌‌ها ترجیح می‌‌‌دهند در هر نقطه از فروشگاه که تصمیم به خرید گرفتند بتوانند فرآیند پرداخت و خروج از فروشگاه را تجربه کنند و استفاده از کارت‌‌‌خوان‌‌‌های هوشمند این امکان را به مشتریان می‌‌‌دهد که برای خرید و خروج از فروشگاه معطل نشوند. در ضمن استفاده از فناوری‌‌‌های روز به کارکنان فروشگاه احساس ارزشمندی می‌‌‌دهد و آنها را نسبت به کار خود خشنود می‌‌‌کند. ۷۸درصد از فروشندگان معتقدند که نباید از نظر تکنولوژی از خریداران خود عقب‌‌‌تر باشند و استفاده از ابزارهای به‌روز به آنها اعتماد به نفس بیشتر برای فروش موفق‌‌‌تر را می‌‌‌دهد.

کارت‌‌‌خوان‌‌‌های اندرویدی در ایران

عمده سازنده دستگاه کارت‌‌‌خوان هوشمند کشور چین است و بیشتر سهم بازار را هم در این حوزه در اختیار دارد. در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰درصد از این محصولات در چین ساخته شده است. بیشترین صنایعی که از این نوع کارت‌‌‌خوان استفاده می‌‌‌کنند رستوران‌‌‌ها، هتل‌‌‌ها و خرده‌‌‌فروشی‌‌‌ها هستند. در ایران شرکت‌های مختلفی مجاز به ارائه دستگاه‌‌‌های کارت‌‌‌خوان هستند و از میان آنها نیز تنها چند شرکت امکان ارائه این دستگاه‌‌‌ها را دارند. بسیاری از کسب و کارها مایل هستند که دستگاه را خریداری کنند و برخی هم دستگاه را اجاره می‌‌‌کنند. آنچه مسلم است برای توسعه این بازار که نرخ رشد آن چشمگیر است باید زیرساخت‌‌‌های لازم ایجاد و توسعه داده شود تا بتوان از همه پتانسیل‌‌‌های این دستگاه بهره برد. یکی از مهم‌ترین امتیازاتی که این دستگاه‌‌‌ها نسبت به دیگر کارت‌‌‌خوان‌‌‌ها دارند امکان اتصال به نرم‌‌‌افزارها و سخت‌‌‌افزارهای دیگر است. در ایران هنوز زیرساخت‌‌‌های مکمل این دستگاه به طور کامل توسعه نیافته‌‌‌اند. شرکت‌های محدودی مثل پادرو (فروشگاه‌‌‌ساز در بستر شبکه‌‌‌های اجتماعی) برای دسترسی بازار آنلاین به امکانات فروش آفلاین محصولاتی نظیر پادروپوز را توسعه داده است. امکان اتصال کارت‌‌‌خوان به فروشگاه آنلاین کسب و کارها به آنها کمک می‌‌‌کند تا مشتریان‌‌‌شان از یک تجربه راحت برای خرید برخوردار باشند و از سوی دیگر بتوانند با انبار، صندوق و سیستم پشتیبانی هماهنگ و متصل باشند. این امکان تجربه خرید خوبی برای فروشنده‌‌‌ها و خریداران ایجاد می‌‌‌کند و هزینه‌‌‌های توسعه کسب و کارها را نیز به شدت کاهش می‌‌‌دهد. باید دید که آیا کسب و کارهای ایرانی هم همسو با ترندهای جهانی مایل به توسعه خود در بخش فناوری هستند و آیا جز این استارت‌آپ، شرکت‌های دیگری هم قصد ورود به این بازار نوظهور و رو به رشد را خواهند داشت یا خیر. یکی دیگر از چالش‌‌‌ها در این بخش، حضور شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSPها) است که ظرفیت کمی برای توسعه بازار هم در اختیار دارند. ارائه‌‌‌کنندگان خدمات پرداخت در ایران خود با چالش‌‌‌های متنوعی روبه‌رو هستند و توسعه و رشد در این بازار نیازمند استفاده از تمام پتانسیل‌‌‌های این بازار است. افزایش تعداد دستگاه کارت‌‌‌خوان اندرویدی و تسهیل ارائه این دستگاه‌‌‌ها به بخش خصوصی و نوپا می‌تواند شرایط را برای رشد هموار کند.