اولین نوت‌بوک خورشیدی جهان

بازار دیجیتال- این روزها مصرف بهینه انرژی و تولید محصولات سازگار با محیط زیست به دغدغه مهمی برای تولیدکنندگان صنایع مختلف تبدیل شده است. در صنعت تکنولوژی، اما این موضوع به دلیل به روز بودن این صنعت اهمیت بیشتری پیدا کرده است تا جایی که شرکت‌های مختلف فعال در این زمینه به فکر طراحی و تولید محصولاتی سازگار با محیط زیست افتاده‌اند.

شرکت Samsung هم یکی از این تولید کنندگان است که به تازگی اولین نوت بوک خورشیدی را به بازار معرفی کرده است. این محصول با مدل NC۲۱۵S به بازار معرفی شده و قرار است ابتدا به بازار کشور روسیه معرفی و عرضه شود. این نوت‌بوک در طول دو ساعت که در معرض نور و اشعه خورشید قرار بگیرد، انرژی لازم را برای یک ساعت کار مداوم برای کاربرانش فراهم می‌کند. زمان شارژ باتری این محصول تا حد زیادی به شدت تابش اشعه خورشید بستگی دارد و به این دلیل معمولا ساعت‌های نیم روزی، بهترین زمان برای این کار هستند. به عقیده کارشناسان مصرف انرژی این محصول وابستگی زیادی به عملکرد قطعات سخت‌افزاری آن دارد. پردازنده دو هسته‌ای این نوت‌بوک محصول Atom شرکت Intel بوده و کارت گرافیک آن مدل GMA ۳۵۱۰ این شرکت است. ایده اصلی تولید این محصول حداکثر عملکرد با حداقل انتشار گاز دی اکسید کربن بوده است. این نوت بوک دارای یک پنل خورشیدی است که در پشت نمایشگر و در واقع بدنه بیرونی آن تعبیه شده است تا به طور خودکار در نور خورشید شارژ شود و کربن کمتری منتشر شود.

نوت‌بوک خورشیدی Samsung مبتنی بر تکنولوژی PowrPlus این شرکت است که عمر باتری آن را افزایش می‌دهد. باتری این دستگاه برای ۱۰۰۰ چرخه شارژ شدن در طول سه سال طراحی و تولید شده است. این نوت‌بوک دارای گواهینامه طراحی ارگونومیک بوده و از مواد اولیه قابل بازیافت تولید شده است تا کاملا با محیط زیست سازگار باشد.

زمان آغاز به کار این نوت‌بوک بسیار کم است و تنها چند ثانیه بعد از روشن شدن می‌توان با آن کار کرد. این دستگاه همچنین مجهز به نمایشگری است که تصاویر را با کیفیت بالا و شدت روشنایی ۳۰۰ انسی لومن برای کاربرانش نمایش می‌دهد. به این ترتیب شدت روشنایی صفحه نمایش این دستگاه تا ۵۰ درصد بیشتر از نوت‌بوک‌های رقیب است.

نکته جالب توجه دیگر درباره این نوت‌بوک خورشیدی طراحی ساده و سبک آن است که وزن آن را تنها به ۳/۱ کیلوگرم رسانده است. شرکت Samsung اعلام کرده است این محصول جدیدش را در اوایل ماه آگوست و با قیمتی در حدود ۵۰۰ دلار ابتدا به بازار روسیه عرضه خواهد کرد.