گمرک شرایط واردات را تسهیل کند

بازار دیجیتال- به نظر می‌رسد پیش‌بینی و اظهار نظرهای فعالان بازار در مورد وضعیت نرخ دلار و به تبع آن قیمت کالاهای حوزه کامپیوتر درست بوده و قیمت دلار حالا حالاها قصد ثابت شدن ندارد. چرا که نرخ دلار آزاد از رقم ۱۴۰۰ تومان هم فراتر رفته است. به گفته فعالان بازار، چنین رشد قیمتی طی دو روز در چنین شرایطی قابل پیش‌بینی بوده است و به همین دلیل است که فعالان بازار از کاهش قیمت‌ها در بازار خودداری می‌کنند.

محسن بهرامی یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید: در شرایط فعلی که قیمت کالاها هر روز یا یک روز در میان در حال تغییر است، به فروش رساندن کالاها با قیمت روز دلار به نوعی برای فعالان بازار خطر کردن به حساب می‌آید؛ چرا که امروز نرخ دلار یک چیز است و فردا چیز دیگر. به همین دلیل اکثر فعالان بازار ترجیح می‌دهند اجناس خود را یا به فروش نرسانند یا اینکه با قیمتی بالاتر از قیمت روز دلار به فروش برسانند.

حسن خانی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز در این باره می‌گوید: رشد نرخ دلار که از روز یکشنبه آغاز شد باعث شده است قیمت‌ها طی دو روز حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در بازار افزایش یابند.

وی همچنین افزود: به غیر از این موضوع، در شرایط فعلی فعالان بازار کالاها را با هر قیمتی که بخواهند به بازار عرضه کرده و کسی هم اعتراضی نمی‌کند؛ چرا که از وضعیت و شرایط بازار آگاه است.

به گفته این فعال بازار، در چنین شرایطی از گوشه و کنار اخباری در زمینه ترک حوزه فعالیت از جانب برخی از فعالان بازار و به ویژه واردکنندگان شنیده می‌شود که این اتفاق به دلیل کاهش سود فروش و همچنین سخت شدن شرایط واردات کالا رخ داده است.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با اشاره به این موضوع که شرایط واردات کالا در مبادی ورودی کشور هم سخت شده است، گفت: متاسفانه واردکنندگان علاوه بر اینکه به دلایلی چون تحریم اقتصادی، رشد نرخ دلار، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و.... برای واردات کالا با مشکل مواجه شده‌اند، گمرک جمهوری اسلامی هم شرایط واردات را تسهیل نمی‌کند و ما یکسری مشکل هم در دروازه‌های ورودی کالا داریم.

به گفته وی، ارائه مجوز ترخیص کالا از جانب گمرک سخت و وقت‌گیرتر از قبل شده است و علاوه بر این هزینه‌های انبارگردانی و ... نیز افزایش یافته است. وی افزود: انتظار ما این است که وقتی واردکنندگان در چنین شرایط سختی برای واردات کالا اقدام می‌کنند، حداقل گمرک قوانین واردات را سخت‌تر از قبل نکند و هزینه‌ها را افزایش ندهد.

خالصی، مدیرکل قطعه شرکت سازگار هم با بیان این مطلب که قوانین سخت گمرکی همچنان معضلی برای واردکنندگان کالا است، گفت: در چنین شرایطی تعداد زیادی از رقبای ما از صحنه فعالیت خارج شده‌اند که البته این اتفاق تا حدودی باعث شده است فروش ما افزایش یابد.