همیشه نگران رقابت با شرکت‌های بزرگ هستم

ندا لهردی

اطلاعات و ذخیره آنها در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد مختلف تبدیل شده است. درست به همین دلیل هم هر روز شاهد ظهور تکنولوژی جدیدی برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستیم.

در این میان مدیران و مسوولان شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه طراحی و تولید محصولات مرتبط با ذخیره‌سازی اطلاعات، با این دغدغه‌ها از جنس دیگری مواجهند. در نهایت این روند می‌تواند به پروژه‌ها و محصولات جدید منتهی شود.

«بیل واتکینز» (Bill Watkins) مدیرعامل شرکت Seagate یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع هارددیسک اخیرا مصاحبه‌ای در این زمینه با وب‌سایت خبریVenturebeat.com انجام داده است.

در متن این مصاحبه و قبل از شروع سوال‌ها، سردبیر این وب‌سایت آورده است: «بیل واتکینز یک مدیر سخت‌کوش است. او مدیرعامل شرکت ۱۲میلیارد دلاری Seagate تولیدکننده هارددرایو است که این روزها با سرعت تمام برای بهره بردن از مزایای بازار پررونق ذخیره‌سازی گام برمی‌دارد. این بازار پررونق در واقع به دنبال گسترش رسانه‌های دیجیتالی صرف‌نظر از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی، حالا به محصولات دیجیتال شخصی مانند ipodها، سرورهای خانگی، کنسول‌های بازی و گوشی‌های موبایل هم رسیده است.

واتکینز که بزرگ شده تگزاس و پسر یک تاجر نفت است از سال ۲۰۰۴ مدیرعامل شرکت Seagate شده است. او که شباهت رفتاری زیادی به مالک شرکت Seagate یعنی «آلن شوگارت» دارد، این روزها به پروژه مهم ابداعی‌اش یعنی « Seagate سودآور» فکر می‌کند. او اجرای این پروژه را از سال ۲۰۰۰ با هزینه ۲میلیون دلار در سال و با به کار گرفتن ۲۰۰ کارمند بیشتر دنبال می‌کند. واتکینز اما این روزها به خاطر رشد چشمگیر صنعت ذخیره اطلاعات و عمومی شدن آن در سطح جامعه خوشحال است تا جایی که در اغلب موارد برای جواب دادن به سوالات ما لبخند می‌زند...»

آیا ذخیره‌سازی یک محصول یا کالا است؟

واتکینز: هست و نیست. ما در گذشته فکر می‌کردیم که این فرآیند یک کالا است؛ اما در چهار سال اخیر متوجه شدیم که بیشترین سود صنعت الکترونیک نصیب شرکت‌های تولیدکننده محصولات مرتبط با ذخیره اطلاعات می‌شود، تا جایی که شرکت بزرگ Intel که تولیدکننده بزرگ پردازنده و مادربورد است در سال‌های اخیر با کاهش درصد رشد درآمد خود روبه‌رو شده است. در مقابل اما تولیدکنندگان محصولات ذخیره اطلاعات شاهد افزایش قابل توجه درآمد و سود حاصل از آن بوده‌اند. این به دلیل گسترش صنعت ذخیره اطلاعات است که حالا دیگر از تجارت‌های آنلاین هم فراتر رفته است. کافی است به اطرافتان نگاه کنید تا حجم قابل توجهی از اطلاعات ذخیره شده را در MP۳Player، لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی‌تان پیدا کنید. این همان چیزی است که اکوسیستمی از دستگاه‌ها و محصولات ذخیره اطلاعات را به وجود می‌آورد که در راس آنها هارددرایوها قرار دارند.

این اطلاعات حالا دیگر به راحتی از وب سایت‌های اینترنتی توسط کاربران به راحتی دانلود شده یا روی شبکه‌های اجتماعی ماننده My Space یا YouTuBe آپلود می‌شوند تا یک رسانه عمومی دیجیتال را ایجاد کنند.

با این اوصاف رسانه‌های دیجیتال رو‌به‌رشد هستند؟

واتکینز: همینطور است و این روند همچنان ادامه دارد. به همه کپی‌‌های غیرمجاز CDهای موسیقی، فیلم یا کنسرت‌ها نگاه کنید؛ آنها هنوز وجود دارند و رشد می‌کنند و در حقیقت از یک پدیده مطلق به یک جریان دیجیتالی تبدیل می‌شوند.

این عجیب نیست که همه این CDهای غیرمجاز روی سایت‌ها آپلود شده و دوباره ذخیره شوند؟

واتکینز: این جریان درآینده نزدیک به‌صورت محسوسی اتفاق می‌افتد. این اتفاق در واقع ناگزیر است.

اگر همه محتویات دنیا دیجیتالی بشوند، شما هزاران کپی در اختیار خواهید داشت و حتی آنها را ذخیره می‌کنید.

آیا شما به قراردادن سرورهای ذخیره اطلاعات در خانه‌ها هم فکر می‌کنید؟

واتکینز: اگر شما روند ذخیره اطلاعات در دهه ۹۰ را بررسی کنید، خواهید دید که در آن زمان همه چیز به سمت دیجیتالی شدن فضای کار پیش می‌رفت.

حالا اما خانه‌ها دیجیتالی می‌شوند.

اما آنچه این روزها فکر من و همکارانم را به خودش مشغول کرده این است که چطور می‌توانیم این جریان را به یک سیستم یکپارچه تبدیل کنیم.

ما فکر می‌کنیم گوشی‌های موبایل یک ابزار کوچک ذخیره اطلاعات هستند و البته سیستم‌های هوشمند خودروها؛ اما خانه‌ها بسیار بزرگند و به این دلیل به کار بیشتری هم نیاز دارند تا به یک محتوای دیجیتالی قابل حمل تبدیل شوند.

آیا شرکت Seagate به سمت مدیریت چنین تجربه جالبی پیش می‌رود؟

واتکینز: بله و البته این کمال مطلوب ماست.

ما در آینده به یک اثر نرم‌افزاری بزرگ بدل خواهیم شد. ما نرم‌افزارمان را برای مدیریت اطلاعات ذخیره شده توسط تک‌تک کاربران در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

انگیزه شما از اجرای پروژه «Seagate سودآور» چیست؟

واتکینز: این پروژه در حقیقت راهی برای برداشتن موانع بین ما و مردم است تا بتوانیم آنها و نیازشان را به خوبی بشناسیم. ما بیش از ۵۰۰۰۰ نفر کارمند در اختیار داریم و فکر می‌کنیم تنها راه اداره شرکتی در این جایگاه، ایجاد ساختارهای مناسب برای بهبود

عملکرد و محصول مورد نیاز مردم است. پروژه «Seagate سودآور» در حقیقت همان راهی است که موانع را از میان ما برداشته و ما را به طبیعت انسان‌ها نزدیک می‌کند. تجربیات همه ما معمولا از سفرها، داستان‌ها و کارهای گروهی نشات می‌گیرند و همین موضوع انگیزه من از اجرای پروژه«Seagate سودآور» بوده است.

ما می‌‌خواهیم به سرتاسر دنیا سفر کنیم و نیاز کاربران را بشناسیم و در مقابل فرهنگ و ساختار شرکتمان را هم تقویت کنیم.

چند نفر در این پروژه شرکت کرده‌اند؟

واتکینز: ما در این پروژه سعی داریم کارمندان را پرورش دهیم و آنها را به شرکت در کارهای گروهی دعوت کنیم. این پروژه هر سال به صورت یک کارگاه آموزشی برگزار می‌شود که ۲ میلیون دلار هزینه در بر می‌گیرد و هر سال حدود ۲۵۰۰ نفر از کارمندان ما در آن شرکت می‌کنند.

اغلب مدیران کارکنان خود را مهمترین جزء شرکت‌شان می‌دانند؛ اما وقتی نوبت سرمایه‌گذاری روی آنها می‌رسد، این مدیران از این کار امتناع می‌کنند. اما ما روی کارکنانمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و آنها را به عنوان دارایی شرکتمان به حساب می‌آوریم.

چند نفر از کارکنان شما به خاطر این پروژه اخراج شده‌اند؟

واتکینز: هر سال دو یا سه نفر تعدیل نیرو داریم تا جایی که این تعدیل نیرو حتی در یک سال جانشین رییس شرکت را هم بی‌نصیب نگذاشت.

آیا شما با اجرای این پروژه توانستید آنقدر به کاربران نزدیک شوید که بتوانید نوع اطلاعاتی را که آنها ذخیره می‌کنند، بشناسید؟

واتکینز: البته همین‌طور است.

به این ترتیب شما می‌توانید نظر کاربران بیشتری را جلب کرده و در آمد بیشتری کسب کنید؟

واتکینز: بله، اما من همیشه نگران رقابت با شرکت‌های بزرگ رقیب مانند Dell و HP بوده‌ام.

از طرفی وقتی بحث ذخیره اطلاعات در خانه مطرح می‌شود، تمام اجزا با ارزش‌تر شده و ابعاد مالی و فیزیکی بزرگتری هم پیدا می‌کنند.

البته ما از هر کار بد سود خوبی به دست می‌آوریم؛ اما آنچه شرکت ما ندارد؛ یک برند کاملا شناخته شده است که امیدواریم آن را به دست بیاوریم.

به عنوان سوال آخر بهتر است از شما بپرسم که شما چطور فرآیند ذخیره‌سازی را در خانه آن انجام می‌دهید؟

واتکینز: من در حال حاضر چیزی برابر شش ترابایت(۶۰۰۰ گیگابایت) محتویات ذخیره شده مانند عکس و تصاویر، فیلم و موسیقی در خانه‌ام دارم. همه آنها پخش شده هستند.

من همه چیز را به صورت دیجیتالی دانلود می‌کنم؛ در حالی که اغلب مردم محتوا را به صورت فیزیکی ذخیره و جابه‌جا می‌کنند( مانند CD و DVDها)، به نظر من ذخیره اطلاعات نباید یک فرآیند فیزیکی بوده و در عوض یک فرآیند الکترونیکی و دیجیتالی باشد.