چین بزرگ‌ترین بازار کامپیوترهای شخصی جهان
بازار دیجیتال- بازار چین هر روز رو به رشد است. این رشد اما در زمینه صنعت تکنولوژی گویا سرعت بیشتری داشته و به همین دلیل این کشور را در سال‌های اخیر به یکی از قطب‌های بزرگ در این صنعت تبدیل کرده است.

جدیدترین آمار و تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که تا پایان فصل دوم سال ۲۰۱۱، حجم صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی به چین بالاتر از این میزان در ایالات متحده آمریکا بوده است.
این آمار که توسط موسسه تحقیقاتی IDC در گزارشی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در فصل دوم حدود 5/18 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی به ارزش 9/11 میلیارد دلار به چین صادر شده است. این در حالی است که در همین زمان 7/17 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی به ارزش 7/11 میلیارد دلار به آمریکا صادر شده است. با این اوصاف چین سهم 22 درصدی بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را در اختیار دارد؛ در حالی که این سهم برای ایالات متحده برابر 21 درصد است.
به این ترتیب چین با پشت سر گذاشتن آمریکا در فصل دوم سال ۲۰۱۱ به بزرگ‌ترین بازار کامپیوترهای شخصی در سطح جهان تبدیل شده است. با این همه اما کارشناسان موسسه IDC انتظار دارند که برای کل سال ۲۰۱۱ ایالات متحده آمریکا همچنان عنوان بزرگ‌ترین بازار کامپیوترهای شخصی در دنیا را به خودش اختصاص بدهد.
بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2011 تعداد 5/73 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی به آمریکا صادر شود؛ در حالی که این رقم برای چین به 4/72 میلیون دستگاه می‌رسد. بعضی از کارشناسان معتقدند که فصل تعطیلات سال نو برای آمریکا فرصت خوبی است و به همین دلیل هم در آن زمان از چین جلو می‌افتد. این در حالی است که فصل سوم برای چین روزهای خوبی خواهد بود؛ چون در این زمان اغلب محصولات تکنولوژی در این کشور با تخفیف‌های ویژه عرضه می‌شوند.
از طرفی تحلیلگران موسسه IDC انتظار دارند آمریکا همچنان تا پایان سال ۲۰۱۲ هم به عنوان بزرگ‌ترین بازار کامپیوترهای شخصی جهان باقی بماند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تا پایان سال ۲۰۱۲ تعداد ۲/۸۵ میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی به آمریکا صادر می‌شود؛ در حالی که در همین زمان تعداد کامپیوترهای شخصی صادر شده به چین به ۶/۷۶ میلیون دستگاه می‌رسد. «کیتی فوک» یکی از کارشناسان این موسسه در این مورد می‌گوید: «در واقع وجود احتمال‌های ریسکی مانند افزایش نرخ تورم در چین و شرایط اقتصادی نامساعد در آمریکا همچنان امکان پیش‌بینی دقیق را از بین می‌برد. با این همه اما سرعت رشد بازار چین بسیار چشمگیر و دور از انتظار است. حالا دیگر نمی‌توان چین را یک بازار نوظهور به حساب آورد.»