پیروزی اوراکل بر گوگل در یک منازعه حقوقی

شرکت اوراکل که از ماه‌ها قبل درگیر یک منازعه سخت حقوقی با گوگل بود، سرانجام در این نبرد پیروز شد.

به گزارش بلومبرگ، البته پیروزی اوراکل بر گوگل در این نبرد نسبی است؛ زیرا اگر چه از نظر دادگاه گوگل حقوق مالکیت معنوی اوراکل در مورد استفاده از جاوا را نقض کرده، اما در این حکم در مورد منصفانه بودن یا نبودن نحوه استفاده گوگل از جاوا در سیستم‌عامل آندروید موضع‌گیری و اظهارنظری نشده است. اوراکل همچنین خواستار دریافت بیش از یک میلیارد دلار غرامت از گوگل بود که دادگاه با این رقم هم موافقت نکرده و حداکثر رقمی که در نظر گرفته، محدود به ۱۵۰ هزار دلار است.

قرار است رسیدگی به این پرونده در هفته های آینده هم ادامه یابد تا در مورد ادامه استفاده از جاوا در آندروید و دیگر سرویس‌های گوگل نیز تصمیم‌گیری شود.

گوگل مدعی است با تغییرات و به روزرسانی‌هایی که در جاوا اعمال کرده آن را به محصول کاملا تازه ای تبدیل کرده و ادعاهای اوراکل در مورد نقض حقوق مالکیت معنوی این شرکت بی‌اساس است، اما اوراکل این مساله را رد می‌کند.

جاوا در اصل توسط شرکت سان ابداع شد و بعد از خرید این شرکت توسط اوراکل در سال ۲۰۱۰ کنترل جاوا هم به دست آن افتاد. صدور این حکم با استقبال برنامه‌نویسان جاوا و دیگر حامیان و علاقه‌مندان به این برنامه هم مواجه شده است.