تمامی‌ نهادها و سازمان‌های دولتی به ویژه بانک‌ها موظف شده‌اند که ارائه خدماتشان را در شش ماه اول سال جاری غیرحضوری کنند؛ در مسیر غیرحضوری کردن خدمات از شش ماه دوم سال جاری احتمالا بانک‌ها به دریافت کارمزد از کسانی که برای پرداخت قبض به بانک مراجعه می‌کنند، روی خواهند آورد.

محمد روح‌اللهی، مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران، در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان این مطلب و با اشاره به این که در هر سال ۹۰میلیون مراجعه به بانک‌ها فقط برای پرداخت قبوض است، تاکید کرد: با سیستم پرداخت غیرحضوری این میزان مراجعه حذف خواهد شد که برای سازمان‌های صادرکننده و نیز بانک‌ها صرفه اقتصادی بسیاری دارد.

او ادامه داد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۴۲درصد از جامعه آماری شهرهای تهران و کرج سرویس پرداخت غیرحضوری را که تا دو یا سه ماه پیش بیشتر برای دریافت آخرین هزینه تلفن مورد استفاده قرار می‌گرفت، در تماس با ۱۸۱۸ می‌شناختند.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران افزود: شماره ۱۸۱۸ در ابتدا به منظور اعلام بدهی تلفن ثابت و ارائه شناسه قبض و شناسه پرداخت بود اما در حال حاضر مهم‌ترین کارکرد سیستم پرداخت غیرحضوری قبوض است.

او با اشاره به این که بخشی از مشکلات مشترکان تلفن ثابت نرسیدن قبض به دستشان است، گفت: این سرویس به مشترک امکان می‌دهد بدون نیاز به قبض و تنها طی تماس با ۱۸۱۸ و اعلام شماره تلفن و وارد کردن شماره کارت خودپرداز عضو شبکه شتاب قبض تلفن را پرداخته و شماره رهگیری دریافت کند.

روح‌اللهی همچنین اظهار کرد: در توافقی که با بانک صورت گرفته است بعد از ۲۴ ساعت از سوی بانک پرداخت بدهی به مخابرات اعلام شده و بدهی مشترک صفر می‌شود.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران در ادامه به امنیت سرویس اشاره کرد و گفت: تاکنون انتقال وجه با خطا به ما گزارش نشده است و اگر خطایی صورت گرفت از آن جایی که مسوول انتقال وجه بانک‌ها هستند که سیستم رایانه بانک امکان پیگیری موضوع را دارد و نگرانی جدی وجود ندارد.